Las competencias profesionales adquiridas por los alumnos durante la Formación Inicial del Profesoradocambios en la percepción del alumnado

  1. Carmen Merino Merino
  2. Inés Monreal Guerrero
  3. María de la O Cortón de las Heras
Zeitschrift:
ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación y docencia creativa

ISSN: 2254-5883

Datum der Publikation: 2019

Ausgabe: 8

Seiten: 212-220

Art: Artikel

DOI: 10.30827/DIGIBUG.57759 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación y docencia creativa

Ziele für nachhaltige Entwicklung

Zusammenfassung

The changes required by the Bologna Plan, both in the curricula and in the methodology when training students, have led professors to consider approaches by competencies. In this study, we will start from the definition and typology of teaching competences proposed by Perrenoud to analyze, through mixed methods that incorporate research techniques such as the questionnaire and half-structured interviews, the perception of the acquisition of professional competences during the Initial Teacher Training in the students belonging to both the old plan in Education and the first two promotions of the new Degree in Education at Segovia Campus, University of Valladolid. Therefore, the obtained results reveal a shift in the perception of the acquisition of competences by students during the three moments of the fieldwork. However, the tendency to train future teachers in those competences which are more typical of the work in the classroom is maintained at the expense of those that would imply a greater relationship with the environment and with other members of the educational community.

Bibliographische Referenzen

  • Martínez, M. (2016). La formación inicial de los maestros: una responsabilidad compartida. Bordón. Revista de Pedagogía, 68(2), 9-16.
  • Montero, L. (2001). La construcción del conocimiento profesional docente. Rosario: Homo Sapiens Ediciones.
  • Pavié, A. (2011). Formación docente: hacia una definición del concepto de competencia profesional docente. REIFOP, 14(1), 67-80.
  • Perrenoud, P. (1999). Construir competencias desde la escuela. Santiago de Chile: Dolmen.
  • Perrenoud, P. (2004): Diez nuevas competencias para enseñar. Barcelona: Ed. GRAÓ.
  • Pimienta Prieto, J.H. (2012) Las competencias en la docencia universitaria. Preguntas frecuentes. México: Pearson.
  • Zabalza, M. A. (2012). Las competencias en la formación del profesorado: de la teoría a las propuestas prácticas. Tendencias Pedagógicas, 20, 5-32.