El relativismo lingüístico en la ciencia ficción

  1. Silvia Hurtado González 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Journal:
Tonos digital: revista de estudios filológicos

ISSN: 1577-6921

Year of publication: 2020

Issue: 38

Type: Article

More publications in: Tonos digital: revista de estudios filológicos

Abstract

The focus of this work is linguistic science fiction, understood as a subgenre in science fiction which reflects upon different aspects of language. Specifically, a comparative study is undertaken of the following works: “Native Tongue” by Suzette Haden Elgin and "Story of Your Life" by Ted Chiang. The plot of these two s tories pivots on linguistic relativism or the Sapir - Whorf hypothesis, which alludes to the influence of language in the conception and perception of the world. In the case of the first novel mentioned, the application of postulates from linguistic relativi sm results in the invention of a language whose objective is to transmit women’s perceptions. In terms of the second work, learning the language of extra - terrestrials implies the substantial modification of the conception of time by the protagonist. Howeve r, in both works, language is presented as an instrument capable of conceiving a new reality. It therefore concerns a defence of ideas transmitted by linguistic relativism which, apart from the attention it may receive in academia, proves to be a highly at tractive approach to fictional creation.

Bibliographic References

  • Blanco Salgueiro, A. (2017).La relatividad lingüística (variaciones filosóficas). Madrid: Akal.
  • Bruzos Moro, A. (2001-2002). ¿Un mundo en la cabeza? Historia y alcance del relativismo lingüístico. Contextos, XIX-XX/37-40, 143-183.
  • Chiang, T. (2019).La historia de tu vida. En T. Chiang, La historia de tu vida (pp. 79-121). Madrid: Alamut.
  • Delany, S. (1980).Babel 17. Barcelona: Adiax.
  • Fernández, J.(2004) “Lingüística y ciencia ficción”. En M. Villayandre (coord.),Actas del V Congreso de lingüística general, 1. Madrid: Arco Libros, 895-905.
  • Galán Rodríguez, C. (2007). Logomaquias y logofilias: distopías lingüísticas en la ficción literaria. Anuario de Estudios Filológicos, 30, 115-129.
  • Galán Rodríguez, C. (2008).Hablando con el enemigo: diversidad lingüística en la ciencia ficción. En A. Moreno Sandoval, (coord.), El valor de la diversidad (meta)lingüística. Actas del VIII congreso de Lingüística General. Madrid, UAM, 41-59.
  • Galán Rodríguez, C. (2009). La invención de lenguas en la ficción literaria. Investigaciones lingüísticas en el siglo XXI, nº extra 3, 103-129.
  • Gándara Fernández, L. (2016). Análisis de los procedimientos lingüísticos en Consecuencias naturales de Elia Barceló. Anuario de Estudios Filológicos, 39, 79-90.
  • García Suárez, A. (2011). La relatividad lingüística clásica y sus avatares actuales: razones para el escepticismo.Revista Española de Lingüística, 41/2, 57-94.
  • Haden Elgin, S. (1989). Lengua materna. Barcelona: Ultramar.
  • Lakoff, G. & M. Johnson (2009).Metáforas de la vida cotidiana. Madrid: Cátedra.
  • Meyers , W. E. (1980). Aliens and linguistics: Languaje Study and Science Fiction. Athens:University of Georgia Press.
  • Rodríguez, R. D. (2019).Metáforas para entender el mundo. Estudio de Metáforas de la vida cotidiana, de G. Lakoff y M. Johnson, con motivo de la película Arrival, de D. Villeneuve.Pensamiento al margen. Revista digital, Nº especial 55 Congreso de Filosofía Joven.
  • Sánchez, G. & E. Gallego (2003). ¿Qué es la ciencia ficción? En línea.
  • Vance, J. (1987). Los lenguaje de Pao. Barcelona, Ediciones B.