Camboya año cerola reconstrucción de la antiutopía de los jemeres rojos en La imagen perdida (2013) de Rithy Panh
ISSN: 0212-0410, 2603-8560
Année de publication: 2018
Número: 41
Pages: 53-75
Type: Article
D'autres publications dans: Cauce: Revista Internacional de Filología, Comunicación y sus Didácticas
Résumé
This article seeks to deconstruct the representation that Rithy Panh makes of the period of the Democratic Kampuchea in his celebrated non-fction work The missing picture (2013). The article seeks to fnd if its posible to create from scratch and without practically any archive footage a global image that is faithful to the true history of a certain era against a whole series of audiovisual documents that are part of the utopian propaganda apparatus, in this case promoted by a totalitarian regime such as the Khmer Rouge
Références bibliographiques
- AGUIRRE, M. (2009). Camboya. El legado de los Jemeres Rojos. Barcelona: El viejo topo.
- ASSMAN, J. (1995). «Collective Memory and Cultural Identity». New German Critique, No. 65, (Spring-Summer) : 125-133.
- BOUCKAERT, S. (2017). «Du réel à l’imaginaire, modalités de l’inmobile mobile dans l’image manquante, de Rithy Panh». En Nardin, Patrick, Suppya Hélène Nut y Soko Phay (Eds.), Cambodge: cartographie de la mémoire. Le Pré-Saint-Gervais : L’Asiathèque, 181-196.
- CHOMSKY, N. y EDWARD S. H. (1979). After the cataclysm: Postwar Indochina & the reconstruction of imperial ideology. Boston: Boston Community School.
- COUTEAU, C. (2000). «Rithy Panh». Des territoires en revue Nº 4/5 (Octubre 2000): 20-28. Paris. Ecole Nationale Supérieure des Beaux-Arts de Paris.
- CUÉLLAR, J. (2017). «Rithy Panh: “Es muy difícil filmar un genocidio mediante la ficción” ». Insertos Revista de Cine, 13 de mayo de 2017. Acceso el 6 de enero de 2018. https://insertoscine.com/2017/05/13/rithy-panh-es-muy-dificil-filmar-un-genocidio-mediante-la-ficcion/
- DIDI-HUBERMAN, G. (2014). Imágenes pese a todo: memoria visual del holocausto. Barcelona: Paidós.
- HALBWACHS, M. (1968). La mémoire collective. París: Presses Universitaires de France.
- HIRSCH, M. (2012). La generación de la posmemoria. Escritura y cultura visual después del holocausto. Madrid: Editorial Carpe Noctem.
- KIERNAN, B. (1997). The Pol Pot Regime. Race, Power, and Genocide in Cambodia under the Khmer Rouge, 1975–79. Chiang Mai: Silkworm Books.
- LACAPRA, D. (2005). Escribir la historia, escribir el trauma. Buenos Aires: Nueva Visión.
- LANZMANN, C. (2011). La liebre de la Patagonia. Madrid: Seix Barral.
- MARGOLIN, J.L. (1997) « Cambodge : au pays du crime déconcertant», en Courtois, Stéphane (ed.), Le libre noir du communisme : crimes, terreur et répression. París : Laffont.
- MARTÍN SANZ, Á. (2018). «Memoria y Trauma de los otros en el cine de Rithy Panh: La trilogía sobre el S-21». IC – Revista Científica de Información y Comunicación, 15: 161-189.
- PANH, R. y BATAILLE C. (2013). La eliminación. Barcelona: Anagrama.
- — (2013b): L’image manquante. Paris: Bernard Grasset.
- RICOEUR, P. (2000). La mémoire, l’histoire, l’oubli. Paris: Éditions du Seuil.
- ROLLET, S. (2011). Une éthique du regard. Le cinema face à la Catastrophe, d’Alain Resnais à Rithy Panh. Paris: Hermann Éditions.
- SÁNCHEZ-BIOSCA, V. (2006). Cine de historia, cine de memoria. La representación y sus límites. Madrid: Ediciones Cátedra.
- SONTAG, S. (2010). Ante el dolor de los demás. Barcelona: De bolsillo.
- SPIEGELMAN, A. (2015). Maus. Barcelona : Reservoir Books.
- TIAN. (2011). L’année du lièvre. Volume 1 : A revoir Phnom Penh. Paris : Gallimard.
- TORCHIN, L. (2014). «Mediation and remediation: La parole filmée in Rithy Panh’s The Missing Picture (L’image Manquante) ». Film Quarterly vol. 68 (Otoño 2014): 32-41. DOI: 10.1525/fq.2014.68.1.32
- UNG, L. (2009). First they killed my father. Edimburgo: Mainstream Publishing Company LTD.
- WAJCMAN, G. (2001). El objeto del siglo. Buenos Aires: Amorrortu editors.
- WALKER, J. (2005). Trauma Cinema: Documenting Incest and the Holocaust. Londres: University of California Press.