Enseñanza para la comprensión y deporte escolarun estudio en contexto intercultural y situación de riesgo social

  1. Bastian Carter-Thuillier 1
  2. Víctor López-Pastor 2
  3. Francisco Gallardo-Fuentes 3
  1. 1 Universidad Católica de Temuco (Chile)
  2. 2 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

  3. 3 Universidad de Los Lagos (Chile)
Revista:
Journal for the Study of Education and Development, Infancia y Aprendizaje

ISSN: 0210-3702 1578-4126

Ano de publicación: 2018

Volume: 41

Número: 3

Páxinas: 511-535

Tipo: Artigo

DOI: 10.1080/02103702.2018.1480306 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

Outras publicacións en: Journal for the Study of Education and Development, Infancia y Aprendizaje

Resumo

This study analyses the integration of Mapuche-Huilliche students who participate in a school sport programme based on the teaching for understanding model in a situation of social risk. In this context, 41 students (aged nine to 12) participate, 24 of whom are from the aforementioned ethnic group. To collect data, participant observation was conducted for eight months and group and individual interviews were held. The results show that the Mapuche-Huilliche students recognize themselves as members of the same collective when participating in games associated with their ethnic group. Their main motives for participating in school sport are the teaching approach and the acquisition of social capital. Cooperative learning activities are shown to foster positive interactions with non-Mapuche students.

