Variables instruccionales del docente de educación primaria

  1. Miguel A. Carbonero 1
  2. Luis J. Martín-Antón 1
  3. Juan A. Valdivieso 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Revue:
Revista de Psicología y Educación

ISSN: 1699-9517

Année de publication: 2016

Volumen: 11

Número: 1

Pages: 7-24

Type: Article

D'autres publications dans: Revista de Psicología y Educación

Résumé

In order to determine the profile of those self-perceived professional variables involved in the teachinglearning processes in a sample of primary school teachers, was applied, with repeated measures, the Self-perceived Competence Scale Primary Education Teachers’. We have studied the efficacy, planning, instructional control, communication, emotional bonding, assertiveness, leadership, coexistence, conflict resolution and adapting to new situations. Through a descriptive analysis of the values, determining the adequacy of the sampling distribution, analysis and distribution measures of reliability, it is found that there is a multidimensional and stable self-perception variables, with higher values in assertiveness and coexistence against planning and adaptation to new situations.

Références bibliographiques

  • Abarca, M., y Sala, J. (2002). Las competencias emocionales de los futuros profesores/as. Revista electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 5. Recuperado de http://aufop.com/aufop/revistas/lista/digital.
  • Birch, S. H., y Ladd, G. W. (1997). The teacher–child relationship and children’s early school adjustment. Journal of School Psychology, 35, 61–79. doi: 10.1016/S0022-4405(96)00029-5
  • Bruner, J. S. (1966). Hacia una Psicología de la Instrucción. México DF, México: Unión Tipográfica Hispanoamericana.
  • Cano, E. (2007). Cómo mejorar las competencias de los docentes. Guía para la autoevaluación y el desarrollo de las competencias del profesorado. Barcelona: Graó.
  • Carbonero, M. A., Ortiz, E., Martín-Antón, L. J., y Valdivieso, J. A. (2010). Identificación de las variables docentes moduladoras del profesor eficaz en Secundaria. Aula Abierta, 38, 15-24.
  • Carbonero, M. A., Román, J. M., Martín-Antón, L. J., y Reoyo, N. (2009). Efecto del programa de habilidades docentes motivadoras en el profesorado de Secundaria. Revista de Psicodidáctica. 14, 229-244. doi: 10.1387/RevPsicodidact.726
  • Chomsky, N. (1971). El Lenguaje y el entendimiento. Barcelona: Seix Barral.
  • Emmer, E., y Hickman, J. (1991). Teacher efficacy in classroom management. Educational and Psychological Measurement, 51, 755–765. doi: 10.1177/0013164491513027
  • Fensterhein, H., y Baer, J. (1976). No diga sí cuando quiere decir no. Barcelona: Grijalbo.
  • Fernández-Berrocal, P., y Ruiz-Aranda, D. (2008). La inteligencia emocional en la educación. Revista de Investigación Psicoeducativa, 6, 421–436. Recuperado de http://www.investigacion-psicopedagogica.org/revista/new/index.php
  • Gagné, R. M. (Ed.). (1962). Psychological principles of system development. New York, NY: Holt, Rinehart & Wiston.
  • Gardner, H. (1985). The mind´s new science. New York, NY: Basic Books.
  • Gardner, H. (1999). Intelligence reframed, multiple intelligences for the 21th century. New York, NY: Basic Books.
  • García-Cabrero, B., Loredo, J., y Carranza, G. (2008). Análisis de la práctica educativa de los docentes: pensamiento, interacción y reflexión. Revista Electrónica de Investigación Educativa, Número Especial. Recuperado de http://redie.uabc.mx.
  • García Pérez, E. M., y Magaz, A. (1998). Escalas Magallanes de Adaptación: EMA. Bilbao: COHS Consultores en CC.HH.
  • Godefroy, C., y Robert, L. (1995). Negociar con éxito. Barcelona: Martínez-Roca.
  • Goleman, D. (1995). La Inteligencia Emocional. Buenos Aires: Vergara Editor.
  • Gros, B., y Romaña, T. (2004). Ser profesor. Palabras sobre la docencia universitaria. Barcelona: Octaedro.
  • Kaplan, L. S., y Owings, W. A. (2002). Teacher quality, teaching quality and school improvement. Bloomington, En Phi Delta Kappa.
  • Kyriacou, C. (1997). Effective teaching in schools: theory and practice. Cheltenham, UK: Nelson Thornes Ltd.
  • León, J. M., y Medina, S. (2002) Psicología social de la salud. Fundamentos teóricos y metodológicos. Sevilla: Comunicación Social
  • Martín-Antón, L. J., Carbonero, M. A., y Román, J. M. (2012). Modulator effect of socio-emotional variables on training in elaboration strategies in Compulsory Secondary Education (CSE): Paraphrase and applications. Psicothema, 24, 35-41.Recuperado de http://www.psicothema.com/
  • Martín-Antón, L. J., Marugán, M., Catalina, J. J., y Carbonero, M.A. (2013). Estrategias de aprendizaje de elaboración. Aula abierta, 41(1), 49-62.
  • Martínez, P., y Echeverría, B. (2009). Formación basada en competencias. Revista de Investigación Educativa, 27(1), 125-147. Recuperado de http://revistas.um.es/rie/index
