Reflexiones para la introducción de Colaboración y Gamificación en MOOC

  1. Sara García Sastre 1
  2. Alejandro Ortega Arranz 1
  3. Eduardo Gómez Sánchez 1
  4. Villagrá Sobrino, Sara L. 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Revista:
RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

ISSN: 1695-288X

Any de publicació: 2019

Volum: 18

Número: 1

Pàgines: 163-174

Tipus: Article

DOI: 10.17398/1695-288X.18.1.163 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openUVADOC editor

Altres publicacions en: RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

Resum

MOOCs (Massive Open Online Courses) have significantly disrupted Higher Education. Usually, these online courses offer universal access to learning, generating new challenges regarding the form they are taught and the pedagogical approaches used. In fact, despite the benefits of MOOCs in Higher Education (e.g. ubiquitous and free access to learning), these courses are frequently critized due to their content-based teaching models. Therefore, the application of strategies promoting active learning is presented as a potential technique to change these models and to improve the student participation and dropout rates. This paper reflects on the potential benefits of gamification and collaboration to enhance and motivate student involvement in MOOCs. To this end, a Design-Based Research (DBR) methodology has been applied aiming to show evidence of these pedagogical innovations in three MOOCs carried out by the University of Valladolid (Spain). The outcomes of this process show the potential benefits of gamification and collaboration in MOOCs when taking into account some concrete aspects during the design and/or co-design of the courses.

Informació de finançament

Esta investigación ha sido parcialmente financiada por el proyecto VA257P18 de la Junta de Castilla y León, con cofinanciación FEDER; dos proyectos TIN2014-53199-C3-2-R; TIN2017-85179-C3-2-R de la Agencia Estatal de Investigación (AEI), con cofinanciación FEDER; y el proyecto 588438-EPP-1-2017-1-EL-EPPKA2-KA de la Comisión Europea. Los autores agradecen el apoyo de las personas que forman parte del grupo de investigación GSIC-EMIC.