Referencias bibliográficas

  • Adair, D., Taylor, T., & Darcy, S. (2010). Managing ethnocultural and ‘racial’ diversity in sport: Obstacles and opportunities. Sport Management Review, 13, 307–312.
  • Aguiar, B., & Light, R. (2015). Self-directed learning of TGfU and The influence of mentor Teachers during practicum in Portugal. In S. Pill (Ed.), 29th Achper International Conference (pp. 197–215). Adelaida: Achper.
  • Allen, J., Drane, D., Byon, K., & Mohn, R. (2010). Sport as a vehicle for socialization and maintenance of cultural identity: International students attending American universities. Sport Management Review, 13, 421–434.
  • Báez, J., & De Tudela, P. (2012). Investigación cualitativa. Madrid: Esic.
  • Becerra, S. (2011). Valores de equidad y aceptación en la convivencia de escuelas en contexto indígena: La situación del prejuicio étnico docente hacia los estudiantes mapuche en Chile. Revista de Educación, special issue, 163–181.
  • Bernal, C. (2006). Metodología de la Investigación: Para administración, economía, humanidades y ciencias sociales. Naucalpan: Pearson.
  • Berry, J. (2005). Acculturation: Living successfully in two cultures. International Journal of Intercultural Relations, 29, 697–712.
  • Berry, J., & Sam, D. (2013). Accommodating cultural diversity and achieving equity. An introduction to psychological dimensions of multiculturalism. European Psychologist, 18, 151–157.
  • Bisquerra, R. (2004). Metodología de la investigación educativa. Madrid: La muralla.
  • Blázquez, D. (2010). A modo de introducción. In D. Blázquez (Ed.), La iniciación deportiva y el deporte escolar (pp. 20–46). Barcelona: INDE.
  • Bunker, D., & Thorpe, R. (1982). A model for the teaching of games in secondary schools. Bulletin of Physical Education, 19, 5–9.
  • Carter-Thuillier, B., López, V., & Gallardo, F. (2017). La Integración de los Estudiantes Inmigrantes en un Programa de Deporte Escolar con Fines de Transformación Social. Qualitative Research in Education, 6, 22–55.
  • Castaño, E. (2009). La Educación Física entre los Mapuche (Doctoral dissertation). Universidad de Salamanca, España.
  • Cherng, H., Turney, K., & Kao, G. (2014). Less socially engaged? Participation in friendship and extracurricular activities among racial/ethnic minority and immigrant adolescents. Teachers College Record, 116(3), 1–28.
  • Chiner, E., Cardona, M., & Gómez, J. (2015). Teachers’ beliefs about diversity: An analysis from a personal and professional perspective. Journal of New Approaches in Educational Research, 4, 18–23.
  • Cockburn, T. (2017). Children and the ‘Social Cohesion’ agenda in sport: Children’s participation in ‘Ethnically Mixed’ sports teams in the North of England. Children & Society, 31, 50–60.
  • Collins, M. (2014). Sport and social exclusion. Abingdon: Routledge.
  • Columna, L., Foley, J., & Lytle, R. (2010). Physical education teachers’ and teacher candidates’ attitudes toward cultural pluralism. Journal of Teaching in Physical Education, 29, 295–311.
  • Cortis, N. (2009). Social inclusion and sport: Culturally diverse women’s perspectives. Australian Journal of Social Issues, 44, 91–106.
  • Cuevas, R., Fernández, J., & Pastor, J. (2009). Educación Física y Educación Intercultural: Análisis y propuestas. Ensayos, 24, 15–23.
  • Dyson, B., Griffin, L., & Hastie, P. (2004). Sport education, tactical games, and cooperative learning: Theoretical and pedagogical considerations. Quest, 56, 226–240.
  • Fernández, J., & Aguilar, J. (2016). Competencias docentes interculturales del profesorado de Educación Física en Andalucía (España). Movimento, 22, 753–766.
  • Fernandez-Rio, J. (2014). Another step in models-based practice: Hybridizing cooperative learning and teaching for personal and social responsibility. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 85(7), 3–5.
  • Fernández-Rio, J. (2009). El modelo de aprendizaje cooperativo. Conexiones con la enseñanza comprensiva. In A. Méndez (Ed.), Modelos actuales de iniciación deportiva: Unidades didácticas sobre deportes de invasión (pp. 75–99). Sevilla: Wanceulen.
  • Fetterman, D. (2008). Ethnography. In L. Given (Ed.), The Sage encyclopedia of Qualitative Research methods (pp. 288–292). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Flecha, R., & Puigvert, L. (2002). Multiculturalismo y Educación. In T. Lleixà (Ed.), Multiculturalismo y Educación Física (pp. 9–45). Barcelona: Paidotribo.
  • Flores, G., Prat, M., & Soler, S. (2014). La voz del profesorado de Educación Física sobre su formación académica ante la realidad multicultural: Análisis de la situación y propuestas de mejora. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 17(2), 183–199.
  • Flores, G., Prat, M., & Soler, S. (2015). La intervención pedagógica del profesorado de educación física en un contexto multicultural: Prácticas, reflexiones y orientaciones. Retos, 28, 248–255.
