Releyendo a Laura Mulvey 40 años después. Historiografía y feminismo

  1. Parrondo Coppel, Eva 1
  2. González-Hortigüela, Tecla 2
  1. 1 Asociación Española de Historiadores del Cine
  2. 2 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Revista:
Secuencias: Revista de historia del cine

ISSN: 1134-6795

Any de publicació: 2015

Número: 42

Pàgines: 53-72

Tipus: Article

DOI: 10.15366/SECUENCIAS2016.42.003 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Secuencias: Revista de historia del cine

Objetivos de desarrollo sostenible

Resum

Laura Mulvey’s «Visual Pleasure and narrative Cinema» (Screen, 1975)is a key essay in the configuration of feminist film theory and its outstanding influence has exceeded this theoretical field. The aim of this historiographical paper is to undertake a critical reading of it in the light of the increasing institucionalization of feminism from the 1980’s onwards. With this in mind, this classic text will be approached from three interrelated angles: its historical context, its theoretical con-text, and the question of the methodological premises on which it holds.In the first section of this paper, «Visual Pleasure and narrative Cinema» is placed within the context of the post-May 68 British feminist movement, which was characterized by the antagonism between the funcionalist feminists, the Marxist-culturalist feminists, and the psychoanalytic feminists.In addition, we offer a reading of the first psychoanalytic essays within feminist film theory written by Claire Johnston and Pam Cook (1973-1975), against which Mulvey positions herself in her essay. Having set in this double contextualization, the second section of this paper is dedicated to put forward the point that, despite Mulvey’s contention that she uses psychoanalysis (she indeed makes extensive use of psychoanalytic terminology), the conceptual basis of «Visual Pleasure and narrative Cinema» are, in fact, sociological. As it is argued in the final part of the paper, this is especially palpable when drawing attention to her particular fight against the Unconscious, the cornerstone of psychoanalysis.

