Aplicación de rutinas de pensamiento a la lectura de Don Quijote de la Mancha en Educación Primaria

  1. Débora Rascón Estébanez
Revista:
ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación y docencia creativa

ISSN: 2254-5883

Año de publicación: 2019

Volumen: 8

Páginas: 367-374

Tipo: Artículo

DOI: 10.30827/DIGIBUG.57756 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación y docencia creativa

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

Don Quixote, one of the most important books in universal literature, is unknown for Spanish students. Not only they do not know the story in detail, but also they have negative prejudices about the book. The objectives established in this research are: know the opinion and knowledge students have about the book and bring them into it. This experience is carried out with students of 5th grade of Primary Education: before reading the children theatrical adaptation of this book, they complete the first part of the thinking routine “I used to think…Now I think…” and, after reading it, they fill the second part in. The results show the negative prejudices towards this literary work and the ignorance about it; they knew very few about the main characters. All these change radically after reading the play, because they found the book interesting, they enjoyed and learnt a lot about it. Literary adaptations of classic books help knowing the books and putting their prejudices about this type of literature aside.

Referencias bibliográficas

  • Cerrillo, P. (2012). Educación literaria y canon escolar de lecturas. Leer.es.
  • Dueñas Lorente, J.D. y Tabernero Sala, R. (2012). Los clásicos en el aula. Una propuesta: hipertextualidad y contexto histórico. Tejuelo, 16, 65-77.
  • Pérez, M.J. y Enciso J. (2004). Don Quijote, enseñar para la aventura: el diálogo, fundamento de la educación. Revista de Educación, nº extraordinario, 149-163.
  • Navarro, R. (2006a). Los clásicos al alcance de los niños. CLIJ, 193, 7-14.
  • Navarro, R. (2006b). ¿Por qué adaptar los clásicos?. TK, 18, 17-26.
  • Navarro Durán, R. (2016). Las adaptaciones de los clásicos: puentes hacia islas de tesoros. Edetania, 49, 17-28.
  • Pablo, E. de (2005). El ingenioso hidalgo Don Quijote de la Mancha. León: Ed. Everest.
  • Ritchhart, R., Church, M. y Morrison, K. (2014). Hacer visible el pensamiento. Cómo promover el compromiso, la comprensión y la autonomía de los estudiantes. Buenos Aires: Paidós.
  • Ritchhart, R. y Perkins, D. (2008). Making thinking visible. Educational Leadership, 65, 5, 57-61.
  • Rodríguez Rodríguez, B.M. (2014). El narrador en la traducción de la literatura infantil y juvenil: las adaptaciones literarias de El Quijote al inglés. Cuaderno de investigación filológica, 40, 191- 209.
  • Salmon, A. K. (2008). Promoting a culture of thinking in the young child. Early Childhood Education Journal, 35(5), 457-461.
  • Sotomayor Sáez, M.V. (2005). Literatura, sociedad, educación: las adaptaciones literarias. Revista de Educación, nº extraordinario, 217-238.
  • Tishman, S. & Palmer, P. (2005). Pensamiento visible. Leadership Compass, 2 (4), 1-3.