Efectos de un programa de aprendizaje servicio para el desarrollo de prosocialidad y actitudes positivas hacia la inmigración en educación física

  1. Lamoneda Prieto, Javier 1
  2. Carter-Thuillier, Bastian 2
  3. López-Pastor, Víctor Manuel 3
  1. 1 Junta de Andalucía
    info

    Junta de Andalucía

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/01jem9c82

  2. 2 Universidad Católica de Temuco
    info

    Universidad Católica de Temuco

    Temuco, Chile

    ROR https://ror.org/051nvp675

  3. 3 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Revista:
Publicaciones: Facultad de Educación y Humanidades del Campus de Melilla

ISSN: 1577-4147

Año de publicación: 2019

Título del ejemplar: Aprendizaje-Servicio en Educación Física y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte

Volumen: 49

Número: 4

Páginas: 125-142

Tipo: Artículo

DOI: 10.30827/PUBLICACIONES.V49I4.11732 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: Publicaciones: Facultad de Educación y Humanidades del Campus de Melilla

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

The aim of this study was to analyse the effect of a programme based on the learning and service strategy (LS) on the development of pro-social attitudes and attitudes towards immigration. Forty-five students Secundary (20 boys and 25 girls) with an average age of 14.47 years (± 0.69) participated. A quasi-experimental design was used. The intervention lasted five months (23 sessions) through the design and development of sports events. The results show a significant improvement in prosocial attitudes in the students who gave the service. However, there were no differences in attitudes towards immigration. On the other hand, the participants valued positively the organization and its contribution in the education in values and improvement of coexistence. It is beneficial to enrich the curriculum with ApS experiences in order to offer authentic learning experiences to the students.

