Autorrelatos de perfillas máscaras de José Luis García Martín en Facebook

  1. CARMEN MORÁN RODRÍGUEZ
Aldizkaria:
Caracteres: estudios culturales y críticos de la esfera digital

ISSN: 2254-4496

Argitalpen urtea: 2018

Alea: 7

Zenbakia: 1

Orrialdeak: 13-66

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Caracteres: estudios culturales y críticos de la esfera digital

Laburpena

This paper proposes to consider some writer’s Facebook publications as a part of their work. It can be related to some literary genres of the Modernism, such as literary portrait, self-portrait, journal or daybook. In the case of Facebook publications, an interesting iconotextual dialogue is established, since many authors use this medium for narrative purposes (in some cases, we can find authentic micro-stories). Plus, the author’s discourse in Facebook comes to a level of extreme self-fiction, and comes close to an old literary aspiration: to create a Work that exceeds the sum of all the published works –that is, literally, a book bigger than life. The Facebook posts of José Luis García Martín — known as a poet, aphorist and critic—are taken into consideration as a clear example of this procedure.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Beaujour, Michael (1980). Miroirs d’encre. Rhétorique de l’autoportrar, París, Seuil.
  • Bellour, Raymond (2009). Entre imágenes. Foto, cine, vídeo. Trad. de Adriana Vettier. Buenos Aires: Colihue.
  • Cansinos Assens, Rafael (1995). La novela de un literato, I. Madrid: Alianza.
  • Escandell Montiel, Daniel (2015). “La marca yo y los autores en internet. Estrategias y espacio de presencialidad en la sociedad-red para la literatura de consumo”. Studia Iberica et Americana 2: pp. 353-370.
  • Escandell Montiel, Daniel (2016). Mi avatar no me comprende: cartografías de la suplantación y el simulacro. Salamanca: Delirio.
  • Flor, Fernando R. de la (2009). Giro visual. Salamanca: Delirium.
  • García Martín (2017). Todo lo que se prodiga cansa. Sevilla: Isla de Siltolá.
  • Gracia, Jordi y Domingo Ródenas (2011). Historia de la literatura española, 7. Derrota y restitución de la modernidad (19392010). Madrid: Crítica.
  • Heffernan, James A. W. (1993). Museum of Words: the Poetics of Ekphrasis from Homer to Ashbery. Chicago: University of Chicago Press.
  • La medicina de Tongoy (2013). “El sentido acrítico de Luis García Martín”. La medicina de Tongoy <http://lamedicinadetongoy.blogspot.com.es/2013/02/elsentido-acritico-de-luis-garcia.html> (1-12-2017).
  • Martín-Estudillo, Luis (2007). La mirada elíptica. El trasfondo barroco de la poesía contemporánea. Madrid: Visor.
  • Nerlich, Michael (1990). “Qu’est-ce qu’un iconotexte? Réflexions sur le rapport texte-image photographique dans La femme se découvre d’Evelyne Sinassamy”. Ed. Alain Montadon. Iconotextes. Clermont-Ferrand: Orphys. pp: 255-302.