Finançadors

Referències bibliogràfiques

  • Álvarez-Álvarez, S., y Arnáiz-Uzquiza, V. (2015). Próxima estación, MOOC: diseño de un curso masivo abierto para la enseñanza de la traducción. In Proceedings of the XIII Jornades de Xarxes d’investigació en Docència Universitària. Universidad de Alicante (pp. 521–536). Alicante, España.
  • Anderson, A., Huttenlocher, D., Kleinberg, J., y Leskovec, J. (2014). Engaging with massive online courses. In Proceedings of the 23rd International Conference on World wide web (pp. 687-698). ACM.
  • Anderson, T., y Shattuck, J. (2012). Design based research: A decade of progress in education research? Educational researcher, 41(1), 16-25. https://doi.org/10.3102/0013189X1142 8813
  • Borrás-Gené, O., Martínez-Núñez, M., y Fidalgo-Blanco, Á. (2016). New Challenges for the Motivation and Learning in Engineering Education Using Gamification in MOOC. International Journal of Engineering Education, 32(1), 501-512
  • Castaño-Garrido, C., Garay, U., y Maiz, I. (2017). Factores de éxito académico en la integración de los MOOC en el aula universitaria. Revista Española de Pedagogía, 75(266), 65-82. https://doi.org/ 10.22550/REP75-1-2017-04
  • Claros, I., Echeverría, L., Garmendía, A., y Cobos, R. (2014). Towards a Collaborative
  • Pedagogical Model in MOOCs. In Global Engineering Education Conference (EDUCON), IEEE (pp. 905-911). Estambul, Turquía. https://doi.org/10.1109/EDUCON.2014.682 6204
  • Echeverría Rodríguez, L. (2017). Una propuesta de una plataforma de aprendizaje basada en escenarios colaborativos para la realización de experiencias de aprendizaje mixto con soporte a la investigación. Tesis Doctoral. Universidad Autónoma de Madrid.
  • Fidalgo, Á., Sein-Echaluce, M. L., y García Peñalvo, F. J. (2013). MOOC cooperativo. Una integración entre cMOOC y xMOOC. En Á. Fidalgo Blanco, y M. L. Sein-Echaluce (Eds.), Actas del II Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Competitividad, CINAIC (pp. 481-486). Madrid: Universidad Politécnica de Madrid. Recuperado a partir de http://goo.gl/oxA06L
  • García Aretio, L. (2017). Los MOOC están muy vivos. Respuestas a algunas preguntas. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 20(1), 9-27. https:// doi.org/10.5944/roed.20.1.17488
  • García-Sastre, S., Idrissi-Cao, M., Ortega-Arranz, A., y Gómez-Sánchez, E. (2018). Uso de la colaboración y la gamificación en MOOC: un análisis exploratorio. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(2), 263-283.
  • García-Sastre, S., Idrissi-Cao, M., Ortega-Arranz, A., Muñoz-Cristóbal, J. A., y GómezSánchez, E. (2017). Marco para el Análisis de la Colaboración y la Gamificación en MOOC. Actas de la Fifth European MOOCs Stakeholders Summit, eMOOCs 2017 (pp. 62-71) Madrid, España. Recuperado a partir de http://goo.gl/bAx7Gn
  • González, C. S., Collazos, C. A., y García, R. (2016). Desafío en el diseño de MOOCs: incorporación de aspectos para la colaboración y la gamificación. RED. Revista de Educación a Distancia, 48(7), 123. https://doi.org/10.6018/red/48/7
  • Little, G. (2013). Massively Open? The Journal of Academic Librarianship, 39(3), 308-309. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2013.03.00 4
  • McKenney, S. (2001). Computer-Based Support for Science Education Materials Developers in Africa: Exploring Potentials. Tesis doctoral. University of Twente, Enschede, Países Bajos.
  • Manathunga, K., y Hernández-Leo, D. (2016). Pyramid App: scalable method enabling collaboration in the classroom. In K. Verbert, M. Sharples, y T. Klobucar (Eds.), Adaptive and adaptable learning: In Proceedings of the 11th European Conference on Technology Enhanced Learning, EC-TEL 2016 (pp. 422-427). Lyon, France. Heidelberg: Springer (LNCS, no. 9891). https://doi.org/10.1007/978-3-31945153-4_37
  • Margaryan, A., Bianco, M., y Littlejohn, A. (2015). Instruccional Quality of Massive Open Online Courses (MOOCS). Computers & Education, 80, 77-83. https:// doi.org/10.1016/j.compedu.2014.08.005
  • Morales, M., Amado-Salvatierra, H. R., Hernández, R., Pirker, J., y Gütl., Ch. (2016). A Practical Experience on the Use of Gamification in MOOC Courses as a Strategy to Increase Motivation. In Proceeding of the International Workshop on Learning Technology for Education in Cloud (pp. 139-149). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-421476_12
  • Ortega-Arranz, A., Er, E., Martínez-Monés, A., Asensio-Pérez, J. I., y Muñoz-Cristóbal, J. A. (2019). Understanding Student Behavior and Perceptions towards Earning Badges in a Gamified MOOC. Universal Access in the Information Society (aceptado).
  • Ortega-Arranz, A., Kalz, M., y Martínez-Monés, A. (2018). Creating Engaging Experiences in MOOCs through In-Course Redeemable Rewards. In Proceedings of the 2018 Global Engineering Education Conference, EDUCON 2018 (pp. 1875-1882).
  • Ortega-Arranz, A., Sanz-Martínez, L., Álvarez Álvarez, S., Muñoz-Cristóbal, J. A., Bote Lorenzo, M. L., Martínez-Monés, A., y Dimitriadis, Y. (2017). From low-scale to collaborative, gamified and massive-scale courses: redesigning a MOOC. In Proceedings of the 5th European MOOCs Stakeholders Summit, eMOOCS 2017 (pp. 77-87). Springer, Cham.
  • Plomp, T. (2013). Educational design research: An introduction. Educational design research, 11-50.
  • Plomp, T., y Nieveen, N. M. (2010). An introduction to educational design research. In Proceedings of the seminar conducted at the East China Normal University, 2007. Shangai (PR China). Stiching Leerplan Ontwikkeling (SLO), Enschede.
  • Ramírez-Donoso, L., Rojas-Riethmuller J. S., Pérez-Sanagustín, M., Neyem, A., y Alario Hoyos, C. (2017). My MOOC Space: A cloud based mobile system to support effective collaboration in higher education online courses. Computer Applications in Engineering Education, 25(6), 910-926. https://doi.org/10.1002/cae.21843
  • Reeves, T. C. (2000). Enhancing the Worth of Instructional Technology Research through “Design Experiments” and other Developmental Strategies. Recuperado a partir de http://it.coe.uga.edu/~treeves/AERA2000Reeves.pdf
  • Reeves, T. C. (2006). Design Research from a Technology Perspective. En Van den Akker, J., Gravemeijer, K., McKenney, S., y Nieveen, N. (Eds.). Educational Design Research. Londres: Routledge.
  • Ruipérez-Valiente, J. A., Muñoz-Merino, P. J., y Delgado Kloos, C. (2017). Detecting and Clustering Students by their Gamification Behavior with Badges: A Case Study in Engineering Education. International Journal of Engineering Education, 33(2-B), 816-830.
  • Sanz-Martínez, L., Martínez-Monés, A., Bote Lorenzo, M., L., Muñoz-Cristóbal, J. A., y Dimitriadis, Y. (2017). Automatic group formation in a MOOC based on students’ activity criteria. Actas de la 12th European Conference on Technology Enhanced Learning, EC-TEL 2017 (pp.179-193) Tallín (Estonia). Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-666105_14
  • Teixeira, A., García-Cabot, A., García-López, E., Mota, J., y de-Marcos, L. (2016). A new competence-based approach for personalizing MOOCs in a mobile collaborative and networked environment. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 19(1), 143-160. https://doi.org/10.5944/ried.19.1.14578
  • Valverde-Berrocoso, J. (2016). La investigación en Tecnología Educativa y las nuevas ecologías del aprendizaje: Design-Based Research (DBR) como enfoque metodológico. RIITE. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 0, 60-73. https://doi.org/10.6018/riite/2016/257931
  • Van den Akker, J., Branch, R. M., Gustafson, K., Nieveen, N., y Plomp, T. (1999). Design Approaches and Tools in Education and Training. Dordrecht: Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-011-42557