Habilidades docentes y estilos de afrontamiento en profesores de educación primaria

  1. Carbonero Martín, Miguel Ángel
  2. Román Sánchez, José María
  3. Martín Antón, Luis Jorge
  4. Valdivieso Burón, Juan Antonio
  5. Reoyo Serrano, Natalia
  6. Freitas Resende, Alvaci
Revista:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Ano de publicación: 2014

Título do exemplar: EL PODER DE LAS EMOCIONES: PSICOLOGÍA POSITIVA

Volume: 5

Número: 1

Páxinas: 215-226

Tipo: Artigo

DOI: 10.17060/IJODAEP.2014.N1.V5.670 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Resumo

This research aims to analyze the differences in self-perceived of the efficacy of Primary School teachers according to the self-perceived level of development of teaching skills. In a sample of N = 33 teachers of Primary School teachers in Valladolid was applied to the Likert scale ECAD -EP (Valdivieso, Carbonero & Martín-Antón, 2013) to measure the applied self-assessment of teaching skills in three dimensions (a. Social-emotional , b. Communicative and Relationship, c. Instructional) and a self-assessment of the level of teaching effectiveness rating scale adapted by Sunjin Oh (2011) created by Tschannen-Moran & Woolfolk (2001): Teacher Sense of Efficacy Scale (TSES). Descriptive statistical calculations and mean comparison (U and W tests) were made. The results revealed significant differences in all dimensions, especially in the instructional factor. We conclude the need to develop training programs for teachers in the potential development of teaching skills in order to increase levels of self-efficacy and thereby the development of quality in education.

Referencias bibliográficas

  • Avalos, B. (2009). La inserción profesional de los docentes. Revista de curriculum y formación del profesorado, 13(1). Tomado de http://redalyc.uaemex.mex/pdf/567/56711733004.pdf (el 20/09/2012).
  • Barber, M. y Mourshed, M. (2008). Cómo hicieron los sistemas educativos con mayor desempeño del mundo para alcanzar sus objetivos. Santiago: PREAL.
  • Dana, N., y Floyd, D. (1994). When teacher educators collaboratively reflect on their practices: A case study on teaching cases. Paper presented at the Annual Meeting of the Association of Teacher Educators, Atlanta, GA. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 369 768)
  • Echeverría, B. (2002). Gestión de la competencia de acción profesional. Revista de Investigación Educativa. Volumen 20, nº 1. Páginas 7-43.
  • Escudero, J. M. (2008). Las competencias profesionales y la formación universitaria: posibilidades y riesgos. Revista de Docencia Universitaria, Nº monográfico II, Formación Centrada en Competencias.
  • Flores, F. E. (2008). Las competencias que los profesores de Educación Básica movilizan en su desempeño profesional docente. Tesis Doctoral. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
  • García, C. B.; Loredo, E. J.; Luna, S. E. y Rueda, B. M. (2008). “Modelo de evaluación de competencias docentes para la educación media y superior”. En: IV Coloquio Iberoamericano sobre evaluación de la docencia. México: Universidad Nacional Autónoma de México-Instituto de Investigaciones sobre la Universidad/RIED.
  • Hargreaves, A. (2003). Teaching in the Knowledge Society. Inglaterra: McGraw-Hill Open University Press.
  • National Board for Professional Teaching Standards. (2005). Standards and National Board Certification. Tomado de: http://www.nbpts.org/standardsnbcert.cfin [el 22/03/2011].
  • Pajares, M. F. (1992). Teachers’ beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62(3), 307-332.
  • Rodríguez, M. L. (2006). De la evaluación a la formación de competencias genéricas: aproximación a un modelo. Revista Brasileña de Orientación Profesional, 7(2) pp. 33-48.
  • Schunk, D. H., y Pajares, F. (2005). Competence perceptions and academic functioning. En A. J. Elliot y C. S. Dweck (Eds.), Handbook of competence and motivation (pp. 141–163). New York: Guilford.
  • Traver, J. A. (2004). Diferencias individuales y aprendizaje escolar. La diversidad como problema. En J. E. Adrián y R. A. Clemente (Eds.) Convivencia escolar en secundaria. Valencia: Generalitat Valenciana, Conselleria de Cultura, Educació i Esport.
  • Tschannen-Moran, M., y Woolfolk Hoy, A. (2001). Teacher efficacy: capturing an elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17, 783-805.
  • Valdivieso, J. A.; Carbonero, M. A. y Martín, L. J. (2013). La competencia docente autopercibida del profesorado de Educación Primaria: un nuevo cuestionario para su medida. Revista de Psicodidáctica, 18(1), 47-78.
  • Wise, S. L., Lukin, L. E., y Roos, L. L. (1991). Teacher beliefs about training in testing and measurement. Journal of Teacher Education, 42(1), 37–42.
  • Zhang, Z. (1995). Investigating teachers’ self-perceived assessment practices and assessment competencies on the Assessment Practices Inventory. Unpublished doctoral dissertation. Tuscaloosa, AL: The University of Alabama