Memoria y trauma de los otros en el cine de Rithy Panhla trilogía sobre el S-21

  1. Martín Sánz, Álvaro
Journal:
IC Revista Científica de Información y Comunicación

ISSN: 1696-2508

Year of publication: 2018

Issue: 15

Pages: 161-189

Type: Article

More publications in: IC Revista Científica de Información y Comunicación

Abstract

The objective of this paper is to analyze how the trilogy of the S-21 by Rithy Panh unravels the legacy of the genocide carried out by the dictatorship imposed by Pol Pot and the Khmer Rouge Regime in Cambodia between 1975 and 1979. Thus, the goal is none other than follow the reconstruction of the collective memory carried out by the Cambodian filmmaker, studying the mechanisms and cinematographic techniques that he uses to fulfill his misión, as well as the results to wich his proposal leads him in his search for lost images.

Bibliographic References

  • Aguirre, Mark (2009). Camboya. El legado de los Jemeres Rojos. Barcelona: El viejo topo.
  • Arendt, Hannah (2016). Eichmann en Jerusalén. Barcelona: De Bolsillo.
  • Augé, Marc (2000). Los no lugares. Espacios del anonimato. Una antropología de la sobremodernidad. Barcelona: Gedisa.
  • Boyle, Deirdre (2010). « Trauma, memory, documentary: re-enactment in two films by Rithy Panh (Cambodia) and Garin Nugroho (Indonesia) ». En Documentary Testimonies: Global Archives of Suffering, editado por Bhaskar Sarkar y Janet Walker, 155-172. Abingdon: Routledge.
  • Burnet, Jaimes (2017). «Rithy Panh, parcours». Incluido en el libreto contenido en el set de 4 DVD Le Cinéma de Rithy Panh, 31-48. Paris: Éditions Montparnasse.
  • Burucúa, José Emilio, y Nicolás Kwiatkowski (2015). “Cómo sucedieron estas cosas” Representar masagres y genocidios. Buenos Aires: Katz Editores.
  • Chevrie, Marc y Hervé Le Roux (1990). « Le lieu et la parole». En Au sujet de Shoah, le film de Claude Lanzmann, editado por Michel Deguy, 407-425. Paris: Éditions Belin.
  • Chomsky, Noam y Edward S. Herman (1979). After the cataclysm: Postwar Indochina & the reconstruction of imperial ideology. Boston: Boston Community School.
  • Hamilton, Annette (2013). «Cambodian Genocide: Ethics and Aesthetics in the Cinema of Rithy Panh». En Holocaust Intersections: Genocide and Visual Culture at the New Millennium, editado por Axel Bangert, Robert S. C. Gordon y Libby Saxton, 170-190. Nueva York: Modern Humanities Research Association and Routledge.
  • Hilberg, Raul (1996). La politique de la mémoire. París: Gallimard.
  • Hilberg, Raul (1985). The destruction of the European jews. Volume 1. Londres: Holmes & Meier Publishers.
  • Kiernan, Ben (1997). The Pol Pot Regime. Race, Power, and Genocide in Cambodia under the Khmer Rouge, 1975-79. Chiang Mai: Silkworm Books.
  • LaCapra, Dominick (2005). Escribir la historia, escribir el trauma. Buenos Aires: Nueva Visión.
  • LaCapra, Dominick (2008). Historia y memoria después de Auschwitz. Buenos Aires: Prometeo Libros.
  • Levi, Primo (2011). Trilogía de Auschwitz: Si esto es un hombre, La tregua, Los hundidos y los salvados. Barcelona: El Aleph Editores.
  • Nath, Vann (2008). Dans l’enfer de Tuol Sleng : L’inquisition khmere rouge en mots et en tableaux. Paris: Calmann-lévy.
  • Oppenheimer, Joshua (2012). «Perpetrator’s testimony and the restoration of humanity: S21, Rithy Panh». En Killer Images: Documentary film, memory and the performance of violence, editado por Joram Ten Brink y Joshua Oppenheimer, 243-255. Nueva York: Columbia University Press.
  • Panh, Rithy y Christine Chaumeau (2009). La machine Khemère Rouge. París: Flammarion.
  • Panh, Rithy y Christophe Bataille (2013). La eliminación. Barcelona: Anagrama.
  • Sánchez-Biosca, Vicente (2006). Cine de historia, cine de memoria. La representación y sus límites. Madrid: Ediciones Cátedra.
  • Todorov, Tzvetan (2009). L’expérience totalitaire : La signature humaine 1. Paris : Éditions du Seuil.
  • Torchin, Leshu (2014). «Mediation and remediation: La parole filmée in Rithy Panh’s The Missing Picture (L’image Manquante)». Film Quarterly vol. 68 (Otoño 2014): 32-41. DOI: 10.1525/fq.2014.68.1.32
  • Wajcman, Gérard (2001). El objeto del siglo. Buenos Aires: Amorrortu editors.
  • Walker, Janet (2005). Trauma Cinema: Documenting Incest and the Holocaust. Londres: University of California Press.