Referències bibliogràfiques

  • BARTHES, Roland, «Sociología y socio-lógica. A propósito de dos obras recientes de Claude Lévi-Strauss» (1962), en La aventura semiológica (Barcelona, Paidós, 1990).
  • BERGSTROM, Janet y DOANE, Mary Ann, «The Female Spectator: Contexts and Directions» (Camera Obscura, n.º 20 / 21, 1989).
  • BOURDIEU, Pierre. La dominación masculina (Barcelona, Anagrama, 2000 [1998]).
  • BUSCOMBE, Edward, GLEDHILL, Christine, LOVELL, Allan y WILLIAMS, Christpher, «Psychoanalysis and Film» (1975-1976), en Mandy Merck (ed.), The Sexual Subject. A Screen Reader in Sexuality (Londres y Nueva York, Routledge, 1992).
  • COMOLLI, Jean-Louis y NARBONI Jean, «John Ford's Young Mr. Lincoln», en Philip Rosen (ed.), Narrative, Apparatus, Ideology (Nueva York, Columbia University Press, 1986).
  • COOK, Pam, «Approaching the Work of Dorothy Arzner», en Claire Johnston (ed.), Dorothy Arzner. Towards a Feminist Cinema (Londres, BFI, 1975).
  • COOK, Pam, y JOHNSTON, Claire, «The Place of Woman in the Cinema of Raoul Walsh» (1974), en Constance Penley (ed.). Feminism and Film Theory (Nueva York y Londres, Routledge / BFI, 1988).
  • COPJEC, Joan, «m/f, or Not Reconciled», en Parveen Adams y Elizabeth Cowie (eds.). The Woman in Question (Londres y Nueva York, Verso, 1990).
  • COWIE, Elizabeth, «Fantasia» (m/f, n.º 9, 1984) [reimpreso en: Parveen Adams y Elizabeth Cowie (eds.), The Woman in Question (Londres y Nueva York, Verso, 1990).
  • COWIE, Elizabeth, Representing the Woman. Cinema and Psychoanalysis (Londres, MacMillan Press, 1997).
  • CREED, Barbara, «General Introduction», en Mandy Merck (ed.), The Sexual Subject. A Screen Reader in Sexuality (Londres y Nueva York, Routledge, 1992).
  • DE CERTEAU, Michel, Heterologies. Discourse on the Other (Manchester, Manchester University Press, 1986).
  • DELEUZE, Gilles y GUATTARI, Felix, El anti-Edipo. Capitalismo y esquizofrenia (Barcelona y Buenos Aires, Editorial Paidós, 1985 [1972]).
  • DOANE, Mary Ann, «Remembering Women: Psychical and Historical Constructions in Film Theory», en E. Ann Kaplan (ed.), Psychoanalysis & Cinema (Londres y Nueva York, Routledge, 1990).
  • DOANE, Mary Ann, «Aesthetics and Politics» (Signs. Journal of Women in Culture and Society vol. 30 n.º 1, 2004).
  • FIGES, Eva, Actitudes patriarcales: las mujeres en la sociedad (Madrid, Alianza editorial, 1972 [1970]).
  • FOUCAULT, Michel, «La función política del intelectual. Respuesta a una cuestión» (1968), en Julia Varela y Fernando Álvarez-Uría (eds.). Michel Foucault. Saber y verdad (Madrid, Ediciones la Piqueta, 1991).
  • FOUCAULT, Michel, «Los intelectuales y el poder (entrevista con Gilles Deleuze, 1972)», en Julia Varela y Fernando Álvarez-Uría (eds.). Michel Foucault. Estrategias de poder. Vol. II (Barcelona, Editorial Paidós, 1999).
  • FREUD, Sigmund, «Psicología de las masas y análisis del “yo”» (Obras Completas. Vol. VII, Madrid, Biblioteca Nueva, 1974 [1920/1921]).
  • FREUD, Sigmund, «Algunas consecuencias psíquicas de la diferencia sexual anatómica» (Obras Completas. Vol. VIII, Madrid, Biblioteca Nueva, 1974 [1925]).
  • FREUD, Sigmund, Nuevas lecciones introductorias al psicoanálisis: la feminidad (Obras Completas. Vol. VIII, Madrid, Biblioteca Nueva, 1974 [1932-1933]).
  • GÁMEZ FUENTES, María José, «Género, representación y medios: una revisión crítica» (Asparkía. Investigació feminista, n.º 14, 2003).
  • GÁMEZ FUENTES, María José, «Algunos apuntes sobre la representación de la violencia de género en el cine», en Javier Marzal Felici y Francisco Javier Gómez Tarín (eds.). Metodologías de análisis del film (Madrid, Edipo S.A, 2007).
  • GLEDHILL, Christine, «Recent Developments in Feminist Film Criticism» (Quarterly Review of Film Studies, vol. 3, n.º 4, 1978).
  • GLEDHILL, Christine, «Pleasurable Negotiations», en E. Deidre Pribman (ed.), Female Spectators. Looking at Film and Television (Londres, Verso, 1988).
  • HEATH, Stephen, «Difference» (1978), en Mandy Merck (ed.), The Sexual Subject. A Screen Reader in Sexuality (Londres y Nueva York, Routledge, 1992).
  • JOHNSTON, Claire, «Women's Cinema as Counter-cinema» (1973), en Bill Nichols (ed), Movies and Methods: An Anthology. Vol. 1 (Berkeley, University of California Press, 1976).
  • JOHNSTON, Claire, Reseña crítica (sin título) (Screen vol 15, n.º 4, 1974).
  • JOHNSTON, Claire, «Femininity and the Masquerade: Anne of the Indies» (1975), en E. Ann Kaplan (ed.). Psychoanalysis & Cinema (Londres y Nueva York, Routledge, 1990).
  • JOHNSTON, Claire, «Feminist Politics and Film History» (Screen vol. 16 n.º 3, 1975).
  • JOHNSTON, Claire, «The Subject of Feminist Film Theory / Practice» (Screen, vol. 12, n.º 2, 1980).
