Innovación y consolidación del «infoentretenimiento» político: una perspectiva histórica

  1. Virginia Martín Jiménez 1
  2. Salomé Berrocal Gonzalo 1
  1. 1 Universidad de Valladolid.
Revista:
Historia y comunicación social

ISSN: 1137-0734

Ano de publicación: 2017

Volume: 22

Número: 1

Páxinas: 207-219

Tipo: Artigo

DOI: 10.5209/HICS.55908 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Historia y comunicación social

Resumo

This article analyzes first politainment tv programme in Spain because of their relevant from the point of view of television history and the lack of scientific studies about this programmes. Based on studies of this television genre that have been conducted in recent years and specifically the characteristics (Berrocal et al., 2014; Berrocal, Campos & Redondo, 2014; Ortells, 2011), prevailing in current infotainment programs, this article seeks to analyse – from a qualitative point of view – the content of a sample of these pioneer programmes in order to detect if they were already present the characteristics of current politainment

Información de financiamento

Proyecto de Investigación CSO2012-34698: «El infoentretenimiento político en televisión e Internet. Formatos, audiencias y consecuencias en la comunicación política española» (INFOPOLT-NET), financiado por el Ministerio de Economía y Competitividad.

Financiadores

Referencias bibliográficas

  • Arroyo, E. (2008). “El infotainment: de «Caiga quien Caiga» a «Noche Hache»”. En Sangro, P. & Salgado, A. (eds.) (2008). El entretenimiento en TV: Guión y creación de formatos de humor en España. Barcelona: Laertes. p. 173-192.
  • Bahry, L. (2001). “The New Arab Media Phenomenon: Qatar’s Al-Jazeera”. En: Middle East Policy, nº 8. p. 88-99. (DOI: http://dx.doi.org/10.1111/1475-4967.00020).
  • Baum, M.A. (2002). “Sex, Lies, and War: How Soft News Brings Foreign Policy to the Inattentive Public”. En American Political Science Review, nº 96. p. 91-109.
  • Baum, M.A. (2003a). “Soft News and Political Knowledge: Evidence of Absence or Absence of Evidence?”. En: Political Communication, nº 20. p. 173-190. (DOI:http://dx.doi.org/10.1080/10584600390211181).
  • Baum, M.A. (2003b). Soft News goes to War: Public Opinion and American Foreign Policy in the New Media Age. Princeton. USA: Princeton University Press.
  • Baum, M.A. (2005). “Talking the Vote: Why Presidential Candidates Hit the Talk Show Circuit”. En: American Journal of Political Science, nº 49. p. 213-234. (DOI: http://dx.doi.org/ 10.1111/j.0092-5853.2005.t01-1-00119.x).
  • Berrocal, S., et al. (2001). “La imagen de los partidos políticos en «El Informal», «CQC» y «Las Noticias del Guiñol» en las elecciones legislativas de 2001”. En: Zer, nº 11. p. 167-185.
  • Berrocal, S. & Cebrián. E. (2009). “La irrupción del «infoentretenimiento» en la comunicación política española. Una propuesta para la sistematización de sus formatos televisivos”. En Capdevilla, A. (et al) (coord.) (2009). Estudios de comunicación política. Libro del año 2012. Madrid: Tecnos.
  • Berrocal, S., Campos-Domínguez, E. & Redondo, M. (2012). “El infoentretenimiento en Internet. Un análisis del tratamiento político de José Luis Rodríguez Zapatero, Mariano Rajoy, Gaspar Llamazares y Rosa Díez en YouTube”. En: Doxa Comunicación, nº 15. p. 13-34.
  • Berrocal, S., et al. (2014). “La presencia del «infoentretenimiento» en los canales generalistas de la TDT española”. En: Revista Latina de Comunicación Social, nº 69. p. 85-103.
  • Berrocal, S.; Campos, E. & Redondo, M. (2014). “Prosumidores mediáticos en la comunicación política: el «politainment» en YouTube”. En: Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, nº 43. p. 65-72.
  • Brants, K. (1998).”Who’s afraid of infotainment”. En: European Journal of Communication, nº 13. p. 315-335.
  • Brants, K. & Neijens, P. (1998). “The infotainment of politics”. En: Political Communication, nº 15. p. 149-164.
