Inmigración y deporte escolarUn caso de estudiantes latinoamericanos en España

  1. Bastian Carter-Thuillier 1
  2. López-Pastor, V. 2
  3. Gallardo-Fuentes, F. 3
  4. Carter-Beltran, J. 3
  1. 1 Universidad Católica de Temuco
    info

    Universidad Católica de Temuco

    Temuco, Chile

    ROR https://ror.org/051nvp675

  2. 2 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

  3. 3 Universidad de Los Lagos
    info

    Universidad de Los Lagos

    Osorno, Chile

    ROR https://ror.org/05jk8e518

Journal:
Journal of sport and health research

ISSN: 1989-6239

Year of publication: 2019

Volume: 11

Issue: 2

Pages: 41-52

Type: Article

More publications in: Journal of sport and health research

Abstract

The aim study is to analyse the social integration process of Latin American students, who participate in a school sport program developed in Segovia (Spain). Furthermore, the social and cultural relationships that these students build within the program are identified and described. In the context, 118 students with ages ranging from 7 to 12 years participate, 68 are immigrants, and 26 of these come from Latin American countries. For data collection, participant observation was developed for a period of 6 months, and individual and group interviews were applied to students, monitors and program coordinators. The results indicate that students from Latin America have a shared identity, which is based on common cultural values and habits. Likewise, they prove to have supportive solidarity practices and networks that facilitate their process of social integration. The relationships that these students build with the other immigrant groups and Spanish students, are developed in a climate of mutual respect, although it is also observed that groups led by less experienced monitors present more conflicts.

Funding information

Esta publicación está asociada al proyecto de I+D titulado: ‘Desarrollo y evaluación del Programa Integral del Deporte en Edad Escolar en la ciudad de Segovia para la franja de edad de 4–16 años en la ciudad de Segovia (2014-2018)’. Convenio de I +D+i entre el IMD-Universidad Valladolid. Entidades participantes: Instituto Municipal de Deporte del Excmo. Ayuntamiento de Segovia, Universidad de Valladolid y Fundación Parque Científico de la Universidad de Valladolid. Duración, desde: 9/2014, hasta: 7/ 2018.