  • Mayer, J. D. (2001). A field guide to emotional intelligence. En J. Ciarrochi, J. Forgas y J. D. Mayer (Eds.), Emotional intelligence in everyday life (pp. 3-24). Philadelphia, PA: Psychology Press.
  • Mohan, L., Lundeberg, M. A., y Reffitt, K. (2008). Studying teachers and schools: Michael Pressley´s legacy and directions for future research. Educational Psychologist, 43, 107-118. doi: 10.1080/00461520801942292
  • Morris-Rothschild, B. K., y Brassard, M. R. (2006). Teachers`conflict management styles: The role of attachment styles and classroom management efficacy. Journal of school psychology, 44, 105-121. doi: 10.1016/j.jsp.2006.01.004
  • Muijs, D., y Reynolds, D. (2001). Effective teaching. Evidence and practice. London, UK: Sage.
  • OCDE (2003). Definición y selección de competencias (Proyecto DeSeCo): Bases teóricas y conceptuales. Oficina Federal Suiza de Estadísticas y la Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico.
  • Ocampo, C. I., y Cid, B. (2012). Formación, experiencia docente y actitudes de los profesores de infantil y primaria ante la educación escolar de los hijos de personas inmigrantes en España. Revista de Investigación Educativa, 30, 111-130. doi: 10.6018/rie.30.1.114321
  • Pavié, A. (2011). Formación docente: hacia una definición del concepto de competencia profesional docente. Revista electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 14(1), 67-80. Recuperado de http//www.aufop.com.
  • Peñalva, A., López-Goñi, J. J., y Lanza, N. (2013). Competencias emocionales del alumnado de Magisterio: posibles implicaciones profesionales. Revista de Educación, 362, 690-712. doi: 10.4438/1988-592X-RE-2013362-246
  • Perrenoud, P. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar. Barcelona: Graó.
  • Ramírez. A., y Muñoz, M. A. (2012). Prácticas inclusivas de los docentes en la convivencia escolar y en la organización y funcionamiento de los centros de educación primaria en la zona norte de Córdoba. Revista de Investigación Educativa, 30(1), 197-222. doi: 10.6018/rie.30.1.116241
  • Riveiro, J. M., Rubio, V., Antúnez, R., y Fernández, A. P. (2013). Metas y compromiso de los opositores al cuerpo de maestros en la especialidad de Educación Primaria. Revista de Investigación Educativa, 31, 77-92. doi: 10.6018/rie.31.1.139661
  • Rosário, P., Núñez, J. C., Valle, A., Paiva, O., y Polydoro, S. (2013). Enfoques de enseñanza en Bachillerato en función de variables contextuales y del docente. Revista de Psicodidáctica, 18, 25-46. doi: 10.1387/RevPsicodidact.6215
  • Rosenberg, M., Schooler, C., Schoenbach, C., y Rosenberg, R. (1995). Global self-esteem and specific self-esteem: Different concepts, different outcomes. American Sociological Review, 60, 141-156. doi: 10.2307/2096350
  • Sanders, S. E. (2002). What do schools think makes a good mathematics teacher? Educational Studies, 28, 181-191. doi: 10.1080/03055690220124605
  • Schön, D. A. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje de las profesiones. Barcelona: Paidós/MEC.
  • Seligman, M. (2005). La auténtica felicidad. Buenos Aires: Ediciones Byblos.
  • Siniscalco, M. T. (2002). A statistical profile of the teaching profession. Paris: UNESCO/International Labour Organization.
  • Skinner, B. F. (1932-1966). The behavior of organisms. New York, NY: Appleton-Century.
  • Sutton, R., y Wheatley, K. (2003). Teachers’ emotions and teaching: A review of the literature and directions for future research. Educational Psychology Review, 15, 327–358. doi: 10.1023/A:1026131715856
  • Thorndike, E. (1932). The fundamentals of learning. New York, NY: Teachers College Press.
  • Traver, J. A., Sales, A., Doménech, F., y Moliner, O. (2005). Caracterización de las perspectivas docentes del profesorado de Secundaria a partir del análisis de las variables educativas relacionadas con la acción y el pensamiento docente. Revista Iberoamericana de Educación, 36(8). Recuperado de: http://www.rieoei.org
  • Trevitt, C., Breman, E., y Stocks, C. (2012). Assessment and learning: is it time to rethink student activities and academic roles? Revista de Investigación Educativa, 30(2), 253-267. doi: 10.6018/rie.30.2.153441
  • Tschannen-Moran, M., Woolfolk Hoy, A., y Hoy, W. K. (1998). Teachers efficacy: its meaning and measure. Review of Educational Research, 68, 202-248. doi: 10.3102/00346543068002202
  • Valdivieso, J. A., Carbonero, M. A., y Martín-Antón, L. J. (2013). La competencia docente autopercibida del profesorado de Educación Primaria: un nuevo cuestionario para su medida. Revista de Psicodidáctica, 18, 47-78. doi: 10.1387/RevPsicodidact.5622
  • Villalta, M., y Martinic, S. (2013). Interacción didáctica y procesos cognitivos. Una aproximación desde la práctica y discurso del docente. Universitas Psychologica, 12, 221-233. Recuperado de http://www.javeriana.edu.co/universitaspsychologica/
  • Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society. Cambridge, MA: Harvard University Press.