Periodistas en el cine españolhéroes comprometidos con la verdad

  1. San José de la Rosa, Cristina 1
  2. Miguel Borrás, Mercedes 1
  3. Gil-Torres, Alicia 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Journal:
Estudios sobre el mensaje periodístico

ISSN: 1988-2696

Year of publication: 2020

Issue: 26

Pages: 317-326

Type: Article

DOI: 10.5209/ESMP.67310 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Estudios sobre el mensaje periodístico

Abstract

Journalists committed to the search for truth and justice also have a prominent place in Spanish cinema from the 40s to the 21st century. Stories based on novels with brave informants such as La verdad sobre el caso Savolta (Antonio Drove, 1979) or Comanche Territory (Gerardo Herrero, 1997) or attempts to recover episodes from recent history such as Yoyes, (Helena Taberna, 2000), GAL ( Miguel Courtois, 2006) or 23-F (Chema de la Peña, 2011) place film journalists on the side of the heroes of society. The newspaper sends on the radio and television on the big screen, the drama takes the weight although in recent years shares prominence with the thriller and equality between men and women is achieved from the 90s. The contribution of this study is in the recovery of the work Morphology of the story, by the Russian author of structuralism Vladimir Propp, to establish some functions of the journalist after the analysis of 135 films from 1942 to 2012.

Bibliographic References

  • Barris, Alex (1976): Stop the presses! The newspaperman in American Films. Cranbury, New Jersey: A.S. Barnes and Co.
  • Bezunartea, Ofa; Cantalapiedra, María José; Coca, César; Genaut, Aingeru; Peña, Simón y Pérez, Jesús Ángel (2007). “Periodistas de cine y ética”. Ámbitos, revista internacional de comunicacion, 16, 369-393. Recuperado de: https://www.ijpc.org/uploads/files/Pena%202%20Periodistas%20de%20cine%20y%20etica.pdf
  • Bezunartea, Ofa; Cantalapiedra, María José; Coca, César; Genaut, Aingeru; Peña, Simón y Pérez, Jesús Ángel (2007). “Si hay sangre, hay noticia: recetas cinematográficas para el éxito periodístico”. Palabra Clave, 10 (2), 61-74. Recuperado de: https://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/1283
  • Bezunartea, Ofa; Cantalapiedra, María José; Coca, César; Genaut, Aingeru; Peña, Simón y Pérez, Jesús Ángel (2008). “¿Y qué? Es periodista y además es guapa. Mujeres periodistas en el cine”. Zer, 13 (25), 221-242. Recuperado de: https://www.ehu.eus/ojs/index.php/Zer/article/view/3590/0
  • Bezunartea, Ofa; Cantalapiedra, María José; Coca, César; Genaut, Aingeru; Peña, Simón y Pérez, Jesús Ángel (2008). “Divismo y narcisismo de los periodistas en el cine”. Textual&Visual Media: revista de la Sociedad Española de Periodística, 1, 107-120. Recuperado de: http://textualvisualmedia.com/index.php/txtvmedia/article/view/5
  • Bezunartea, Ofa; Cantalapiedra, María José; Coca, César; Genaut, Aingeru; Peña, Simón y Pérez, Jesús Ángel (2010). “El perfil de los periodistas en el cine: tópicos agigantados”. Intercom-Revista Brasileira de Ciências da Comunicação. 33 (1) 145. Recuperado de: http://portcom.intercom.org.br/revistas/index.php/revistaintercom/article/view/151
  • Bunyol, Josep María (2017). Historias de portada. 50 películas esenciales sobre periodismo. Barcelona: Editorial UOC.
  • Ehrlich, Matthew C. (2006): Journalism in the movies. Illinois: University of Illinois Press.
  • Good, Howard (1989): Outcasts: The image of the journalists in contemporary filme. London: The Scarecrow Press.
  • Good, Howard (2008): Journalism ethics goes to the movies. Maryland (EEUU): Rowman and Littlefield.
  • García Gual, Carlos (2000). “Prólogo”. En Bou, N. y Pérez, X. (2000). El tiempo del héroe. Épica y masculinidad en el cine de Hollywood. Barcelona: Paidós Comunicación.
  • Laviana, Juan Carlos (1996): Los chicos de la prensa. Madrid: Nickel Odeón Dos.
  • Martínez-Salanova Sánchez, Enrique (2003). Periodismo y medios de comunicación en el cine. Películas que tienen que ver con la comunicación, el mundo del periodismo y la noticia. Educomunicación.es. Recuperado de: http://www.uhu.es/cine.educacion/cineyeducacion/periodismo.htm.
  • Mera Fernández, Montserrat (2008): “Periodistas de película. La imagen de la profesión periodística a través del cine”. Revista Estudios sobre el mensaje periodístico, 14, 505-525. Recuperado de: http://revistas.ucm.es/index.php/ESMP/article/view/ESMP0808110505A/11987
  • Mínguez Santos, Luis (2012): Periodistas de cine. El cuarto poder en el séptimo arte. Madrid: T&B Editores.
  • Osorio Iglesias, Olga (2009). “La imagen de la periodista profesional en el cine de ficción de 1990 a 1999” (Tesis doctoral). Universidad de A Coruña, McNair, B España. Recuperado de: https://ruc.udc.es/dspace/handle/2183/7193
  • Pastor, Ángeles (2010). “Quiero ser periodista: tras las motivaciones de la profesión periodística”. Comunicar. Revista Científica de Educomunicación, 34 (XVII) 191-200. Recuperado de: http://rabida.uhu.es/dspace/handle/10272/4242
  • Paz, María Antonia y Montero, Julio (1999). Creando la realidad. El cine informativo (1895-1945). Barcelona: Ariel Comunicación.
  • Pérez Adán, José (ed). (2004). Cine y sociedad. Prácticas de Ciencias Sociales. Madrid: Ediciones Internacionales Universitarias.
  • McNair, Brian (2010). Journalists in filme. Heroes and Villains. Edinburgh: Edinburgh University Press Ltd.
  • Propp, Vladimir (1971). Morfología del cuento. Madrid: Editorial Fundamentos.
  • Propp, Vladimir (2011). Morfología del cuento. Madrid: Akal.
  • San José de la Rosa, Cristina (2017). “El perfil del periodista en el cine español (1942-2012)” (Tesis doctoral). Universidad de Valladolid, España. Sin acceso.
  • Tello Díaz, Lucía (2011). La imagen y la ética del periodista en el cine español (1896-2010) (Tesis doctoral). Universidad Complutense de Madrid, España. Sin acceso.