Referencias bibliográficas

  • Ballesteros, M. A., & Fontecha, E. (2019). Competencia Intercultural en Secundaria: Miradas entrelazadas de profesores y estudiantes hacia personas de otras culturas y creencias. Tendencias Pedagógicas, 33, 18-36. doi: 10.15366/tp2019.33.002
  • Billig, S. H. (2002). Support for K-12 service learning practice: A brief review of the research. Educational Horizons, 80(4), 184-189.
  • Bringle R. G., & Clayton P. H. (2012). Civic Education through Service Learning: What, How, and Why? En: McIlrath L., Lyons A., Munck R. (Eds.) Higher Education and Civic Engagement.. Nueva York: Palgrave Macmillan.
  • Carson, R. L., & Raguse, A. L. (2014). Systematic Review of Service-Learning in Youth Physical Activity Settings. Quest, 66(1), 57-95.
  • Capella, C., Gil, J., Martí, M., & Chiva, O. (2015). Estudio de caso múltiple con historias de vida en el Grado de Educación Infantil: Aprendizaje-Servicio en la didáctica de la Educación Física. Profesorado, 19(1), 334-348.
  • Caprara, G. V., Kanacri, B. P. L., Zuffiano, A., Gerbino, M., & Pastorelli, C. (2015). Why and how to promote adolescents’ prosocial behaviors: Direct, mediated and moderated effects of the CEPIDEA school-based program. Journal of Youth and Adolescence, 44, 2211–2229. doi: 10. 1007/s10964-015-0293-1
  • Chiva, O., Pallarés, M., & Gil, J. (2018). Aprendizaje-servicio y mejora de la Personalidad Eficaz en futuros docentes de Educación Física. Revista Complutense de Educación, 29(1), 181-197.
  • Chiva, O., Capella, C., & Pallarès, M. (2018). Investigación-acción sobre un programa de aprendizaje-servicio en la didáctica de la educación física. Revista de Investigación Educativa, 36(1), 277-293. doi: 10.6018/rie.36.1.270581
  • Coll, C. (2016). La personalització de l’aprenentatge escolar. El què, el per què i el com d’un repte indefugible. En J. M. Vilalta (Dr.), Reptes de l’educació a Catalunya. Anuari d’Educació 2015. Barcelona: Fundació Jaume Bofill.
  • Dauenhauer, J., Glose, S., & Watt, C. (2015). Design, delivery, and outcomes from an interprofessional fall prevention course. Gerontology & Geriatrics Education, 36, 278-301. doi: 10.1080/02701960.2015.1031891
  • D‘Arlach, L., Sánchez, B., & Feuer, R. (2009). Voices from the Community: A Case for Reciprocity in Service-Learning. Michigan Journal of Community Service Learning, 16(1), 5-16.
  • Eisenberg, N., Fabes, R. A., & Spinrad, T. L. (2006). Prosocial behavior. In N. Eisenberg (Vol. Ed) W. Damon & R. M. Lerner (Eds.), Handbook of child psychology: Vol. 3. Social, emotional, and personality development (pp. 646–718). Nueva York: Wiley.
  • Etxeberría, F., Murua, H., Arrieta, E., Garmendia, J., & Etxeberría, J. P. (2012). Inmigración y educación. Actitudes del alumnado de secundaria Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 26(3), 97-131.
  • Eyler, J., & Giles, D. E. (1999). Where´s the learning in service-learning? San Francisco: Jossey-Bass.
  • Fernández, J. (2017). El Ciclo del Aprendizaje Cooperativo: una guía para implementar de manera efectiva el aprendizaje cooperativo en educación física. Retos, 32, 264-269.
  • Fernández, J., Hortigüela, D., & Pérez, A. (2018). Revisando los modelos pedagógicos en educación física. Ideas clave para incorporarlos al aula. Revista Española de Educación Física y Deportes, 423, 57-80.
  • Fraile, A., López, V. M., Ruíz, J. V., & Velázquez, C. (2008). La resolución de conflictos en y a través de la educación física. Barcelona: Graó.
  • Galvan, C., Meaney, K., & Gray, V. (2018). Examining the Reciprocal Nature of Service-Learning for Underserved Students and Preservice Teachers. Journal of Teaching in Physical Education, 37(4), 363-372.
  • Garaigordobil, M., & Maganto, C. (2011). Empatía y resolución de conflictos durante la infancia y la adolescencia. Revista Latinoamericana de Psicología, 43(2), 255-266.
  • García, D., & Lalueza, J. L. (2019). Procesos de aprendizaje e identidad en aprendizaje servicio universitario: una revisión teórica. Educación XX1.
  • Gil, J., Moliner, O., Chiva, O., & García, R. (2016). Una experiencia de aprendizaje-servicio en futuros docentes: desarrollo de la competencia social y ciudadana. Revista Complutense de Educación, 27(1), 53-73.
  • Hernández, M. A., & Alcaraz, M. (2018). Factores incidentes en el abandono escolar prematuro. Revista de Investigación en Educación, 16(2), 182-195.
  • Instituto Nacional de Estadística (2018). Encuesta de Población Activa. Recuperado de: https://www.ine.es
  • Lam, C. M. (2013). Prosocial involvement as positive youth development construct: A conceptual review. Journal of Alternative Medical Research, 5(1), 9-18.
  • Lamoneda, J. (2017). Intervención para educar a adolescentes en una cultura de paz a través del deporte en contextos de exclusión. E-balonmano: Journal of Sport Science, 13(3), 225-236.
  • León, O., Martínez, L. F., & Santos, M.L. (2018). Análisis de la investigación sobre Aprendizaje basado en Proyectos en Educación Física. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21(2), 27-42.
  • Lorente, E., & Martos, D. (2018). Educación física y pedagogía crítica. Propuestas para la transformación personal y social. Lleida: Universidad de Valencia y Lleida.
  • Martín, E., Solari, M., De Vicente, J., Luque, M. J., Nieto, M., & Coll, C. (2018). La potencialidad del aprendizaje servicio para la personalización del aprendizaje escolar. RIDAS, Revista Iberoamericana de Aprendizaje Servicio, 5, 37-61. doi: 10.1344/RIDAS2018.5.4
  • Martínez, V., Melero, N., Ibáñez, E., & Sánchez, M.C. (2018). El aprendizaje-servicio en la universidad. Salamanca: Comunicación social.
