Emojis frecuentes en las interacciones por whatsappEstudio comparativo entre dos variedades de español (Argentina y España)
- Cantamutto, Lucía 1
- Vela Delfa, Cristina 2
- 1 Universidad Nacional del Sur (Argentina)-CONICET
- 2 Universidad de Valladolid (España)
ISSN: 1576-4737
Año de publicación: 2019
Número: 77
Páginas: 171-186
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Círculo de lingüística aplicada a la comunicación
Resumen
Within the semiotic resources available in instant messaging systems, emojis are especially appreciated by users due to the varied repertoire that offer as for its ability to dynamize the interaction. With the growth of its use, we consider the need for a methodology technique that allows not only to identify the most frequent emojis (i.e., those who have a more extended use in a speech community), but also its main functions and common interpretations. Therefore, in this work, we present, on the one hand, a methodology that makes it possible to recover the emojis used most frequently by a group of WhatsApp users and, on the other, an exploration and interpretation of these first data obtained. We applied our methodological design for the collection of a comparative sample of two Spanish varieties: Spanish of Spain and Spanish of Argentina.
Referencias bibliográficas
- Alcantará Plá, M. (2014): “Las unidades discursivas en los mensajes instantáneos de wasap”, Estudios de Lingüística del Español, 35, pp. 223-242.
- Calero Vaquera, M. L. (2014): “El discurso del WhatsApp: entre el messenger y el SMS”, Oralia: Análisis del discurso oral, 17, pp. 87-116
- Cantamutto, L. (en prensa): Estrategias pragmáticas de la comunicación por SMS en español bonaerense. Tesis doctoral. Bahía Blanca: Universidad Nacional del Sur. Disponible en http://repositoriodigital.uns.edu.ar/handle/123456789/4251
- Church, K. and de Oliveira, R. (2013): “What’s up with Whatsapp? Comparing Mobile Instant Messaging Behaviors with Traditional SMS”. In 15th International Conference on Human Computer Interaction with Mobile Devices and Services, pp. 352-361. Disponible en http://dl.acm.org/citation.cfm?id=2493225
- Darics, E. (2012): Instant Messaging in work-based virtual teams: the analysis of nonverbal communication used for the contextualisation of transactional and relational communicative goals. Tesis doctoral. Loughborough University. Disponible en https://pdfs.semanticscholar.org/f712/a2bd81f1a85198898897b1b49fa484f917e5.pdf
- Fernández Rodríguez, E. (2013): “Yo no puedo vivir sin WhatsApp: una investigación etnográfica”, Cuadernos de pedagogía, 440, 20-23.
- Frehner, C. (2008): Email – SMS – MMS. The Linguistic Creativity of Asynchronous Discourse in the New Media Age (Linguistic Insights 58). Frankfurt am Main u. a.: Peter Lang. 294 S DOI: https://doi.org/10.1515/zrs.2011.044
- Goffman, E. (1969): The Presentation of Self in Everyday Life. Allen Lane, London.
- Gumperz, J. (1982): Language and Social Identity. Cambridge University Press, Cambridge.
- Hernández-Flores, N. (2002): "Los tests de hábitos sociales y su uso en el estudio de la cortesía: una introducción". En D. Bravo (ed.): Actas del Primer coloquio del programa EDICE “La perspectiva no etnocentrista de la cortesía: identidad sociocultural de las comunidades hispanohablantes, pp. 186–197. Estocolmo: EDICE.
- Kelly, C. (2015). Do you know what I mean > :( : A linguistic study of the understanding of emoticons and emojis in text messages. Tesis doctoral. Halmstad University: Suecia. Disponible en http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hh:diva-27611
- Miller, H., Jacob, Thebault-Spieker, C. et al. (2016): “Blissfully Happy” or Ready to Fight: Varying Interpretations of Emoji”. In Proceeding of the International AAAI Conference on Web and Social Media (ICWSM), Cologne, Germany, July. AAAI, pp. 259–268
- Novak, P. K., Smailović, J., Sluban, B., & Mozetič, I. (2015): “Sentiment of emojis”. PloS one, 10(12). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0144296
- Rashdi, F. (2015). Forms and functions of emojis in WhatsApp interaction among Omanis, Tesis doctoral. Georgetown University: Estados Unidos .
- Romero, J. R. & de Espinosa, M. P. L. (2015): “El fenómeno WhatsApp en el contexto de la comunicación personal: una aproximación a través de los jóvenes universitarios”, Revista ICONO14 Revista científica de Comunicación y Tecnologías emergentes, 13(2), pp. 73-94.
- Sabater Fernández, C. (2014): “La vida privada en la sociedad digital. La exposición pública de los jóvenes en Internet”, Aposta. Revista de Ciencias Sociales, 61, pp. 1-32.
- Sampietro, A. (2016a): “Emoticonos y multimodalidad. El uso del pulgar hacia arriba en WhatsApp”, Aposta. Revista de Ciencias Sociales, 69, pp. 271-295.
- Sampietro, A. (2016b): Emoticonos y emojis: análisis de su historia, difusión y uso en la comunicación digital actual. Tesis doctoral. Universidad de Valencia, Valencia.
- Sampietro, A. (2017): “Exploring the punctuating effect of emoji in Spanish WhatsApp chats”, Lenguas Modernas, (47).
- Vázquez-Cano, E., Mengual-Andrés, S., & Roig-Vila, R. (2015). “Análisis lexicométrico de la especificidad de la escritura digital del adolescente en Whastapp”. Revista de Lingüística Teórica y Aplicada, 53(1), 83-105.
- Vela Delfa, C. (2007): El correo electrónico el nacimiento de un nuevo género. Tesis doctoral. Universidad Complutense de Madrid: Madrid.
- Vela Delfa, C. & Cantamutto, L. (2015): “Problemas de recogida y fijación de muestras de discurso digital”, CHIMERA. Romance corpora and Linguistics Studies, 2, pp. 131-155
- Vela Delfa, C. & Cantamutto, L. (2016): “De participante a observador: el método etnográfico en el analisis de las interacciones digitales de WhatsApp”, Tonos digital, (31), 1.