  • Carpio, J. A. (2009). El humor en los medios de comunicación. Estudio de «Los Guiñoles» y sus efectos en las opiniones políticas. Salamanca: Universidad Pontificia de Salamanca: Tesis doctoral inédita.
  • Dader, J.L. (2003). “Ciberdemocracia y comunicación política virtual”. En Berrocal, S. (Comp.) (2003). Comunicación política en televisión y nuevos medios. Barcelona: Ariel.
  • Ferré, C. & Gayá, C. (2009). Infoentreteniment i percepció ciutadana de la política: el cas de Polònia. Barcelona: Consell de l’Audiovisual de Catalunya.
  • García Avilés, J.A. (2007). “El infoentretenimiento en los informativos líderes de audiencia en la Unión Europea”. En: Anàlisi, nº 35. p. 47-63.
  • Grau, J. (2008). Buenafuente: El Don Quijote de la tele. En P. Sangro y A. Salgado (eds). El entretenimiento en TV: Guión y creación de formatos de humor en España, (209-224). Barcelona: Laertes.
  • Hamilton, J. T. (2004). All the news that’s fit to sell: How the market transforms information into news. Princeton, NJ: Princeton University Press.
  • Hollander, B.A. (2005). “Late-night Learning: Do Entertainment Programs Increase Political Campaign Knowledge for Young Viewers?”. En: Journal of Broadcasting and Electronic Media, nº 49. p. 402-415.
  • Jaén, R. (2008). “Los Guiñoles: Matarile RIP Kaput o 13 años jugando a reírse de los poderosos (ustedes elijan)”. En SANGRO, P. Y SALGADO, A. (eds.) (2008). El entretenimiento en TV: Guión y creación de formatos de humor en España, Barcelona: Alertes, p. 293-312.
  • Lynch, M. (2004a). “America and the Arab Media Environment”. En RUGH W.A. (Ed.) (2004). Engaging the Arab and Islamic Worlds through Public Diplomacy. Washington, DC (USA): Public Diplomacy Council. p. 90-108.
  • Lynch, M. (2004b). “Shattering the Politics of Silence: Satellite Television Talk Shows and the Transformation of Arab Political Culture”. En: Arab Reform Bulletin, nº 2. p. 3-4.
  • Marín, C. (2010). “El «infoentretenimiento» en televisión. Del límite al espectáculo”. En Salgado Losada, A. (coord.) (2010). Creatividad en televisión. Entretenimiento y ficción. Madrid: Fragua, p. 111-135.
  • Moy P., Xenos, M.A. & Hess, V.K. (2006). “Priming Effects of Late-night Comedy”. International Journal of Public Opinion Research, nº 18. p. 198-210. (DOI: http://dx.doi.org/10.1093/ijpor/edh092).
  • Ortells, S. (2009). “La mercantilización de la información: la nueva era informativa en televisión”. En: Revista Latina de Comunicación Social, nº 64, Tenerife: Universidad de La Laguna. p. 341-353. (DOI: http://dx.doi.org/10.4185/RLCS-64-2009-827-341-353).
  • Ortells, S. (2011). “La consolidación de los programas de infoentretenimiento en el panorama televisivo español”. En: XVI Jornades de Foment de la Investigació de la FCHS, Universidad Jaume I. p. 279-293.
  • Patterson, T.E. (2000). Doing Well and Doing Good: How Soft News and Critical Journalism are Shrinking the News Audience and Weakening Democracy −and What News Outlets Can do about it. Cambridge, MA (USA): Harvard University, John F. Kennedy School of Government.
  • Salgado Losada, A. (2010). “Actualidad, humor y entretenimiento en los programas de televisión: de la terminología a la realidad profesional”. En: Trípodos, nº 27. p. 59-73.
  • Sánchez-Romero, M. (2008). “El intermedio. Ya conocen el programa, ahora les contaremos la verdad”. En Sangro, P. y Salgado, A. (eds.) (2008). El entretenimiento en TV: Guión y creación de formatos de humor en España. Barcelona: Laertes. p. 225-238.
  • Shirk, S. L. (2007). “Changing Media, Changing Foreign Policy in China”. Japanese Journal of Political Science, nº 8. p. 43-70. (DOI: http://dx.doi.org//10.1017/S1468109907002472).
  • Valhondo, J.L. (2011). Sátira televisiva y democracia en España. La popularización de la información política a través de la sátira. Barcelona: UOC.