Evaluación de un programa de deporte escolar mediante la técnica photovoice

  1. Jiménez Herranz, Borja 1
  2. Manrique Arribas, Juan Carlos
  3. López Pastor, Víctor Manuel
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Journal:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Year of publication: 2019

Issue: 35

Pages: 355-363

Type: Article

DOI: 10.47197/RETOS.V0I35.66964 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Abstract

This study aims to understand how participants of an extracurricular school sport program see the sports facilities. Photovoice has been used as a technique to collect data, a qualitative methodology little known in the school sport field. The study developed with four children of Primary School, which belonged to three schools of the city that were participating in the program. Each student took photographs of the facilities and materials where they trained for two weeks. Afterwards a discuss group was conducted with four students. The data obtained was analyzed with Atlas.ti.7.0.83 program. The outcomes show how students focus their attention on issues related with safety and aesthetics or appearance of facilities and equipment. The main conclusions show that: (1) photovoice can be a valid tool to reflect the students´ perceptions about their social context; and (2) the report sent to the municipal authorities led to changes in the facilities evaluated.

Funding information

Este estudio forma parte del proyecto de I+D titulado: «Desarrollo y evaluación del Programa Integral del Deporte en Edad Escolar en la ciudad de Segovia para la franja de edad de 4-16 años en la ciudad de Segovia (2014-2018)». Subvencionado por el Instituto Municipal de Deportes del Excmo. Ayuntamiento de Segovia. Duración 2014-2018.

