Medios de Comunicación e Historia Reciente. Un estudio con alumnado chileno de Secundaria

  1. Sánchez Agustí, María 1
  2. Vásquez Leyton, Gabriela 2
  3. Vásquez Lara, Nelson 2
  1. 1 Universidad de Valladolid
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    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

  2. 2 Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
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    Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

    Valparaíso, Chile

    ROR https://ror.org/02cafbr77

Journal:
Didáctica de las ciencias experimentales y sociales

ISSN: 0214-4379

Year of publication: 2018

Issue: 34

Pages: 19-34

Type: Article

DOI: 10.7203/DCES.34.10516 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

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Abstract

The aim of this paper is to analyse Chilean secondary-education students’ ideas regarding this nation’s transition to democracy, taking special interest in their sources of historical knowledge concerning this process. This study, which applies a mixed-methods approach, makes use of the narratives obtained from 616 students belonging to private, subsidised and municipal schools located in Chile’s main urban areas. Students’ perceptions are gathered by using a closed and open-ended questionnaire, and analysed by using a statistical computer software. The results show that, despite the high formative potential of history classes, the Chilean transition to democracy is not given a prominent importance in schools, leaving students no other choice than to resort to extracurricular sources to gain access to this knowledge.

Funding information

Este estudio forma parta del proyecto La Historia Reciente en la Educación. Diseño y evaluación de entornos digitales de aprendizaje en la enseñanza secundaria de España y Chile. EDU2013-43782-P del Plan Nacional I+D+I del MINECO (2013-2016), que representa la continuación del Proyecto I+D+i TRADDEC (EDU2009-09775) financiado por el Plan Nacional del MINECO de España (2010-2013).

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