La cultura corporativaclaves de la palanca para la verdadera transformación digital

  1. Muñoz Sastre, Daniel 1
  2. Sebastián Morillas, Ana 1
  3. Núñez Cansado, Marian
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Revista:
Prisma Social: revista de investigación social

ISSN: 1989-3469

Any de publicació: 2019

Títol de l'exemplar: La Sociedad del Aprendizaje: Retos Educativos en la Sociedad y Cultura Posmoderna

Número: 25

Pàgines: 439-463

Tipus: Article

Altres publicacions en: Prisma Social: revista de investigación social

Resum

The fourth revolution is a reality and corporate culture is a determining factor in the way in which this digital transition is made. This article addresses this process of transformation by pointing to the opportunities opened up by the incorporation of what is called industry 4. 0. This research is based on the current state of development of what is also known as the intelligent industry and on its own research carried out through interviews with executives from companies and organisations based in Spain. This study shows the importance for organizations to address a change in their corporate culture that allows them to adopt in their structures and processes the models proposed by the fourth revolution.

Referències bibliogràfiques

  • Archanco, R. (2016). Qué es industria 4.0 o cuarta revolución industrial. Papeles de Inteligencia Competitiva. Recuperado de http://papelesdeinteligencia.com/que-es-industria-4-0/
  • Capgemini Digital Transformation Institute. (2017). The Digital Culture Challenge: Closing the Employee-Leadership Gap [PDF]. París: Capgemini Digital Transformation Institute.
  • Fundación COTEC. (junio 2017). Percepción Social de la Innovación en España [PDF]. Madrid: Fundación COTEC para la innovación-SigmaDos.
  • Cummings, T., & Worley, C. (2007). Desarrollo organizacional y cambio. México: Thomson.
  • De las Heras-Pedrosa, C., Jambrino-Maldonado, C., & Iglesias-Sánchez, P. (2016). Fundraising en la universidad pública como fórmula de captación de recursos. Prisma Social, Nº16, 711-753. Recuperado de http://revistaprismasocial.es/article/view/1269
  • Deal, T., & Kennedy, A. (2008). The New Corporate Cultures. Reading, MA: Basic Books.
  • Deloitte. (24 de julio de 2017). Culture Central to Digital-First Mindset. CIO Journal- The Wall Street Journal. Recuperado de http://deloitte.wsj.com/cio/2017/07/24/culture-central-to-digital-first-mindset
  • Deutsche Messe. (2014). Hannover_Messe_07_04_2014 [es] | deutschland.de. Recuperado el 1 de diciembre de 2017 de https://www.deutschland.de/es/topic/economia/globalizacion-comercio-mundial/industria-40-en-la-feria-de-hannover
  • Espina Barrio, A. (1996). Manual de antropología cultural. Quito: Ediciones Abya-Yala.
  • García, S., & Dolan, S. (2003). La dirección por valores (DpV): El cambio más allá de la dirección por objetivos. Madrid: McGraw-Hill.
  • Gobierno de España. (2014). Industriaconectada4.0. Madrid: Ministerio de Industria, Comercio y Turismo. Recuperado de http://www.industriaconectada40.gob.es/Paginas/index.aspx#actuacion
  • Gobierno de España. (marzo 2017). Dossier de Indicadores del Índice de Economía y Sociedad Digital (DESI) [PDF]. Madrid: Ministerio de Energía, Turismo y Agenda Digital. Observatorio Nacional de las Telecomunicaciones y de las SI.
  • Goffman, E. (2017). Interaction Ritual: Essays in Face-to-Face Behavior. London: Routledge.
  • Girrbach, P. (2018). Change management towards digitalization and innovation. In Innovation Management, Entrepreneurship and Sustainability (pp. 357-368). Prague, Czech Republic: University of Economics Prague.
  • Handy, C. (1983). Los dioses de la administración. México: Limusa.
  • Homans, G. (2017). Human Group. London: Routledge.
  • Muñoz Sastre, D., Sebastián Morillas, A., & Núñez Cansado, M., (2018). Encuesta sobre la percepción de directivos/as españoles/as ante la transformación digital. [Encuesta online]. Madrid: Survio.
  • Ouchi, W. (1993). Theory Z. New York: Avon.
  • Perasso, V. (2016). Qué es la cuarta revolución industrial (y por qué debería preocuparnos). London: BBC News Mundo. Recuperado de http://www.bbc.com/ /noticias- mundo 37631834
  • Real Academia Española. (2017). Cultura. En Diccionario de la Real Academia Española. Recuperado el 10 de mayo de 2018, de https://dle.rae.es/?id=BetrEjX
  • Salvatella, J., Magro, C., Álvarez, M., Herrero, O., Paredes, À., & Vélez, G. (2014). Cultura digital y transformación de las organizaciones: 8 competencias digitales para el éxito profesional. Barcelona: RocaSalvatella. Recuperado de http://www.rocasalvatella.com/es/8-competencias-digitales-para-el-exito-profesional
  • Schein, E. (2009). La Cultura empresarial y el liderazgo. La Habana: Editorial Félix Varela.
  • Schein, E. (2010). Organizational culture and leadership. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Sebastián Morillas, A., & López Vázquez, B. (2009). Cultura Corporativa. En J. Sánchez Herrera & T. Pintado Blanco, Imagen Corporativa. Influencia en la gestión empresarial (1ª ed., pp. 124-127). Madrid: ESIC.
  • Valdés Gazquez, M. (2007). El pensamiento antropológico de Franz Boas. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona.
  • Vásquez-Rivera, O. I. (2016). La cultura organizacional desde sus paradigmas de estudio: Una aproximación a la perspectiva interpretativa-simbólica. Entramado, 12(1), 66-80. doi:10.18041/entramado.2016v12n1.23118
  • Villafañe, J. (1999). La gestión profesional de la imagen corporativa. Madrid: Pirámide.