“Estar en el candelero”La enseñanza de la fraseología española como segunda lengua

  1. MENDIZÁBAL DE LA CRUZ, NIEVES 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Journal:
MarcoELE: Revista de Didáctica Español Lengua Extranjera

ISSN: 1885-2211

Year of publication: 2016

Issue: 23

Type: Article

More publications in: MarcoELE: Revista de Didáctica Español Lengua Extranjera

Abstract

One of the main tasks that a student of spanish as a foreign language must know is the knowledge and usage of Lexical that reflects the reality of the language in use and enable him to understand and being understood in different contexts for communication in real life. The acquisition of lexical competence is achieved when the student of a second language has full command on phraseological expressions and recognizes its usage in an appropriate context. In this paper, we intend to collect a large number of verbal phrases with linking verb (be) followed by a preposition, based on the frequency of use in everyday speech and analyze from the grammatical point of view the argumentative structure of each affinity phrase of the verb. Hence we have compiled a database in which we include the slogan, unit type, definition, argumentative structure and grammatical aspects that distinguish them. With this database, we will have a sufficient number of entries that will serve as an educational resource for teaching not only of verbal expressions in the ELE classroom but also morphosyntactical questions and prepositions.

Bibliographic References

  • Bachman, L.F. (1990), Fundamental considerations in language testing, Oxford, Oxford University Press.
  • Canale, M. (1983), “From communicative competence to communicative language pedagogy”, en J.C. Richards y R.W. Schmidt (eds.): Language and Communication. London, Longman.
  • Canale, M. & Swain, M. (1980), “Theoretical bases of communicative approaches to second language teaching and testing”, Applied Linguistics 1: 1-47
  • García-Page, M. (2008), Introducción a la fraseología española. Estudio de las locuciones. Barcelona: Anthropos Editorial.
  • Gómez Molina, J.R. (2000), “Las unidades fraseológicas del español: una propuesta metodológica para la enseñanza de las locuciones en la clase de ELE”. En Quaderns de Filología. Estudios Lingüísticos, V, Universitat de València: 111-134.
  • Gómez Molina, J.R. (2004), “La subcompetencia léxico-semántica”, en Jesús Sánchez Lobato e Isabel Santos Gargallo (eds.), Vademécum para la Formación de Profesores, Madrid: SGEL: 491- 510.
  • Hernández Mercedes, P. (2003), Tiempo para practicar las preposiciones. Madrid: Edelsa.
  • Leal Riol, M.J. (2013), “Estrategias para la enseñanza y aprendizaje de la fraseología en español como lengua extranjera”, en Paremia, 22: 161-170.
  • Luque Durán, J. de D. (1998), “Introducción a la tipología léxica”, en B. Gallardo (ed.) (1998), Temas de Lingüística y Gramática, Universitat de València: 122-145.
  • Olza Moreno, I. (2011), “¡Qué fraseología ni qué narices! Fraseologismos somáticos del español y expresión del rechazo metapragmático”, en A. Pamies Bertrán, Juan de D. Luque Durán y P. Fernández Martín (eds.) Paremiología y herencia cultural, Granada: Granada Lingüística / Método Editores: 181-191
  • Penadés Martínez, I. (2002). Diccionario de locuciones verbales para la enseñanza del español. Madrid. Arco Libros.
  • Penadés Martínez, I. (2006), “La información gramatical sobre la clasificación de las locuciones en los diccionarios”, en Margarita Alonso Ramos (ed.), Diccionarios y Fraseología, Anexos de Revista de Lexicografía, 3. Universidade da Coruña, Servizo de Publicaciones: 249-259.
  • Pisot García, R. (2003), “Fraseología en el aula de español. Aplicación didáctica de un glosario”, en Revista Forma 6: Léxico, fraseología y falsos amigos. SGEL.
  • Ruiz Gurillo, L. (2002), Ejercicios de fraseología. Madrid. Arco Libros.
  • Yagüe Gutiérrez, P. (2003), “Las formas rutinarias en la enseñanza de ELE. Teoría y práctica” En: Gómez Asencio, J. y Sánchez Lobato, J.: Revista Forma 6. Léxico, fraseología y falsos amigos: 9-29.