Belleza e irrealidad en la nueva pornografía feministala imagen pornográfica de Erika Lust

  1. Martín Sanz, Álvaro 1
  1. 1 Universidad Carlos III de Madrid
    info

    Universidad Carlos III de Madrid

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/03ths8210

Aldizkaria:
Fotocinema: revista científica de cine y fotografía

ISSN: 2172-0150

Argitalpen urtea: 2018

Zenbakia: 17

Orrialdeak: 343-365

Mota: Artikulua

DOI: 10.24310/FOTOCINEMA.2018.V0I17.5117 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Beste argitalpen batzuk: Fotocinema: revista científica de cine y fotografía

Objetivos de desarrollo sostenible

Laburpena

This article examines the feminist pornographic films made by the Swedish director Erika Lust. A pioneering cinema that emerges as a rejection of the heteronormativity present in traditional pornographic cinema, accused of reflecting only exclusive male fantasies. This new feminist cinema is characterized by constructing narratives that go beyond mere sexual act, showing different types of sexualities, and giving prominence to the woman as an active subject. A cinema that is also characterized by a constant aesthetic search through various cinematographic resources in order to create a beautiful work. From the study of the stylistic features of Lust's series of short films X-Confessions, the content of this type of films is questioned, because despite being well made in cinematographic terms, are far from achieving its objective of offering a natural portrait of sex. Ending up in implementing a new fantasy as a result of the constant search for beauty. All of this in opposition to the phenomenon of the amateur or gonzo cinema, true documentary of the sexual act that does not require of any fiction, although it may contain it, to elaborate its discourse of naturalness and to show its pornographic object.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Bassa, J. y Freixas, R. (2000). El sexo en el cine y el cine de sexo. Barcelona: Paidós Ibérica.
  • Barba, M. y Andrés, J. (2007). La ceremonia del porno. Barcelona: Anagrama.
  • Bordieu, P. (2014). La dominación masculina. Barcelona: Anagrama.
  • Bourcier, S. (2017). Protest porn et néolibéralisme : la politique explicite de la post-pornographie. Théorème 28. Représentations-limites des corps sexuels dans le cinéma et l’audiovisuel contemporains. París : Presses Sorbonne Nouvelle.
  • Borghi, R. (2013). Post-porn. Rue Descartes. 2013/3 (nº79) (pp.29-41) https://www.cairn.info/revue-rue-descartes-2013-3-page29.htm#no1 DOI : 10.3917/rdes.079.0029
  • Butler, J. (1990). El género en disputa: El feminismo y la subversión de la identidad. Barcelona: Paidós Ibérica.
  • Costa, J. (2006). El sexo que habla: el porno español explicado por sí mismo. Madrid: Aguilar.
  • Despentes, V. (2007). Teoría King Kong. Santa Cruz de Tenerife: Melusina.
  • Irigaray, L. (1993). An ethics of sexual difference.United States of America: Cornell University Press.
  • Gubern, R. (2005). La imagen pornográfica y otras patologías de la imagen. Barcelona: Anagrama
  • Láser, V. y Jonas, G. (11/12/2012). Lust: ”veo el porno como una herramienta de educación”. Jot Down Magazine.
  • Llopis, M. (2010). El postporno era eso. Santa Cruz de Tenerife: Melusina.
  • Lust, E. (2010). Good Porn. A woman’s guide. Berkeley: Seal Press.
  • Lust, E. (2013). Let’s make a porno. Barcelona: Erika Lust
  • Mulvey, L. (2001). Placer visual y cine narrativo. En W. Brian (Ed.), Arte después de la modernidad. Nuevos planteamientos en torno a la representación. (pp. 365-377). Madrid: Ediciones Akal.
  • Preciado, P. B. (18/4/2015). Activismo postporno. El Mundo. Recuperado de<http://www.elmundo.es/cultura/2015/04/18/552e788222601da6 2d8b458c.html> [04/07/2018]
  • Torres, D. J. (2011) Pornoterrorismo. Pamplona: Txalaparta.
  • Williams, L. (2008). Hard-Core Art Film: The Contemporary Realm of the Senses. Barcelona: Quadern portátil Volumen 13. Museu d’art Contemporani de Barcelona.