El nacimiento de los Estados UnidosHistoria y mito en la miniserie "John Adams"

  1. Lucía Salvador Esteban
  2. José-Vidal Pelaz López
Journal:
Ambitos: Revista internacional de comunicación

ISSN: 1988-5733 1139-1979

Year of publication: 2018

Issue: 39

Type: Article

More publications in: Ambitos: Revista internacional de comunicación

Abstract

Citizen participation in the social media has been making its way over time, and its first achievement was the paper press. In the decade of the 60 and 70 the letters of the readers got a fixed space in the newspapers. However, citizen participation in the press already existed before this section was consolidated. The aim of this article is to show a hemerographic analysis on the first participatory initiatives of the audience in the press, from its beginnings to the fixed section nowadays known as “letters to the editor”

Bibliographic References

  • ASIMOV, I. (1983): El nacimiento de los Estados Unidos 1763-1863. Madrid: Alianza Editorial.
  • BOSCH, A. (2005): Historia de Estados Unidos, 1776-1945. Barcelona: Crítica.
  • BURT, Ch. & WINKLER, I. (productores), HUDSON, H. (director). (1985):Revolución (Revolution). Estados Unidos: Warner Bros. Pictures.
  • CULLEN, J, (2003): The American Dream: A Short History of an Idea that Shaped a Nation. Oxford: Oxford University Press.
  • DAVID, S. [et al.] (2015): Sons of Liberty. Estados Unidos: Stephen David Entertainment / Stillking Films.
  • DAWIDZIAK, M.: Paul Giamatti stars in seven-part ‘John Adams’ on HBO. Cleveland [en línea]. 13 marzo 2008. http://www.cleveland.com/entertainment/index.ssf/2008/03/giamatti_stars_in_sevenpart_jo.html
  • DEVLIN, D., GORDON, M. & LEVINSOHN, G. (productores), EMMERCIH, R. (director). (2000): El patriota (The Patriot). Estados Unidos: Columbia Pictures.
  • EDGERTON, G. & ROLLINS, P.C. (2001): Television Histories: Shaping Collective Memory in the Media Age. Kentucky: The University Press of Kentucky.
  • GRIFFITH, D. W. (productor y director). (1924):América (America). Estados Unidos: D. W. Griffith Productions.
  • GRIFFITH, R. (productor), FORD, J. (director). (1934): Corazones indomables (Drums Along the Mohawk). Estados Unidos: 20th Century Fox.
  • GUPTA, D.: John Adams Premiere: Talking To Paul Giamatti, Tom Hanks And David McCullough. The Huffington Post [en línea]. 3 marzo 2008. http://www.huffingtonpost.com/2008/03/11/john-adams-premiere-talki_n_91004.html
  • HANKS, T. & GOETZMAN, G. (2008): John Adams. Estados Unidos: HBO Films / Playtone Productions.
  • HERNÁNDEZ IGLESIAS, J.J. (2002):Los Estados Unidos de América: Historia y Cultura. Salamanca: Almar.
  • HUGHES, R. J.: Q&A: Tom Hanks. The Wall Street Journal [en línea]. 28 febrero 2008. <http://www.wsj.com/articles/SB120413360434697183>
  • ISENBERG, N. & BURSTEIN, A., The Adams on Screen. En WALDSTREICHER, D. (2013) A Companion to John Adams and John Quincy Adams. New Jersey: Wiley-Blackwell, pp. 487-509.
  • JENKINS, P. (2012): Breve Historia de Estados Unidos. 4ª Edición. Madrid: Alianza Editorial.
  • JILLSON, C. (2004): Pursuing the American Dream: Opportunity and Exclusion Over Four Centuries. Kansas: University Press of Kansas.
  • JOHNSON, P. (2001): Estados Unidos: la Historia. Barcelona: Javier Vergara.
  • McCULLOUGH, D. (2001): John Adams. New York: Simon & Schuster.
  • NAHUM, A.: El fenómeno de la serialidad en la tercera edad de oro de la televisión. En FUSTER, E. (coord.) (2014): La figura del padre nella serialitá televisiva. Roma: Pontificia Universitá della Santa Croce, pp. 19-42
  • NAYFACK, N. (productor), STURGES, J. (director). (1955): Duelo de espías (The Scarlet Coat). Estados Unidos: Metro-Goldwyn-Mayer (MGM).
  • NIGRA, F. (2012): Hollywood y la historia de Estados Unidos: La fórmula estadounidense para contar su pasado. Buenos Aires: Imago Mundi.
  • NIGRA, F. (2013): Historias de cine; Hollywood y Estados Unidos. Valencia: Universidad de Valencia.
  • NIGRA, F. (2014): El discurso histórico en el cine de Hollywood. Buenos Aires: Imago Mundi.
  • PURCELL, F. “La Revolución americana y las tensiones interpretativas en su historiografía reciente”, Revista Digital de Historia Iberoamericana, vol. 1 – nº1, 2008, pp. 54-69.
  • ROLLINS, P.C. (2010): Hollywood as Historian: American Film in a Cultural Context. Kentucky: The University Press of Kentucky.
  • RUBIO POBES, C. (ed.) (2010): La historia a través del cine. Estados Unidos: una mirada a su imaginario colectivo. Bilbao: Universidad del País Vasco.
  • SCHOCKET, A.M.: Give me Liberty’s Kids. How the Revolution Has Been Televised and Filmed. En Schocket, A.M.(2015): Fighting over the Founders: How We Remember the American Revolution. New York: New York University Press, pp. 125-164.
  • SILVERSTEIN, C. & JOSEPHSON, B. (2014): Turn: Espías de Washington (Turn). Estados Unidos: AMC Studios.
  • TRUSLOW ADAMS, J. (2001): The Epic of America. Simon Publications.
  • WARNER, J.L. (productor), HUNT, P.H. (director). (1972): 1776. Estados Unidos: Columbia Pictures.