  • García, F., Rubio, M., & Bouachra, O. (2008). Población inmigrante y escuela en España: Un balance de investigación. Revista de Educación, 345, 23–60.
  • Garoz, I., & Lizana, J. (2006). Juego, Cultura y Desarrollo en la Infancia: El caso del Palín Mapuche y el Hockey. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 2(2), 33–48.
  • Garoz, I., & Lizana, J. (2008). Juego, deporte y cultura en la infancia: El significado del Palín para el niño mapuche. Revista de psicología del deporte, 17, 103–121.
  • Gil-Arias, A., Harvey, S., Cárceles, A., Práxedes, A., & Del Villar, F. (2017). Impact of a hybrid TGfU-Sport Education unit on student motivation in physical education. Plos One, 12(6), 1–17.
  • Griffin, L., & Patton, K. (2005). Two decades of teaching games for understanding: Looking at the past, present, and future. In L. Griffin, & J. Butler (Eds.), Teaching games for understanding: Theory, Research, and Practice (pp. 1–17). Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Gundermann, H., Canihuan, J., Claveria, A., & Faúndez, C. (2011). El mapuzugun, una lengua en retroceso. Atenea, 503, 111–131.
  • Gutiérrez-Díaz, D., & García-López, L. (2015). Teoría y práctica de los enfoques tácticos en la enseñanza del deporte en el ámbito escolar (II). Agora, 17, 3–14.
  • Hansen, K. (2014). The importance of ethnic cultural competency in physical education. Strategies, 27(3), 12–16.
  • Hatzigeorgiadis, A., Morela, E., Elbe, A., Kouli, O., & Sanchez, X. (2013). The integrative role of sport in multicultural societies. European Psychologist, 18, 191–202.
  • Heinemann, K. (2002). Deporte para inmigrantes: ¿instrumento de integración? Apunts. Educación Física y deportes, 68, 24–35.
  • Hortigüela, D., & Hernando, A. (2017). Teaching games for understanding: A comprehensive approach to promote student’s motivation in physical education. Journal of Human Kinetics, 59, 10–20.
  • Irarrázaval, I., & Morandé, M. (2007). Cultura Mapuche: Entre la pertenencia étnica y la integración nacional. Estudios públicos, 105, 37–59.
  • Jiménez, M., Luengo, J., & Taberner, J. (2009). Exclusión social y exclusión educativa como fracasos. Conceptos y líneas para su comprensión e investigación. Profesorado, revista de currículum y formación del profesorado, 13(3), 11–49.
  • Kirk, D. (2005). Future prospects for teaching games for understanding. In L. Griffin, & J. Butler (Eds.), Teaching games for understanding: Theory, Research, and Practice (pp. 213–227). Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Kirk, D. (2010). Physical education futures. New York, NY: Routledge.
  • Krippendorff, K. (2002). Metodología de análisis de contenido: Teoría y práctica. Barcelona: Paidós.
  • Leca, M. (2007). Système éducatif et acculturation: L’exemple des Mapuches du Chili. Caravelle, 88, 281–300.
  • Light, R., & Tan, S. (2006). Culture, embodied experience and teachers’ development of TGfU in Australia and Singapore. American Journal of Medical Quality, 12, 99–117.
  • Lincoln, Y., Lynham, S., & Guba, E. (2011). Paradigmatic controversies, contradictions, and emerging confluenced, revisted. In N. Denzin, & Y. Lincoln (Eds.), Qualitative research (pp. 97–128). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Lleixà, T. (2002). Deporte y educación intercultural. Tándem, 7, 21–29.
  • Lleixà, T. (2004). Actividad física, deporte y ciudadanía cultural. In E. T. Lleixà, & S.
  • Soler (Eds.), Actividad física y deporte en sociedades multiculturales: ¿Integración o Segregación? (pp. 13–26) Barcelona: Horsori.
  • López-Ros, V. (2010). Perspectiva constructivista del aprendizaje y la enseñanza del deporte. In F. Castejon (Ed.), Deporte y enseñanza comprensiva (pp. 35–61). Sevilla: Wanceulen.
  • López-Ros, V., Castejón-Oliva, F., Bouthier, D., & Llobet-Martí, B. (2015). Modelos para una enseñanza comprensiva del deporte. Espacios comunes para el encuentro (y algún desencuentro). Agora, 17, 45–60.
  • Martínez, B. (2005). Las medidas de respuesta a la diversidad: Posibilidades y límites para la inclusión escolar y social. Profesorado, 9(1), 1–31.
  • Mashreghi, S., Dankers, S., & Bunke, S. (2014). The role of motivational climate in multicultural sport classes. Swedish Journal of Sport Research, 1, 78–110.
  • Matencio-López, R., Molina-Saorín, J., & Miralles-Martínez, P. (2015). Percepción del profesorado sobre concepciones profesionales ante la diversidad cultural escolar. Convergencia, 67, 181–2010.
  • Maza, G. (2004). Capital social del deporte. In T. Lleixà, & S. Soler (Eds.), Actividad física y deporte en sociedades multiculturales: ¿Integración o Segregación? (pp. 43– 56). Barcelona: Horsori.
  • McMahon, E., & MacPhail, A. (2007). Learning to teach sport education: The experiences of a pre-service teacher. European Physical Education Review, 13, 229–246.
  • McNeill, C., & Marian, J. (2011). Motivational climate in games concept lessons. ICHPER-SD Journal of Research, 6(1), 34–39.