  • Mesurado, B., Distéfano, M. J., Robiolo, Y., & Richaud, M. C. (2018). The Hero program: Development and initial validation of an intervention program to promote prosocial behavior in adolescents. Journal of Social and Personal Relationships. doi: 10.1177/0265407518793224
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2017). Abandono escolar temprano en España. Recuperado de: www.educacionyfp.gob.es
  • Novella, A., & Trilla, J. (2014). La participación infantil. En A. Novella, A. Llena, E. Noguera, M. Gómez, T. Morata, J. Trilla, & I. Agud, Participación infantil y construcción de la ciudadanía (pp. 13-28). Barcelona: GRAÓ.
  • O’Hare, L., Biggart, A., Kerr, K., & Connolly, P. A. (2015). Randomized controlled trial evaluation of an after-school prosocial behavior program in an area of socioeconomic disadvantage. The Elementary School Journal, 116, 1-29. doi: 10.1086/683102
  • Ortega, M. L. (2007). Estrategia de educación para el desarrollo de la cooperación española. Madrid: Ministerio de Asuntos Exteriores y de Cooperación.
  • Padilla, L. M., Carlo, G., & Nielson, M. G. (2015). Does helping keep teens protected? Longitudinal bidirectional relations between prosocial behavior and problem behavior. Child Development, 86(6), 1759-1772. doi: 10.1111/cdev.12411.
  • Padilla, L. M., & Fraser, A. M. (2014). How much is it going to cost me? Bidirectional relations between adolescents’ moral personality and prosocial behavior. Journal of Adolescence, 37(7), 993–1001.
  • Peachey, J. W., Lyras, A., Cunningham, G. B., Cohen, A., & Bruening, J. (2015). The Influence of a Sport-for-Peace Event on Prejudice and Change Agent Self-Efficacy. Journal of Sport Management, 29, 229-244. doi: 10.1123/jsm.2013- 0251
  • Penner, L. A., Dovidio, J. E., Piliavin, J. A., & Schroeder, D. A. (2005). Prosocial behaviour: Multilevel perspective. Annual review of psychology, 56(1), 365-92.
  • Peralta, L., O’Connor, D., Cotton, W., & Bennie, A. (2016). Pre-service physical education teachers’ Indigenous knowledge, cultural competency and pedagogy: a service learning intervention. Teaching Education, 27(3), 248-266.
  • Pérez, L., & Ochoa, A. (2017). El aprendizaje-servicio (APS) como estrategia para educar en ciudadanía. Alteridad, 12(2), 175-187. doi: 10.17163/alt.v12n2.2017.04.
  • Puig, J.M., Batlle, R., Bosch, C., & Palos, J. (2007). Aprendizaje servicio. Educar para la ciudadanía. Barcelona: Ministerio de Educación y Ciencia y Octaedro.
  • Puig, J. M., Gijón, M., Martín, X., & Rubio, L.A. (2011). Aprendizaje-servicio y Educación para la Ciudadanía. Revista de Educación, 45-67.
  • Richaud, M. C., Mesurado, B., & Kohan Cortada, A. (2012). Analysis of dimensions of prosocial behavior in an Argentinean sample of children. Psychological Reports: Mental y Physical Health, 111(3), 687-696.
  • Roche, R. (1995). Psicología y educación para la prosocialidad. Ciencia y técnica. Bellaterra: Servei de Publicacions Universitat Autonoma de Barcelona.
  • Roche, R. (2004). Inteligencia prosocial. Col. Materiales. Servei de publicacions. Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona.
  • Rojas, R. (2018). El abandono escolar temprano en España: reajuste de responsabilidades. Mallorca. Universitat de les Illes Balears.
  • Rodríguez, M. R. (2014). El Aprendizaje-Servicio como estrategia metodológica en la Universidad. Revista Complutense de Educación, 25, 95-113. doi: 10.5209/ rev_RCED.2014.v25.n1.41157
  • Romero, E., & Hernández, M. (2019). Análisis de las causas endógenas y exógenas del abandono escolar temprano: una investigación cualitativa. Educación XX1, 22(1), 263-293. Doi: 10.5944/educXX1.21351
  • Romersi, S., Martínez, J., & Roche, R. (2011). Efectos del programa mínimo de incremento prosocial en una muestra de estudiantes de educación secundaria. Anales de psicología, 27, 135–146.
  • Rosenkranz, R. R. (2012). Service-learning in Higher Education Relevant to the Promotion of Physical Activity, Healthful Eating, and Prevention of Obesity. International Journal of preventive Medicine, 3(10), 672-681.
  • Rovegno, I. (2006). Teaching and learning tactical game play at the elementary school level: the role of situated cognition. En N. Wallian, M.P. Poggi, & M. Musard (Eds.), Co-construire des savoirs: les metiers de l’intervention dans les APSP (pp. 115-126). Besançon: Presses universitaries de Franche-Comte.
  • Ruíz, J. V., Bueno, D., & Bueno, I. (2015). Influencia de un programa de cooperación en educación física sobre las competencias sociales y cívicas. La Peonza: Revista de Educación Física para la paz, 10, 45-64.
  • Stoecker, R., Martin, A., Seblonka, K., Hilgendorf, A., & Nellis, M. (2008). The Challenge of Short-Term Service-Learning. Michigan Journal of Community Service Learning, 14(2), 16-26.
  • Taylor, W., Pruitt, R., & Fasolino, T. (2017). Innovative Use of Service-Learning to Enhance Baccalaureate Nursing Education. Journal of Nursing Education, 56(9), 560-563. doi: 10.3928/01484834-20170817-09
  • Velázquez, C., & Fernández, M. I. (2002). Educación física para la paz, la convivencia y la integración. Valladolid: Peonza.
  • Welty, J., Lyras, A., Cunningham, G. B., Cohen, A., & Bruening, J. (2015). The Influence of a Sport-for-Peace Event on Prejudice and Change Agent Self-Efficacy. Journal of Sport Management, 29, 229-244. doi: 10.1123/jsm.2013-0251
  • Yorio, P., & Ye, F. (2012). A Meta-Analysis on the Effects of Service-Learning on the Social, Personal, and Cognitive Outcomes of Learning. Academy of Management Learning & Education, 11(1), 9-27.