La Democracia en Educación y los Movimientos de Renovación PedagógicaEvaluación de Prácticas Educativas Democráticas

  1. Rosa Ortiz de Santos 1
  2. Luis Torrego 1
  3. Noelia Santamaría-Cárdaba 1
  1. 1 Universidad de Valladolid, España
Aldizkaria:
Revista internacional de educación para la justicia social (RIEJS)

ISSN: 2254-3139

Argitalpen urtea: 2018

Zenbakien izenburua: Educación para la Justicia Social y Ambiental

Alea: 7

Zenbakia: 1

Orrialdeak: 197-213

Mota: Artikulua

DOI: 10.15366/RIEJS2018.7.1.010 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Revista internacional de educación para la justicia social (RIEJS)

Garapen Iraunkorreko Helburuak

Laburpena

One of the main functions of schools is to prepare students to learn to live and live together as future active and critical citizens in the social framework. In this process, the existence of movements that have served and serve as a reference for all citizens of society has been very relevant. In Spain, the Pedagogical Renewal Movements (MRP) have defended democratic education as one of the essential pillars of schools. In this paper, we analyze the degree of democratization of educational experiences promoted by these groups: Red Khelidôn, Granollers en Transición / Casal del Mestres and MeSumaría. An exhaustive review of the state of the question regarding democratic education has been carried out, which has served to develop a system of 16 indicators that, after being validated by experts, has been used to verify compliance with the foundations of education. democratic in the selected experiences. It concludes that progress what we would understand as democratic practice, the three educational experiences can be democratic, which denotes that the education model MRP is possible, and allows us to convey to society the importance that have the actions and the initiatives that these develop to achieve a real improvement in education

Erreferentzia bibliografikoak

  • Apple, M. W. y Beane, J. A. (1997). Escuelas democráticas. Madrid: Morata.
  • Belavi, G. y Murillo, F. J. (2016). Educación, democracia y justicia social. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 5(1), 13-34. https://doi.org/10.15366/riejs2016.5.1
  • Biesta, G. (2016). Democracia, ciudadanía y educación: De la socialización a la subjetivación. Foro de Educación, 14(20), 21-34. https://doi.org/10.14516/fde.2016.014.020.003
  • Biesta, G. y Lawy, R. (2006). From teaching citizenship to learning democracy: Overcoming individualism in research, policy and practice. Cambridge Journal of Education, 36(1), 63-79. https://doi.org/10.1080/03057640500490981
  • Bolívar, A. (2016). Educar democráticamente para una ciudadanía activa. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 5(1), 69-87. https://doi.org/10.15366/riejs2016.5.1
  • Carr, P. R., Pluim, G. y Thésée, G. (2017). The dimensions of, and connections between, multicultural social justice education and education for democracy: What are the roles and perspectives of future educators? Citizenship Education Research Journal, 6(1), 3-23.
  • Checkoway, B. (2013). Education for democracy by young people in community-based organizations. Youth & Society, 45(3), 389-403. https://doi.org/10.1177/0044118X11419535
  • Domínguez, J. (s.f.). La escuela democrática. Recuperado de https://goo.gl/lZ1fqe
  • Domínguez, J. (2006). Un currículo democrático. Democratizar los currículos. Recuperado de https://goo.gl/fd3oGO
  • Domínguez, J. (2008). Centros democráticos. Los centros educativos democráticos como ecosistemas necesarios para los currículos democráticos. Recuperado de https://goo.gl/rofGW9
  • Edelstein, W. (2011). Education for democracy: reasons and strategies. European Journal of Education, 46(1), 127-137. https://doi.org/10.1111/j.1465-3435.2010.01463.x
  • Feito, R. (2009). Escuelas democráticas. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 2(1), 17-33.
  • Feito, R. y López, J. I. (2008). Construyendo escuelas democráticas. Barcelona: Hipatia.
  • Guba, E. G. (1983). Criterios de credibilidad en la investigación naturalista. En J. Gimeno y A. Pérez (Coords.), La enseñanza: Su teoría y su práctica (pp. 148-165). Madrid: Akal.
  • Hansen, D. T. y James, C. (2016). The importance of cultivating democratic habits in schools: Enduring lessons from democracy and education. Journal of Curriculum Studies, 48(1), 94-112. https://doi.org/10.1080/00220272.2015.1051120
  • Llamas, E. y Gorbe, P. (2014). Pensamiento crítico: Una propuesta educativa para educación primaria. En J. J. Maquilón, A. Escarbajal y R. Nortes (Eds.), Vivencias innovadoras en las aulas de primaria (pp. 557-570). Murcia: Universidad de Murcia.
  • Martínez, J. (1993). Los MRPs o el compromiso en la escuela. Cuadernos de Pedagogía, 220, 104-109.
  • Martínez, J. (2002). ¿Qué son los MRP? Cuadernos de Pedagogía, 311, 85-89.
  • Mejía, J. (2000). El muestreo en la investigación cualitativa. Investigaciones Sociales, 4(5), 165-180.
  • Navarro, R. (1989). El franquismo, la escuela y el maestro (1936-1975). Historia de la educación: Revista Interuniversitaria, 8, 167-180.
  • Parareda, A., Serra, C. y Tort, A. (2015). La democracia y la participación en los centros escolares. Aula de Innovación Educativa, 243, 12-16.
  • Pericacho, F. J. (2014). Pasado y presente de la renovación pedagógica en España (de finales del siglo XIX a nuestros días). Un recorrido a través de escuelas emblemáticas. Revista Complutense de Educación, 25(1), 47-67.
  • Pericacho, F. J. (2015). Actualidad de la renovación pedagógica en la Comunidad de Madrid: Un estudio a través de escuelas emblemáticas. Evolución y experiencias actuales ante los retos socioeducativos de la sociedad del siglo XXI. Tesis doctoral. Universidad Complutense, Madrid.
  • Piñuel, J. L. (2002). Epistemología, metodología y técnicas del análisis de contenido. Estudios de Sociolingüística, 3(1), 1-42.
  • Puig, J. M. (2000). ¿Cómo hacer escuelas democráticas? Educaçao e Pesquisa, 26(2), 55-69. https://doi.org/10.1590/S1517-97022000000200005
  • Rogero, J. (2010). Movimientos de renovación pedagógica y profesionalización docente. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 4(1), 141-166.
  • Serbia, J. M. (2007). Diseño, muestreo y análisis en la investigación cualitativa. Hologramática-Facultad de Ciencias Sociales, 3(7), 123-146.
  • Torrego, L. M. (1999). Canción de autor y educación popular (1960-1980). Madrid: Ediciones de la Torre.
  • Torrego, L. (2013). Defendiendo lo colectivo: Combatir el conformismo, promover la educación pública. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 78(27,3), 115-123.
  • Torrego, L. (2014). ¿Investigación difusa o emancipatoria? Participación e inclusión en investigación educativa. Magis: Revista Internacional de Investigación en Educación, 7(14), 113-124. https://doi.org/10.11144/Javeriana.M7-14.IDEP
  • Yus, R. (2002). Educación integral y educación democrática. Barbecho. Revista de Reflexión Socioeducativa, 1, 12-15.