  • Memmert, D., Almond, L., Bunker, D., Butler, J., Fasold, F., Griffin, L., . . . Furley, P. (2015). Top 10 research questions related to teaching games for understanding. Research Quarterly for Exercise and Sport, 86, 347–359.
  • Ministerio de Educación de la República de Chile. (2016). Prioridades 2016 con IVESINAE básica media y comunal. Retrieved from https://www.junaeb.cl/ive
  • Mitchell, S., Oslin, J., & Griffin, L. (2013). Teaching sport concepts and skills. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Molina, M., & Pastor, C. (2004). Actividad física y educación para la salud: Promoción en entornos multiculturales. In T. Lleixà, & S. Soler (Eds.), Actividad física y deporte en sociedades multiculturales: ¿Integración o Segregación? (pp. 81–94). Barcelona: Horsori.
  • O’Leary, N. (2015). Learning informally to use the “Full Version” of teaching games for understanding. European Physical Education Review, 21, 3–22.
  • Omeñaca, R., & Ruiz, J. (2005). Juegos cooperativos y educación física. Barcelona: Paidotribo.
  • Ortí, J. (2004). La Educación Física y el deporte escolar: Propuestas para la interculturalidad. In T. Lleixà, & S. Soler (Eds.), Actividad física y deporte en sociedades multiculturales: ¿Integración o Segregación? (pp. 95–110). Barcelona: Horsori.
  • Paredes, J., & Reina, R. (2006). La actividad física y el deporte como mediador intercultural. Revista de la Facultad de Ciencias Sociales y Jurídicas de Elche, 1, 216–235.
  • Pfister, G. (2004). Género y multiculturalidad: La apropiación del cuerpo y la práctica deportiva de las jóvenes inmigrantes. In T. Lleixà, & S. Soler (Eds.), Actividad física y deporte en sociedades multiculturales: Integración o segregación (pp. 57–80). Barcelona: Horsori.
  • Pino, A., & Merino, M. (2010). Discriminación e identidad étnica en el discurso oral de adolescentes mapuches en contexto escolar de la ciudad de Temuco. Discurso & Sociedad, 4, 103–119.
  • Richard, J., & Wallian, N. (2005). Emphasizing student engagement in the construction of game performance. In E. L. Griffin, & J. Butler (Eds.), Teaching games for understanding: Theory, Research, and Practice (pp. 19–31). Champaingn: Human Kinetics.
  • Rodríguez, A. (2008). El deporte en la construcción del espacio social. Madrid: Centro de investigaciones sociológicas.
  • Román, A. (2010). Identidades en Juego: Prácticas lúdicas en jóvenes Mapuche. Agora, 12, 163–178.
  • Soler, S., Flores, G., & Prat, M. (2012). La Educación Física y el deporte como herramientas de inclusión de la población inmigrante en Cataluña: El papel de la escuela y la administración local. Revista pensar a práctica, 15, 253–271.
  • Spaaij, R. (2012). Beyond the playing field: Experiences of sport, social capital, and integration among Somalis in Australia. Ethnic and Racial Studies, 35, 1519–1538.
  • Stake, R. (2010). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata.
  • Stolz, S., & Pill, S. (2014). Teaching games and sport for understanding: Exploring and reconsidering its relevance in physical education. European Physical Education Review, 20, 36–71.
  • Tan, C., Chow, J., & Davids, K. (2012). ‘How does TGfU work?’: Examining the relationship between learning design in TGfU and a nonlinear pedagogy. Physical Education & Sport Pedagogy, 17, 331–348.
  • Taylor, S., & Bogdan, R. (2000). Introducción a los métodos cualitativos de Investigación. Barcelona: Paidós.
  • Theeboom, M., Schaillée, H., & Nols, Z. (2012). Social capital development among ethnic minorities in mixed and separate sport clubs. International Journal of Sport Policy and Politics, 4, 1–21.
  • Tirone, S., Livingston, L., Miler, J., & Smith, E. (2010). Including immigrants in elite and recreational sports: The experiences of athletes, sport providers and immigrants. Leisure/Loisir, 34, 403–420.
  • Turra, O., & Ferrada, D. (2016). Formación del profesorado en la lengua y cultura indígena: Una histórica demanda educativa en contexto Mapuche. Educação e Pesquisa, 42(1), 229–244.
  • Verhagen, S., & Boonstra, N. (2014). Bridging social capital through sports: An explorative study on (improving) inter-ethnic contact at two soccer clubs in the Netherlands. Journal of Social Intervention: Theory and Practice, 23(4), 23–38.
  • Wang, C., & Ha, A. (2009). Pre-service teachers’ perception of Teaching Games for Understanding: A Hong Kong perspective. European Physical Education Review, 15, 407–429.
  • Wang, L., & Ha, A. (2012). Factors influencing pre-service teachers’ perception of teaching games for understanding: A constructivist perspective. Sport, Education & Society, 17, 261–280.
  • Williamson, G., Pérez, I., Modesto, F., Coilla, G., & Raín, N. (2012). Infancia y adolescencia Mapuche en relatos de la Araucanía. Contextos Educativos, 15, 135–152.
  • Yin, R. (2009). Case study research: Design and methods, applied social research methods series. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Yin, R. (2015). Qualitative research from start to finish. New York, NY: Guilford.