Bibliographic References

  • Aguado, T. (2017). El enfoque intercultural en educación. En T. Aguado & P. Mata (Eds.), Educación intercultural (pp. 17-46). Madrid: UNED.
  • Allen, J., Drane, D., Byon, K., & Richard, M. (2010). Sport as a vehicle for socialization and maintenance of cultural identity: International students attending American universities. Sport Management Review, 13(4), 421-434.
  • Alonso, X., Pajares, M., & Recolons, L. (2015). Inmigración y crisis en España. Barcelona, España: Migra Studium.
  • Bantulà, J. (2002). Juegos motores multiculturales. En T. Lleixà (Ed.), Multiculturalismo y Educación Física (pp. 151- 186). Barcelona, España: Paidotribo.
  • Barker, D., Barker-Ruchti, N., Gerber, M., Gerlach, E., Sattler, S., Bergman, M., & Puzhse U. (2013). Swiss youths, migration and integrative sport: A critical-constructive reading of popular discourse. Europe Journal for Sport and Society, 10(2), 143-160.
  • Barrett, M., Byram, M., Lázár, I., MompointGaillard, P., & Philippou, S. (2013). Developing Intercultural competence through education. Strasbourg: Council of Europe.
  • Bernal, C. (2006). Metodología de la Investigación: Para administración, economía, humanidades y ciencias sociales. Naucalpan: Pearson.
  • Blázquez, D. (2010). A modo de introducción. En D. Blázquez (Ed.), La iniciación deportiva y el deporte escolar (pp. 20-46). Barcelona, España: INDE.
  • Bunker, D., & Thorpe, R. (1982). A model for the teaching of games in secondary schools. Bulletin of Physical Education, 19, 5–9.
  • Burrmann, U., Brandmann, K., Mutz, M., & Zender, U. (2017). Ethnic identities, sense of belonging and the significance of sport: stories from immigrant youths in Germany. European Journal For Sport And Society, 14(3), 186-204.
  • Carter-Thuillier, B., López-Pastor, V., Gallardo, F., & Carter-Thuillier, B. (2018). Immigration and Social Inclusion: Possibilities from School and Sports. En T. Sequeria (Ed.), Immigration and Development (pp. 57-74). InTech: Rijeka.
  • Carter-Thuillier, B., López, V., & Gallardo, F. (2017). Inmigración, deporte y escuela. Revisión del estado de la cuestión. Retos. Nuevas tendencias en educación física deporte y recreación, 32, 19-24.
  • Contreras, O. (2002). Perspectiva intercultural de la Educación Física. En T. Lleixà (Ed.), Multiculturalismo y Educación Física (pp. 9-45). Barcelona, España: Paidotribo.
  • Entzinger, H., & Biezeveld, R. (2003). Benchmarking in Immigrant Integration. Rotterdam, Holanda: European Research Centre on Migration and Ethnic Relations.
  • Fergus, E. (2016). Understanding Latino Student Racial and Ethnic Identification: Theories of Race and Ethnicity. Theory into practice, 55(1), 20-27.
  • Fernández, J., & Aguilar, J. (2016). Competencias docentes interculturales del profesorado de Educación Física en Andalucía (España). Movimento, 22, 753–766.
  • Fernández, J., Ries, F., Huete, M., & García, J. (2013). Análisis de la bibliografía existente sobre inmigrante, actividad física. Deporte e integración en lengua inglesa. Movimento, 19(1), 183-202.
  • Flecha, R., & Puigvert, L. (2002). Multiculturalismo y Educación. En T. Lleixà (Ed.), Multiculturalismo y Educación Física (pp. 9-45). Barcelona, España: Paidotribo.
  • Flores, G., Prat, M., & Soler, S. (2015). La intervención pedagógica del profesorado de educación física en un contexto multicultural: practicas, reflexiones y orientaciones. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 28, 248-255.
  • Flores, G., Prat, M., & Soler, S. (2017). La visión del profesorado de Educación Física sobre la presencia del alumnado de origen extranjero en la escuela: ¿oportunidad o problema? Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 31, 64-68.
  • García, F., Rubio, M., & Bouachra, O. (2008). Población inmigrante y escuela en España: un balance de investigación. Revista de Educación, 345, 23-60.
  • Hatzigeorgiadis, A., Morela, E., Elbe, A., Kouli, O., & Sánchez, X. (2013). The integrative role of sport in multicultural societies. European Psychologist, 18(3), 191-202.
  • Krippendorff, K. (2002). Metodología de análisis de contenido: teoría y práctica. Barcelona: Paidós.
  • Lenneis, V., & Pfister, G., (2017). When girls have no opportunities and women have neither time nor energy: the participation of Muslim female cleaners in recreational physical activity. Sport in society, 20(9), 1203-1222.
  • Leseth, A. & Engelsrud, G. (2017). Situating cultural diversity in movement. A case study on physical education teacher education in Norway. Sport, Education and Society, 1-12.
  • Li, K., Sotiriadou, P., & Auld, C. (2015). An examination of the role of sport and leisure on the acculturation of Chinese immigrants. World Leisure Journal, 57(3), 209-220.
  • Lincoln, Y., Lynham, S., & Guba, E. (2011). Paradigmatic controversies, contradictions, and emerging confluenced, revisted. En N. Denzin & Y. Lincoln (Eds.), Qualitative Research. Thousand Oaks, Estados Unidos: Sage.
  • Makarova, E., & Herzog, W. (2014). Sport as a means of immigrant youth integration: an empirical study of sports, intercultural relations, and immigrant youth integration in Switzerland. Sportwissenschaft, 44(1), 1-9.
  • Mitchell, S., Oslin, J., & Griffin, L. (2013). Teaching sport concepts and skills. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Ortiz, J. (2004). La Educación Física y el deporte escolar: propuestas para la interculturalidad. En T. Lleixà & S. Soler (Eds.), Actividad física y deporte en sociedades multiculturales: ¿Integración o Segregación? (pp.95-110). Barcelona: Horsori.
  • Palaudàrias, J. (2007). La escuela intercultural y el papel de la comunidad en el proceso de integración. En M. Essomba (Ed.), Construir la escuela intercultural: reflexiones y propuestas para trabajar la diversidad étnica y cultural (pp. 81-89). Barcelona: GRAOz.
  • Pfister, G. (2004). Género y multiculturalidad: la apropiación del cuerpo y la práctica deportiva de las jóvenes inmigrantes. En T. Lleixá & S. Soler (Eds.) Actividad física y deporte en sociedades multiculturales: Integración o segregación (pp.57-80). Barcelona: Horsori.
  • Sapaaij, R. (2012). Beyond the playing field: experiences of sport, social capital, and integration among Somalis in Australia. Ethnic and Racial Studies, 35(9) 1519-1538.
  • Serrano, M., & Calzada, E. (2016). Ethnic identity: Evidence of protective effects for young, Latino children. Journal of Applied Developmental Psychology, 42, 21-30.
  • Shea, J., & Beausoleil, N. (2012). Breaking down ‘healthism’: barriers to health and fitness as identified by immigrant youth in St. John's, NL, Canada. Sport, Education and Society, 17(1), 97- 112.
  • Stake, R. (2010). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata.
  • Stodolska, M., & Tainsky, S. (2015). Soccer Spectatorship and Identity Discourses Among Latino. Leisure Sciences, 37(2), 142-159.
  • Stolz, S., & Pill, S. (2014). Teaching games and sport for understanding: Exploring and reconsidering its relevance in physical education. European Physical Education Review, 20, 36–71.
  • Taylor, S., Bogdan, R., & DeVault, M. (2015). Introduction to Qualitative Research Methods: A Guidebook and Resource. New Jersey: John Wiley & Sons.
  • Theebom, M., Schaillée., & Nols, Z. (2012). Social capital development among ethnic minorities in mixed and separate sport clubs. International Journal of Sport Policy and Politics, 4(1) 1-21.