Conocimientos y creencias del profesorado y su vínculo con las finalidades de la enseñanza de la historia reciente. La transición a la democracia en España como caso controvertido

  1. Rosendo Martínez-Rodríguez 1
  2. Carlos Muñoz Labraña 2
  3. María Sánchez-Agustí 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

  2. 2 Universidad de Concepción
    info

    Universidad de Concepción

    Concepción, Chile

    ROR https://ror.org/0460jpj73

Journal:
Revista de educación

ISSN: 0034-8082

Year of publication: 2019

Issue: 383

Pages: 11-36

Type: Article

DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2019-383-399 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de educación

Abstract

This paper considers the link between the knowledge and beliefs of history teachers and their views on the aims and purpose of education, with reference to a controversial period in recent history: the transition from dictatorship to democracy in Spain. For this study, qualitative research was undertaken using interviews with 39 secondary school teachers, grouping their interpretations into three types of thinking: positive-mythical, positive-critical and negativecritical. The results show that most teachers expressed some kind of critical interpretation by developing a complex thinking of historical argumentation and analysis. The age variable age did not show remarkable results, but differences were observed with respect to the geographical variable, predominating the critical-negative view in regions where independence movements are developed. However, in relation to the purposes of history teaching, we find an important distance between the ideal discourse and the concrete examples with which they argue their position. That is, many of the teachers with a conception of critical history and connected with the present, found the value of their teaching in an exemplary and closed story of the past, rarely interpretive or critical.

Funding information

Esta investigación forma parte de un proyecto de investigación financiado por el Ministerio de Economía y Competitividad en su Plan Nacional de Investigación (2010-2014), Reference: EDU 2009-09775.

