La linterna mágica como soporte publicitario. Recorrido histórico por noticias, anécdotas y patentes.

  1. SÁNCHEZ GALÁN, María Begoña 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Journal:
Fonseca, Journal of Communication

ISSN: 2172-9077

Year of publication: 2018

Issue: 16

Pages: 11-30

Type: Article

DOI: 10.14201/FJC2018161130 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Fonseca, Journal of Communication

Sustainable development goals

Abstract

The magic lantern, the device in which we can find the origins of the current audio-visual culture, was also the cradle of media advertising. During the last decades of the 19th Century, in an attempt to face the growing advertising saturation that was already visible in the dairy press and on the walls of big cities, the advertisers, projectionists and a large group of inventors, began to turn to the magic lantern as a means for exhibiting all kind of advertisements. In doing so, they wanted to add a spectacular element to advertising which would ultimately succeed in attracting the attention of consumers, that were immersed in the transit from an agricultural and industrial society to an economy based on consumption. This article chronologi-cally reviews the different sources in which it is possible to find information about the subject. Through newspapers articles, patents’ records and bibliographic references, a timeline is laid down to observe the evolution of the use of magic lanterns for advertising purposes and their promoters’ stated intention to link that messages to the leisure and entertainment realms, characteristics that are still evident in current 21th Century advertising.

