La performance como recurso comunicativo-expresivo en el aula de primaria.

  1. Álvarez Ramos, Eva
  2. Ramos, Claudia Yllera
Revista:
El Guiniguada

ISSN: 0213-0610 2386-3374

Any de publicació: 2017

Número: 26

Pàgines: 47-61

Tipus: Article

DOI: 10.20420/ELGUINIGUADA.2017.136 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: El Guiniguada

Objetivos de desarrollo sostenible

Resum

The main objective of this paper is to show what are the benefits of the implementation of the performance in the primary education. Generally, this kind of artistic expression has only been used at higher educational levels such as high school. It is intended to show how through this art in movement the primary education student can work abilities and skills that allow to improve expressive-communicative skills, while stimulating creativity. It is designed, as an example, a project that includes four major areas: Language and Literature, Plastic Education, Music Education and Physical Education.

Referències bibliogràfiques

  • Acosta , A. y Esteban Arbués, A. (2001). Creatividad, motivación y espacios lúdicos. Creatividad y currículum universitario. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid, Servicio de Publicaciones 136-143.
  • Austin, J. L. (1990). Cómo hacer cosas con palabras. Barcelona: Paidós.
  • Derrida, J. (1982). Signature event context. Margins of Philosophy. Chicago: University of Chicago Press.
  • Efland, A. D. (2002). Una historia de la educación del arte. Barcelona: Paidós.
  • Esquivias, M. T. (2004). Creatividad: definiciones, antecedentes y aportaciones. Revista Digital Universitaria, 5-1, 1-17.
  • Falcón, A. (2016). Pedagogía y Performance en educación artística en la enseñanza secundaria obligatoria (Tesis inédita). Universidad de Valladolid.
  • Fuertes, G. (1997). Las adivinanzas de Gloria Fuertes. Madrid: Susaeta Ediciones, S.A.
  • Gardner, H. (2011). Educación artística y desarrollo humano. Barcelona: Paidós.
  • Gómez, R. (2005). Posibilidades educativas de la performance en la enseñanza secundaria. Arte, individuo y sociedad, 17, 115-132.
  • Grotowski, J. (1993). El Performer. Máscara, 11-12, pp. 76-79.
  • Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, núm. 106 de 4 de mayo de 2006, 17158-17207
  • Palacios, A. (2009). El arte comunitario: origen y evolución de las prácticas artísticas colaborativas. Arteterapia. Papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social, 4, 197-211.
  • Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria. Boletín Oficial del Estado, núm. 52 de 1 de marzo de 2014, 19349-19420
  • Saehrendt, C. y Kittl, S. T. (2009). Yo también sabría hacerlo. Barcelona: Ma non troppo.
  • Taylor, D. (2008). Hacia una definición de performance, en Paolo Vignolo (ed.), Ciudadanías en escena: performance y derechos culturales en Colombia. Bogotá: La Cátedra Manuel Ancízar, pp. 29-34.
  • Torregrosa, A. (2015). Bifurcaciones de la educación artística. Revista Fermentario, 9, 1-14.
  • Torrens, V. (2007). Pedagogía de la performance, programas de cursos y talleres. Huesca: Diputación de Huesca.