Funders

Bibliographic References

  • Aguilar, P. y Sánchez-Cuenca, I. (2009). Violencia política y movilización social. En Baby, S., Compagnon, O., y González, E. Violencia y transiciones políticas a finales del siglo XX (pp. 95-111). Madrid: Casa de Velázquez.
  • Baraquiel A. C. y Oshihara, S. (2014). Teachers’ Pedagogy and Conceptions of History: Decolonizing and Transforming History in Elementary. The SIJ Transactions on Industrial, Financial & Business Management (IFBM), 2(3), 87-94.
  • Barton, K. C. y McCully, A. W. (2007). Teaching controversial issues... where controversial issues really matter’ in Teaching History. Teaching History. The Historical Association, 127, 13-19.
  • Bohan C. y Davis O. (1998). How social studies student teachers historical thinking is reflected in their writing of history. Theory and research in social education, 26, 173-197.
  • Buehl, M. M., y Beck, J. (2015). The relationship between teachers’ beliefs and practices. En H. Fives y M. Gregorie Gill (Eds.), International handbook of research on teachers’ beliefs (pp. 66-84). New York, NY: Routledge
  • Carretero, M., Berger, S. y Grever, M. (2017). Introduction: Historical Cultures and Education in Transition. En Carretero, Berger y Grever (Eds.). Palgrave Handbook of Research in Historical Culture and Education (pp. 1-37). Palgrave Macmillan.
  • Cole, E., y Barsalou, J. (2006). Unite or Divide? The Challenges of Teaching History in Societies Emerging from Violent Conflict. Special report. Washington, DC: U.S. Institute of Peace.
  • Espinosa, F. (2007). De saturaciones y olvidos. Reflexiones en torno a un pasado que no puede pasar. Hispania Nova. Revista de Historia Contemporánea, 7, 413-440.
  • Evans, R. W. (1990). Teachers’ conceptions of history revisited: Ideology, curriculum and student belief. Theory and Research in Social Education, 18(2), 101-138.
  • Fives, H., & Buehl, M. M. (2016). Teachers’ Beliefs, in the Context of Policy Reform. Policy Insights from the Behavioral and Brain Sciences, 3(1), 114–121. 
  • Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Morata.
  • Fusi, J. P. (2009). España 1975-2008. In Carr, R. España 1808-2008 (epilogue). Barcelona: Ariel.
  • Gallego, F. (2008). El mito de la transición. La crisis del franquismo y los orígenes de la democracia (1973-1977). Barcelona: Crítica.
  • Gimeno, J., y Pérez, A. (1988) Pensamiento y acción en el profesor: de los estudios sobre la planificación al pensamiento práctico. Infancia y Aprendizaje, 42, 37-63.
  • Grimaldos, A. (2004). La sombra de Franco en la transición. Madrid: Oberon.
  • Grossman, P. L. (1990). The making of a teacher: Teacher knowledge and teacher education. New York: Teachers College Press.
  • Husbands, C., Kitson, A. y Pendry, A. (2003) Understanding history teaching: teaching and learning about the past in secondary schools, Maidenhead: Open University Press.
  • Kagan, D. M. (1992). Implications of research on teacher belief. Educational Psychologist, 27(1), 65-90.
  • Katrin, K. (2016). Sensitive and controversial issues in the classroom: teaching history in a divided society. Teachers and Teaching, 22(1), 35-53.
  • Kvale, S. (2011). Las entrevistas en investigación cualitativa. Madrid: Morata.
  • Kovras, I. (2014). Truth Recovery and Transitional Justice. Deferring human rigths issues. New York: Routledge.
  • Legardez, A. y Simonneaux A. (2006). L’école à l’épreuve de l’actualité. Enseigner les questions vives. Issy les Moulineaux: ESF éditeur,
  • Linz, J. (1996). La transición española en perspectiva comparada. En Tusell, J. y Soto, A (eds.). Historia de la transición. 1975-1986 (pp. 21-45). Madrid: Alianza Editorial.
  • López-Facal, R. (2003). La enseñanza de la historia, más allá del nacionalismo. Madrid: Marcial Pons Historia.
  • López-Facal, R., Miralles, P., Prats. J. (Dir.) y Gómez, C. (Coord.) (2017). Enseñanza de la historia y competencias educativas. Barcelona: Graó.
  • Low-Beer, A. (1999). Teaching controversial and sensitive issues in history education for secondary schools. Strasbourg: Council of Europe.
  • Maravall, J. M. y Santamaría, J. (1994). El cambio político en España y las perspectivas de la democracia. En O’Donnell, G., Schmitter, P. & Whitehead, L. Transiciones desde un gobierno autoritario, 1. Europa meridional (pp. 112-164). Barcelona: Paidós.
  • McCrum, E. (2013). History teachers’ thinking about the nature of their subject. Teaching and Teacher Education, 35(1), 73–80.
  • Monereo, C. y Monte, M. (2011). Docentes en tránsito. Incidentes críticos en secundaria. Barcelona: Graó.
  • Muniesa, B. (2005). Dictadura y Transición. La España lampedusiana. II: La monarquía parlamentaria. Barcelona: Universitat de Barcelona.
  • Ortiz-Heras, M. (2004) Historiografía de la transición. En La transición a la democracia en España. Historia y fuentes  documentales. VI Jornadas de Castilla La Mancha sobre investigación en archivos (pp. 223-240). Guadalajara: Anabad.
  • Paulson, J. (2015). “Whether and how?” History education about recent and ongoing conflict: a review of research. Journal on Education in Emergencies, 1(1), 14-47.
  • Prats, J. y Santacana, J. (2014). Por qué y para qué enseñar Historia. En Prats, J. (coord.). Didáctica de la Geografía y la Historia (pp. 13-27). Barcelona: Graó.
  • Psaltis, C., Carretero, M. y Čehajić-Clanc, S. (2017) (Eds.). History Education and Conflict Transformation. Palgrave Macmillan.
  • Sáiz-Serrano, J. y López-Facal, R. (2015). Competencias y narrativas históricas: el pensamiento histórico de estudiantes y futuros profesores españoles de educación secundaria. Revista de Estudios Sociales, 52, 87-101.
  • Quirosa-Cheyrouze y Muñoz, R. (2009). Los medios de comunicación ante el proceso democratizador en España. En Quirosa-Cheyrouze y Muñoz, R. (Ed.). Prensa y democracia. Los medios de comunicación en la Transición (pp. 13–25). Madrid: Biblioteca Nueva.
  • Rüsen, J. (2005). History: Narration, Interpretation, Orientation. Nueva York: Berghahn.
  • Sánchez, M. (2010). La transición sangrienta. Una historia violenta del proceso democrático en España (1975-1983). Barcelona: Grup Editorial.
  • Shulman L.S. (1987). Knowledge and teaching: Foundatios of the new reform. Harvard educational review, 57(1), 1-21.
  • Soto, A. (2009). Violencia política y transiciones a la democracia. En Baby, S., Compagnon, O.y& González Calleja, E. (Eds.) Violencia y transiciones políticas a finales del siglo XX (pp. 113-129). Madrid: Casa de Velázquez.
  • Toledo, M.I. y Gazmuri, R. (2010). Sobre la enseñanza y el aprendizaje de la dictadura militar y la transición a la democracia en las aulas de secundaria en Santiago de Chile. En VII Jornades Internacionals de Recerca en Didàctica de les Ciències Socials. Universidad Autónoma de Barcelona.
  • Toledo, M. I., Magendzo, A., Gutiérrez, V. y Iglesias, R. (2015). Enseñanza de ‘temas controversiales’ en la asignatura de historia y ciencias sociales desde la perspectiva de los profesores. Estudios pedagógicos, 41(1), 275-292.
  • Tusell, J. (1994). La transición a la democracia en España como fenómeno de Historia política. Ayer. Revista de Historia Contemporánea, 15, 55-76.
  • Virta, A. (2001). Student teachers’ conceptions of history. International Journal of Historical Learning, Teaching and Research, 2(1), 53-64.
  • Voet, M. & De Wever, B. (2016). History teachers’ conceptions of inquirybased learning, beliefs about the nature of history, and their relation to the classroom context. Teaching and Teacher Education, 55(1), 5767.
  • Wineburg, S. (1991) Historical problem solving. A study of the cognitive processes used in the evaluation of documentary and pictorial evidence. Journal of Educational Psychology, 83, 73-87.
  • Yeager E. y Davis O. (1996). Clasroom teachers’ thinking about historical texts: an exploratory study. Theory and research in social education, 24(2), 146-166.
  • Yilmaz, K. (2010). Social studies teachers’ conceptions of history: Calling on historiography. Journal of Educational Research, 101(3), 37–41.