El uso de Youtube en las Elecciones al Parlamento Europeo 2014. El caso de España
-
1
Universidad de Valladolid
info
ISSN: 1885-365X
Year of publication: 2016
Issue Title: Nuevas formas de comunicación política
Issue: 12
Pages: 57-72
Type: Article
More publications in: Comunicación y hombre: Revista interdisciplinar de ciencias de la comunicación y humanidades
Abstract
This paper examines the thematic agendas, message characteristics, and citizen participation through the analysis of the most played Spanish political groups and their main leaders represented in the European Parliament videos on YouTube. The main goal of the research is to detect whether the most interested and active users in the electoral process are utilizing the potential of digital media to increase their campaign knowledge (Gibson & McCallister, 2011); or whether, on the other hand, they are using it as a mere form of distraction, known as “politainment” (Nieland, 2008; Sayre & King, 2010; Schultz, 2012)
Bibliographic References
- BERROCAL, Salomé y CAMPOS-DOMÍNGUEZ, Eva. “El ‘infoentretenimiento’ político en Internet. Un análisis de los videos más vistos en YouTube de José Luis Rodríguez Zapatero y Mariano Rajoy”. En BERROCAL, Salomé y CAMPOS-DOMÍNGUEZ, Eva. La investigación en periodismo político en los nuevos medios. Salamanca: Sociedad Española de Periodística (SEP), 2012. pp. 75-90.
- BERROCAL GONZALO, Salomé; CAMPOS-DOMÍNGUEZ, Eva y REDONDO GARCÍA, Marta. “Comunicación Política en Internet: La tendencia al ‘infoentretenimiento’ político en YouTube”. Estudios sobre el Mensaje Periodístico. 2012, 18 (2), pp. 653-659.
- BERROCAL GONZALO, Salomé; REDONDO GARCÍA, Marta; MARTÍN JIMÉNEZ, Virginia y CAMPOS-DOMÍNGUEZ, Eva. “La presencia del infoentretenimiento en los canales generalistas de la TDT española”. Revista Latina de Comunicación social. 2014, 69 (1), pp. 85-103.
- BERROCAL GONZALO, Salomé; CAMPOS-DOMÍNGUEZ, Eva y REDONDO GARCÍA, Marta. “Prosumidores mediáticos en la comunicación política, el ‘politainment’ en YouTube”. Comunicar, Revista científica iberoamericana de comunicación y educación. 2014, 43, pp. 65-72.
- CUÉ, Carlos E. “Pierde el bipartidismo tras el fuerte castigo de los electores de PP y PSOE”. El País. Mayo 26, 2014. [Consulta: 6 de septiembre de 2014]. <http://politica.elpais.com/politica/2014/05/25/actualidad/1401029782_739281.html>
- CHIA, Aleena. “Welcome to Me-Mart”. American Behavioral Scientist. 2012, 56 (4), pp. 421-438.
- SHAW, Aaron y BENKLER, Yochai. “A Tale of Two Blogospheres: Discursive Practices of the Left and Right”. American Behavioral Scientist. 2012, 56 (4), pp. 459-487.
- GIBSON, Rachel y MCCALLISTER, Ian. “How the Internet is driving the Political Knowledge Gap. Paper Congreso <<Information Technology and Politics, ‘Are We Really Bowling Alone: Civic Engagement and the Internet>>” [en línea]. The American Political Science Association. Agosto 26, 2011-Septiembre 4, 2011 (Seattle). Panel 40-6. [Consulta: 27 de noviembre de 2013]. <http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1901895) (27-11-2013).>
- MINISTERIO DEL INTERIOR. Resultados provisionales 2014. [Consulta: 6 de noviembre de 2015]. <http://elecciones.mir.es/resul-tados2014/99PE/DPE99999TO.htm>
- NIELAND, Jörg-Uwe. “Politainment.” En DONSBACH, Wolfgang. (Ed.), The International Encyclopedia of Communication. Oxford: Blackwell Publishing. Blackwell Reference Online, 2008.
- PARLAMENTO EUROPEO. Elecciones Europeas. [Consulta: 6 de noviembre de 2015]. <http://www.europarl.es/es/parlamento_europeo/elecciones_europeas.html;jsessionid=1537FA3B8E3254546704AD43A635808E>
- SAYRE, Shay y KING, Cynthia. Entertetainment and Society. Influences, Impacts and Innovations. New York (USA): Routledge, 2010.
- SCHULTZ, David. Politainment: The Ten Rules of Contemporary Politics: A Citizens’ Guide to Understanding Campaigns and Elections. USA: Amazon.com, 2012.
- SUNSTEIN, Cass. Rumorología. Cómo se difunden las falsedades, por qué nos las creemos y qué se puede hacer. Barcelona (España): Editorial Debate, 2010.
- TRYON, Chuck. “Pop Politics: Online Parody Videos, Intertextuality, and Political Participation”. Popular Communication: The International Journal of Media and Culture. 2008, vol. 6, 4, pp. 209-213.
- WIKIPEDIA. Elecciones al Parlamento Europeo de 2014 (España). [Consulta: 6 de noviembre de 2015]. <http://es.wikipedia.org/wiki/Elecciones_al_Parlamento_Europeo_de_2014_(Espa%C3%B1a)>
- YOUTUBE. Acerca de Youtube. [Consulta: 28 de febrero de 2016]. <http://www.YouTube.com/t/about>