Funders

Bibliographic References

  • Amado, D.; Leo, F. M.; Sánchez, D.; González, I., & López, J. Mª. (2012) ¿Es compatible el deporte en edad escolar con otros roles sociales? Un estudio a través de la Teoría de la Autodeterminación. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, XXI, 50-52. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/34604
  • Catalini, C. & Minkler, M. (2010). Photovoice: A Review of the Literature in Health and Public Health. Health Education & Behavior, XXXVII(3), 424-451. Recuperado de http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1090198109342084
  • Del Campo, V. L., & Píriz, R. S. (2016). Análisis y evaluación de la seguridad de instalaciones y equipamientos deportivos escolares en la ciudad de Mérida (Extremadura). Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 29, 66-71. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/34364
  • Espada, M.; Campos, A.; González, Mª. D., & Calero, J. C. (2010). El deporte escolar según la titularidad de los centros educativos. Tendencias Pedagógicas, 16, 207-220. Recuperado de https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/1950/2061
  • Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Madrid: Siglo XXI.
  • Gómez, J.; Latorre, A.; Sánchez, M., y Flecha, R. (2006). Metodología comunicativa crítica. Barcelona: El Roure.
  • González, M. (2012). Evaluación del funcionamiento del primer curso de implantación de un programa integral de deporte escolar en educación primaria en el municipio de Segovia. (Tesis doctoral inédita). Segovia: Universidad de Valladolid.
  • Graziano, K. J. (2004). Oppression and resiliency in a post-apartheid South Africa: Unheard voices of Black gay men and lesbians. Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology, X(3), 302-316.
  • Grosselink, C. A., & Myllykangas, S. A. (2007). The leisure experiences of older US women living with HIV/AIDS. Health Care for Women International, XXVIII(1), 3-20. Recuperado de http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/07399330601001402
  • Hennessy, E.; Kraak, V. I.; Hyatt, R. R.; Bloom, J.; Fenton, M.; Wagoner, C., & Economos, C. D. (2010). Active Living for Rural Children. Community Perspectives Using PhotoVOICE. American Journal of Preventive Medicine, XXXIX(6), 537-545. Recuperado de http://www.ajpmonline.org/article/S0749-3797(10)00528-3/abstract?cc=y
  • Hernández, J. R. (2009). Photo-ethnography by people living in poverty near the northern border of Mexico. Forum: Qualitative Social Research, X(2). Recuperado de http://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/1310
  • Holm, G. (2008). Photography as a Performance. Forum: Qualitative Social Research, IX(2). Recuperado de http://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/394
  • Hortal, R. Mª. (2012). Evaluación del funcionamiento del Programa Integral de Deporte Escolar durante el curso 2010-2011. Trabajo fin de máster. Valladolid: Universidad de Valladolid. http://uvadoc.uva.es/bitstream/10324/1613/1/TFM-B.25.pdf
  • Israel, B. A.; Eng, E.; Schulz, A. J., & Parker, E. A. (Eds.). (2005). Methods in community-based participatory research for health. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Israel, B. A.; Schultz, A. J.; Parker, E. A., & Becker, A. B. (1998). Review of community-based research: Assessing partnership approaches to improve public health. Annual Review of Public Health, XIX, 173-202. Recuperado el 5 de marzo de 2016 desde https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9611617
  • Jiménez, B. (2013). Evaluación del tercer curso de funcionamiento del Programa Integral en el Municipio de Segovia (2011/12). Trabajo fin de máster. Valladolid: Universidad de Valladolid. http://uvadoc.uva.es/bitstream/10324/3208/1/TFM-B.38.pdf
  • Jiménez, B.; López, V. M., & Manrique, J. C. (2014a). The Transformation of a State School Extracurricular Sports Programme: From discourse about competition to discourse about participation and health. En Todar, R (Ed.). (2014). Handbook of Physical Education Research. Role of School Programes, Children´s Attitudes and Health Implications (pp. 253-267). New York: Nova Science Publishers.
  • Jiménez, B.; López, V. M., & Manrique, J. C. (2014b). Evaluación comparativa de resultados de un programa municipal de deporte escolar. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, XXVI, 15-20. Recuperado de http://www.redalyc.org/html/3457/345732292003/
  • Jurkowski, J. M. & Paul-Ward, A. (2007). Photovoice with vulnerable populations: Addressing disparities in health promotion among people with intellectual disabilities. Health Promotion Practice, VIII(4), 358-365. Recuperado de http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1524839906292181
  • Kolb, B. (2008). Involving, sharing, analysing—Potential of the participatory photo interview. Forum: Qualitative Social Research, IX(3). Recuperado de http://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/1155
  • Kramer, L.; Schwartz, P.; Cheadle, A.; Borton, J. E.; Wright, M.; Chase, C., & Lindley, C. (2010). Promoting Policy and Environmental Change Using Photovoice in the Kaiser Permanente Community Health Initiative. Health Promotion Practice, XI(3), 332-339.
  • Latorre, P. A., & Herrador, J. A. (2003). Prescripción del ejercicio físico para la salud en la edad escolar. Barcelona: Paidotribo.
  • Latorre, P. A; Mejía, J. A.; Gallego, M.; Muñoz, A.; Santos, M., & Adell, M. (2012). Análisis de la seguridad de las instalaciones deportivas de las sedes de los juegos deportivos provinciales de Jaén. Journal of Sport and Health Research, 4(1), 57-66. Recuperado de http://journalshr.com/papers/Vol%204_N%201/V04_1_6.pdf
  • LeClerc, C. M.; Wells, D. L.; Craig, D., & Wilson, J. L. (2002). Falling short of the mark: Tales of life after hospital discharge. Clinical Nursing Research, XI(3), 242-263.
  • Mamary, E.; McCright, J., & Roe, K. (2007). Our lives: An examination of sexual health issues using photovoice by non-gay identified African American men who have sex with men. Culture, Health & Sexuality, IX(4), 359-370.
  • Minkler, M. (2005). Community-based research partnerships: Challenges and opportunities. Journal of Urban Health, LXXXII(2), ii3-ii12. Recuperado de http://link.springer.com/article/10.1093/jurban/jti034
  • Minkler, M., & Wallerstein, N. (2008). Community-based participatory research for health (2nd ed.). San Francisco: Jossey-Bass.
  • Nuviala, A.; Tamayo, J. A., & Nuviala, R. (2012). Calidad percibida del deporte escolar como predictor del abandono deportivo en adolescentes. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, XII(47), 389-404. Recuperado de http://cdeporte.rediris.es/revista/revista47/artcalidad297.htm
  • Oliffe, J. L., & Bottorff, J. L. (2007). Further than the eye can see? Photo elicitation and research with men. Qualitative Health Research, XVII(6), 850-858. Recuperado de http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1049732306298756
  • Prat, M., & Soler, S. (2009). El espectáculo deportivo, ¿un contexto educativo? Análisis de las actitudes de los adolescentes como espectadores. Cultura y Educación, 21(1), 43-54. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2934718
  • Puigvert, L.; Christou, M., & Holdford, J. (2012). Critical communicative methodology: Including vulnerable voices in research through dialogue. Cambridge Journal of Education, XLII(2), 513-526. Recuperado de https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/0305764X.2012.733341
  • Reverter, J.; Plaza, D.; Jové, M. C., & Mayolas, M. C. (2012). Influencia de los técnicos en el deporte extraescolar: El caso de la ciudad de Torrevieja. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, XXII, 76-80. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/34590
  • Roberts, B. (2011). Photographic portraits: Narrative and memory. Forum Qualitative Social Research, XII(2). Recuperado de http://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/1680
  • Sánchez, F. (2003). Didáctica de la Educación Física. Madrid: Pearson Educación.
  • Strack, R. W.; Magill, C., & McDonagh, K. (2004). Enganging Youth Through Photovoice. Health Promotion Practice, V(1), 49-58. Recuperado de http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1524839903258015
  • Thorpe, R.; Bunker, D., & Almond, L. (1986). Rethinking games teaching. Loughborough: University of Technology, Loughborough.
  • Wang, C. C. (2006). Youth Participation in Photovoice as a Strategy for Community Change. Journal of Community Practice, XIV(1/2), 147-161. Recuperado de http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1300/J125v14n01_09
  • Wang, C. C., & Burris, M, A. (1994). Empowerment through photo novella: Portraits of participation. Health Education Quarterly, XXI, 171-186.
  • Wang, C. C., & Burris, M. A. (1997). Photovoice: Concept, methodology, and use for participatory needs assessment. Health Education & Behavior, XXIV, 369-387. Recuperado de http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/109019819702400309
  • Wang, C. C.; Cash, J. L., & Powers, L. S. (2000). Who knows the streets as well as the homeless? Promoting personal and community action through phtovoice. Health Promotion Practice, I, 81-89.
  • Zarrett, N.; Fay, K.; Li, Y.; Carrano, J.; Phelps, E., & Lerner, R. M. (2009). More Than Child´s Play: Variable- and Pattern-Centered Approaches for Examining Effects of Sports Participation on Youth Development. Developmental Psychology, XLV(2), 368-382.