Música, ecología y desarrollo sostenible en el nordeste transmontano

  1. Susana Moreno Fernández
Journal:
Trans : Transcultural Music Review = Revista Transcultural de Música

ISSN: 1697-0101

Year of publication: 2015

Issue Title: Música y relaciones transfronterizas (el caso Trás-os-Montes – Zamora)

Issue: 19

Type: Article

More publications in: Trans : Transcultural Music Review = Revista Transcultural de Música

Abstract

A number of musical and cultural initiatives that aim at fostering ecological values and sustainable development took place in the Iberian Peninsula within the past fifteen years. This relationship between music and ecology has been recently studied in Portugal and Spain (Pestana 2009; Sanfeliu 2010). The analysis presented here, based on fieldwork, archival and on-line research, focuses on three festivals held in northeastern Portugal, in a region bordering with Spain: Festival de Ecologia, Artes e Tradições Populares “Sons&Ruralidades”, Festival Itinerante da Cultura Tradicional “L Burro i L Gueiteiro”, and Festival Intercéltico de Sendim. These case studies provide data and insights on the relation between music, ecology and sustainable development.

Bibliographic References

  • Barkin, D. 2002. “El desarrollo autónomo: un camino a la sostenibilidad”. En Ecología política: naturaleza, sociedad y utopía, comp. Héctor Alimonda, 169-202. Buenos Aires: CLACSO, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales.
  • Barkin, D. 1996. “Ecotourism: A Tool for Sustainable Development”. Publicación electrónica, <http://www.planeta.com/planeta/96/0596monarch.html> (consulta: diciembre de 2012).
  • Brooks, S.; O'Halloran, D. y Magnin, A. 2007. Rock On!: Bringing Strategic Sustainable Development to Music Festivals. Thesis submitted for completion of Master of Strategic Leadership Towards Sustainability, Blekinge Institute of Technology, Karlskrona, Sweden.
  • Campos Calvo-Sotelo, J. 2007. Fiesta, identidad y contracultura. Contribuciones al estudio histórico de la gaita en Galicia. Pontevedra: Diputación de Pontevedra.
  • Castelo-Branco, S. y Freitas Branco, J. (org.). 2003. Vozes do Povo. A Folclorização em Portugal. Oeiras: Celta Editora.
  • DeNora, T. 2001. “Aesthetic Agency and Musical Practice: New Directions in the Sociology of Music and Subjectivity”. En Music and Emotion: Theory and Research, coord. P. Juslin & J. Sloboda. Oxford: Oxford University Press.
  • Espinosa, S. 2006. Ecología acústica y educación. Bases para el diseño de un nuevo paisaje sonoro. Barcelona: Graó, Societat Balear d’Educació Ambiental (SBEA) i Societat Catalana d’Educació Ambiental (SCEA).
  • Laing, J. y Frost, W. 2010. “How Green was my Festival: Exploring Challenges and Opportunities Associated with Staging Green Events”. International Journal of Hospitality Management 29(2): 261-267.
  • Mair, J. y Laing, J. 2012. “The Greening of Music Festivals: Motivations, Barriers and Outcomes. Applying the Mair and Jago Model”. Journal of Sustainable Tourism 20(5): 683-700.
  • Moreno Fernández, S. 2008. “Reivindicaciones locales, circuitos nacionales y transnacionales en la práctica musical de la gaita-de-foles en Miranda do Douro, Portugal”. En Actas del Congreso Música, ciudades, redes. Creación musical e interacción social, Salamanca, 6 a 9 de marzo de 2008, organizado por SIBE-Sociedad de Etnomusicología e IASPM-España, 1-23. Barcelona: SIBE-Sociedad de Etnomusicología, Obra Social Caja Duero, IASPM-España, publicación electrónica.
  • O’Sullivan, D. y Jackson, M. 2002. “Festival Tourism: a Contributor to Sustainable Local Economic Development?” Journal of Sustainable Tourism 10(4): 325-342.
  • Pestana, M. R. 2009. “‘Voltar a casa e tocar de ouvido’: música, ecologia e a ordem incerta do mundo”. En Actas de Performa’09 – Encontros de Investigação em Performance. Universidade de Aveiro, Maio de 2009, publicación electrónica, http://performa.web.ua.pt/pdf/actas2009/52_Ros %C3%A1rio_Pestana.pdf (consulta: diciembre de 2012).
  • Raposo, P. 2004. “Do ritual ao espectáculo. ‘Caretos’, intelectuais, turistas e media”. En Outros Trópicos. Novos Destinos turísticos, Novos Terrenos da Antropologia, coord. Maria Cardeira da Silva, 1-23. Lisboa: Livros Horizonte.
  • Ruiz Aja, L. 2007. La contracultura. ¿Qué fue? ¿Qué queda? Madrid: Mandala Ediciones.
  • Sanfeliu, A. 2010. La música y el medio ambiente. Barcelona: Escola de cultura de pau. Institut Català internacional per la pau, publicación electrónica, http://ddd.uab.cat/pub/butecpspa/butecpspa_a2010m10n2/musicaymedioambiente.pdf
  • Schafer, M. 1977. The Tuning of the World. New York: Knopf.
  • Soromenho-Maques, V. 1993. Regressar à Terra: Consciência ecológica e políticaca de Ambiente. Lisboa: Fim de Século Edições.
  • Stokes, M. (ed.). 1997. Ethnicity, Identity and Music: The Musical Construction of Place. Oxford & New York: Berg.
  • Tansley, A. G. 1935. “The Use and Abuse of Vegetational Concepts and Terms”. Ecology 16(3): 299.
  • Titon, J. T. 2009a. “Economy, Ecology and Music: an Introduction”. The World of Music. Music and Sustainability 51(1): 5-15.
  • Titon, J. T.2009b. “Music and Sustainability: An Ecological Viewpoint”. The World of Music. . Music and Sustainability 51(1): 119-137.
  • Turino, T. 2009. “Four Fields of Music Making and Sustainable Living”. The World of Music. Music and Sustainability 51(1): 95-117.
  • Wrightson, K. 2000. “Una introducción a la ecología acústica”. En Estudio de Música Electroacústica. Montevideo: Escuela universitaria de música de Montevideo, publicación electrónica, http://www.eumus.edu.uy/ps/txt/wrightson.html (consulta: diciembre de 2012).