Análisis–diagnóstico de la Educación para el Desarrollo en contextos escolares rurales de un grupo de países europeos

  1. Judith Quintano Nieto
  2. Sonia Ortega Gaite
  3. María Tejedor Mardomingo
  4. Elena Ruiz Ruiz
Journal:
Revista de fomento social

ISSN: 0015-6043 2695-6462

Year of publication: 2019

Issue: 295

Pages: 265-284

Type: Article

DOI: 10.32418/RFS.2019.295.1549 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de fomento social

Abstract

As part of a larger research effort this work is limited to the European Strategy for Development Education. The aim of the project has been to advocate for a change of attitude towards sustainable development in a broad sense which might lead to improvement in the quality and effectiveness of Education for Development actions in the rural environ-ment, and generate a participatory model of education that takes into account the causes which generate inequality and transmits more supportive and cooperative values. The data, collected by means of a question-naire, allows us to portray the type of edu-cational practices carried out in compulsory education centres in rural areas located in different regions belonging to the seven Eu-ropean countries involved in the project, and nalyse the presence and characteristics of this type of actions as well as their inclusion in the educational curriculum.After carrying out the diagnostic analysis, the working group has elaborated an agenda with action proposals around the institutional-ization of Education for Development, teacher training, transversal and interdisciplinary innovation projects and the development of a theoretical model that justifies these actions

Bibliographic References

  • ARDANAZ IBÁÑEZ, M. (2014) “Con enfoque de aprendizaje global. Reflexionando sobre un cambio de paradigma en el modelo de comprensión por generaciones en la Educación para el Desarrollo Global”. Revista internacional sobre investigación en educación global y para el desarrollo, 5, 15–45.
  • ARGIBAY, M. y CELORIO, G. (2005) La educación para el desarrollo. Gasteiz: HEGOA.
  • ASAMBLEA GENERAL DE LAS NACIONES UNIDAS (1948) Declaración Universal de los Derechos Humanos, 10 de diciembre de 1948, Resolución 217 A (III).
  • — (1986) Declaración sobre el Derecho al Desarrollo, 4 de diciembre de 1986, Resolución 41/128.
  • — (2000) Declaración del milenio, de 13 de septiembre de 2000. Resolución A/55/L2.
  • — (2015) Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible, de 21 de octubre de 2015. Resolución A/70/L.1.
  • BONI, A. (2006) “La Educación para el Desarrollo orientada al Desarrollo Humano”. En BONI, A. y PÉREZ FOGUET, A. (Eds.), La Construcción de la Ciudadanía Global (pp. 41–51) Barcelona: Intermón–Oxfam; ISF.
  • CASTRO, M. DE (2013) Dónde y cómo introducir la Educación para el Desarrollo en los centros educativos. Madrid: CCS.
  • CELORIO, G. y LÓPEZ DE MUNAIN, A. (Coords.) (2007) Diccionario de Educación para el Desarrollo. Vitoria–Gasteiz: Hegoa.
  • EUROPEAN MULTI–STAKEHOLDER STEERING GROUP ON DEVELOPMENT EDUCATION (2010): European Development Education Monitoring Report, “DE watch”. DEEEP. https://webgate.ec.europa.eu/fpfis/mwikis/aidco/images/c/c9/DE_Watch.pdf.
  • GOBIERNO DE ESPAÑA (2009) Plan Director de la Cooperación Española 2009–2012. Ministerio de Asuntos Exteriores y de Cooperación.
  • HARDOON, D. (2017) Informe Oxfam: Una economía para el 99%. Oxfam GB–Intermon Oxfam.
  • MINISTERIO DE MEDIO AMBIENTE Y MEDIO RURAL Y MARINO (2011): Diagnóstico de la igualdad de género en el medio rural. Madrid: Ministerio de Medio Ambiente y Medio Rural y Marino. Disponible en http://bit.ly/2PE8pe2.
  • OBSERVATORIO DE COOPERACIÓN INTERNACIONAL PARA EL DESARROLLO DE LA UNIVERSIDAD DE VALLADOLID (OCUVa) (2017) Diagnóstico de la Educación para el Desarrollo en el ámbito rural europeo. Proyecto Rural DEAR Agenda– EYD 2015. Valladolid.
  • — (2018) Agenda Rural DEAR. Un modelo de educación para la ciudadanía global en el ámbito rural europeo. Valladolid.
  • ORTEGA, Mª. L. (2006) “Construyendo una ciudadanía global. Borrador para el Balance de 1996–2006”. III Congreso de Educación para el Desarrollo. Vitoria–Gasteiz: Hegoa.
  • ORTEGA CARPIO, Mª L. (2007) (Dir.) Estrategia de Educación para el Desarrollo de la Cooperación Española. Madrid: Ministerio de Asuntos Exteriores y de Cooperación. Disponible en https://bit.ly/32it6ij.
  • UNESCO (1983) La educación para la cooperación internacional y la paz en la escuela primaria. París: UNESCO. Disponible en https://bit.ly/34yii18.
  • UE–EYD (2015) Luchar contra la pobreza en un mundo en transformación. Luxemburgo: Oficina de Publicaciones de la Unión Europea.