  • KAPLAN, E. Ann (ed.), Feminism and Film (Oxford, Oxford University Press, 2000).
  • KAPLAN, E. Ann, «Global Feminisms and the State of Feminist Film Theory» (Signs. Journal of Women in Culture and Society, vol. 30, n.º 1, 2004).
  • KLINGER, Barbara, Melodrama & Meaning. History, Culture and the Films of Douglas Sirk (Bloomington e Indianapolis, Indiana University Press, 1994).
  • KUHN, Annette, «Women's Cinema and Feminist Film Criticism» (Screen, vol. 16, n.º 3, 1975).
  • KUHN, Annette, Cine de mujeres. Feminismo y cine (Madrid, Cátedra, 1991 [1982]).
  • KUHN, Annette, «Géneros de mujeres. Teoría sobre el melodrama y el culebrón» (Secuencias, n.º 15, 2002 [1984]).
  • KUHN, Annette, «The State of Film and Media Feminism» (Signs. Journal of Women in Culture and Society, vol. 30, n.º 1, 2004).
  • LACAN, Jacques. El Seminario 2. El Yo en la teoría de Freud y en la técnica psicoanalítica (Buenos Aires, Editorial Paidós, 1990 [1954-1955]).
  • LACAN, Jacques, «Lugar, origen y fin de mi enseñanza» (1967), en Mi enseñanza (Buenos Aires, Editorial Paidós, 2008).
  • LACAN, Jacques, El Seminario 17. El reverso del Psicoanálisis (Buenos Aires, Editorial Paidós, 2009 [1969-1970]).
  • MAYNE, Judith, Cinema and Spectatorship (Londres y Nueva York, Routledge, 1993).
  • MAYNE, Judith, «Marlene, Dolls, and Fetishism» (Signs. Journal of Women in Culture and Society, vol. 30, n.º 1, 2004).
  • MCHUGH, Kathleen y SOBCHACK, Vivian, «Recent Approaches to Film Feminisms» (Signs. Journal of Women in Culture and Society, vol. 30, n.º 1, 2004).
  • MERCK, Mandy, «Mulvey's manifesto» (Camera Obscura, vol. 22, n.º 3, 2007).
  • MIRA, Vicente, «El psicoanálisis: una práctica privada» (Revista de la Asociación Española de Neuropsiquiatría, vol. VI, n.º 19, 1986) (reedición en: Pliegues - Revista de la Federación de Foros del Campo Lacaniano en España, 2016 [en prensa]).
  • MITCHELL, Juliet, Psicoanálisis y feminismo. Freud, Reich, Lang y las mujeres (Barcelona, Anagrama, 1982 [1974]).
  • MULVEY, Laura, «Penthesilea, Queen of the Amazons: Laura Mulvey and Peter Wollen interviewed by Claire Johnston and Paul Willemen» (Screen, vol. 15, n.º 3, 1974).
  • MULVEY, Laura, «Visual Pleasure and Narrative Cinema» (1975), en Mandy Merck (ed.), The Sexual Subject. A Screen Reader in Sexuality (Londres y Nueva York, Routledge, 1992).
  • MULVEY, Laura, «Afterthoughts on ̔Visual Pleasure and Narrative Cinemaʼ inspired by Duel in the Sun» (1981), en E. Ann Kaplan (ed.), Psychoanalysis & Cinema (Londres y Nueva York, Routledge, 1990).
  • MULVEY, Laura, «Changes: Thoughts on Myth, Narrative and Historical Experience» (1983), en Visual and Other Pleasures (Londres, MacMillan, 1989).
  • MULVEY, Laura, «British Feminist Film Theory's Female Spectators: Presence and Absence» (Camera Obscura, 20 / 21, 1989).
  • MULVEY, Laura, «The Pleasure Principle» (Sight and Sound, vol.º 25, n.º 6, junio de 2015).
  • NASH, Mary, Rojas. Las mujeres republicanas en la guerra civil (Madrid, Taurus, 2006 [1999]).
  • POLLOCK, Griselda, «Whatʼs Wrong with ̔Images of Womenʼ?» (1977), en Mandy Merck (ed.), The Sexual Subject. A Screen Reader in Sexuality (Londres y Nueva York, Routledge, 1992).
  • PRAVADELLI, Veronica, Classic Hollywood: Lifestyles and Film Styles of American Cinema 1930-1960 (Illinois, University of Illinois Press, 2014).
  • ROSE, Jacqueline, «Femininity and its Discontents», en Sexuality in the Field of Vision (Londres y Nueva York, Verso, 1991 [1983]).
  • ROSE, Jacqueline, «Introduction. Feminism and the Psychic», en Sexuality in the Field of Vision (Londres y Nueva York, Verso, 1991 [1986]).
  • SOLER, Colette, ¿Qué se espera del psicoanálisis y del psicoanalista? Conferencias y seminarios en Argentina (Buenos Aires, Letra Viva, 2007).
  • SPIGEL, Lynn, «Theorizing the Bachelorette: ̔Wavesʼ of Feminist Media Studies» (Signs. Journal of Women in Culture and Society, vol. 30, n.º 1, 2004).
  • STACEY, Jackie, Star Gazing. Hollywood Cinema and Female Spectatorship (Londres y Nueva York, Routledge, 1994).
  • STAIGER, Janet, Interpreting Films: Studies in the Historical Reception of American Cinema (Princeton, Princeton University Press, 1992).
  • STAM, Robert y SPENCE, Louise, «Colonialism, Racism, and Representation: An Introduction» (1983), en Bill Nichols (ed.), Movies and Methods. Vol. 2 (Berkeley, Los Angeles y Londres, University of California Press, 1985).
  • STERN, Leslie, «The Body as Evidence» (1982), en Mandy Merck (ed.), The Sexual Subject. A Screen Reader in Sexuality (Londres y Nueva York, Routledge, 1992).
  • VV. AA., «Visual Pleasure at 40. Dossier» (Screen, vol. 56, nº 4, invierno de 2015).
  • WILSON, Elizabeth, «Psychoanalysis: Psychic Law and Order» (Feminist Review, n.º 8, 1981).