Bibliographic References

  • Advertising (1883). Advertising by Magic Lantern. The Edinburgh Evening News. Friday January 26, 1883, 4.
  • Alonso Mercé, V. y García Cassola, J.A. (1923). Patente de Invención 85998. Madrid, 30 de junio de 1923. Archivo Histórico de la Oficina Española de Patentes y Marcas (OEPM).
  • Ariza Carbonell, J. (1875). Privilegio de Introducción 5370. Madrid, 2 de noviembre de 1975. Archivo Histó-rico OEPM.
  • Barberá Humbert, J. y Maña Solé, D. (1904). Patente de Invención 34022. Barcelona, 18 de mayo de 1904. Archivo Histórico OEPM.
  • Bori R. y Gardó J. (1928). Manual Práctico de Publicidad. Volumen I y II. Barcelona: Editorial Cultura.
  • Bori R. y Gardó J. (1931). Tratado completo de publicidad y propaganda. Barcelona: José Montesó Editor.
  • Bori R. y Gardó J. (1936). Tratado completo de publicidad y propaganda. Barcelona: José Montesó Editor.
  • District (1876). District Intelligence, Cardiff. Country Court. South Walles Daily News, Saturday October 28, 1876, 6.
  • Echegaray, J. (1895). Crónica científica. Dos inventos novísimos. El Liberal, 5711. Madrid, jueves 23 de mayo de 1895, 1.
  • Eguizábal, R. (1998). Historia de la publicidad. Madrid: Eresma y Celeste Ediciones.
  • Ewen, S. (1976). Captains of consciousness: Advertising and the social roots of the consumer culture New York: M Graw Hill.
  • Fernández Alfageme, A. (1905). Patente de Invención 36742. Barcelona, 2 de septiembre de 1905. Archivo Histórico OEPM.
  • Frutos Esteban, F.J. y López San Segundo C. (2010). La vuelta al mundo de la linterna mágica en ochenta vistas. Fonseca. Journal of Communication, 1, 1-32.
  • Frutos Esteban, F.J. (2008). La linterna mágica: de la invención a la decadencia (siglos XVIII-XX). Histo-ria Contemporánea 36, 9-32.
  • Herbert, S. (1997). Lanterns for Advertising. En Crompton D., Franklin R. y Herbert S. (eds.). Servants of Light: the book of the lantern. London: Magic Lantern Society, 80-85.
  • Hetch, H. (1993). Pre-Cinema History. An Encyclopaedia and Annotated Bibliography of the Moving Image Before 1896. London: British Film Institute.
  • Humphries, S. (1989). The Hard Sell. En Humphries, S, Victorian Britain Through the Magic Lantern. Lon-dres: Sidwick & Jackson, 121-131.
  • Jordana y Morera, J. (1876). Crónicas de Filadelfia. Revista de España, 50. Madrid, mayo-junio de 1876, 212-223.
  • Lefebvre-Duruflé (1868). Brevet 80372. Paris, 7 avril 1868. Bulletin des lois de la République Française, XII Série de 1872. Paris: Imprimerie Nationale, 1873, p.238.
  • Leroux, G. (1925). La Mansarde en Or. Le Journal. Paris, 11 decembre 1925, 2.
  • Ligue (1889). Ligue des patriotes. La lanterne: journal politique quotidiene, 4333. Paris, Samedi, 2 mars 1889, 1.
  • Llanos, L. (1888). Carta de Bruselas. La Vanguardia, 452. Barcelona, lunes 24 de septiembre de 1888, 1.
  • Marchand, R. (1985). Advertising the American Dream. Making way for modernity. 1920-1940. Los Angeles: University of California Press.
  • Marín,R. (1901). Patente de invención 28476. Madrid, 09 de septiembre de 1901. Archivo Histórico de la OEPM.
  • Márquez y Anglada, F. (1892). Patente de Invención 13535. Madrid, 12 de julio de 1892. Archivo Histórico OEPM.
  • Müller-Kolb, D. (2015). Advertising with Light. Commerce and the Magic Lantern. The magic lantern: number 2, 6-8.
  • Murga Machado, L. (1897). Patente de Invención 20915. Sevilla, 26 de mayo de 1897. Archivo Histórico OEPM.
  • Nouvelles (1887). Nouvelles et Echos. Aujourd’hui. Gil Blas, 2763. Paris, Mercredi 13 avril 1887, 1.
  • Obstruction (1899). Obstruction Case. The weekly Standard and Express. Saturday, March 25, 1899, 6.
  • Olaeta (1894). Nuevo modo de anunciar. El correo Español: diario tradicionalista, 1615. Madrid, sábado 27 de enero de 1894, .1-2.
  • Puig, J.J. (1986). La publicidad: historia y técnicas. Barcelona: Ediciones Mitre.
  • Robinson, D. Herbert, S. y Crangle R. (2001). Enciclopaedia of the Magic Lantern. London: Magic Lantern Society.
  • Sánchez Galán, M.B. (2010). La publicidad y la imagen en movimiento. Primeros pasos del cine publicita-rio en España. Pensar la Publicidad, vol.4-1, 79-96
  • Sánchez Galán, M.B. (2003). Usos publicitarios de la linterna mágica. En Quintana A. Imatge i viatge. De les vistes òptiques al cinema: la configuración de l’imaginari turistic. Girona: Fundació Museu del Cinema-Col.lecció Tomàs Mallol, Ayuntament de Girona y Universitat de Girona, 175-180.
  • Shudson, M. (1993). Advertising, the uneasy persuasion. London: Routledge.
  • Simón Palmer, M.C. (1977). La publicidad en las calles madrileñas durante el siglo XIX. Anales del Instituto de Estudios Madrileños. Tomo XIV. Madrid: CSIC.
  • Toll, J. (1899). Patente de Invención 25129. Barcelona, 30 de noviembre de 1899. Archivo Histórico OEPM.
  • Unsaín, J.M. (1985). El cine y los vascos. San Sebastián: Editorial Eusko-Ikaskuntza. Sociedad de Estudios Vascos.
  • Valldecabres Pechuán, O. (1893). Patente de Invención 14944. Valencia, 13 de septiembre de 1893. Archivo Histórico OEPM.
  • Zunzunegui, S. (1995). El cine en el País Vasco. Diputación Foral de Vizcaya.
  • Wright, A.C. (1895). Patente de Invención 17119. Madrid, 9 de marzo de 1895. Archivo Histórico OEPM.
  • Writing (1892). Writing on the clouds. The New York Times, New York, December 25, 1892.