El discurso de los newsgames frente a las noticias falsas y la desinformacióncultura mediática y alfabetización digital

  1. Gómez-García, Salvador 1
  2. Carrillo-Vera, José-Agustín 2
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

  2. 2 Universidad Internacional de Valencia
    info

    Universidad Internacional de Valencia

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/00gjj5n39

Journal:
Prisma Social: revista de investigación social

ISSN: 1989-3469

Year of publication: 2020

Issue Title: Juegos y Gamificación para el Desarrollo Social y Comunitario

Issue: 30

Pages: 22-46

Type: Article

More publications in: Prisma Social: revista de investigación social

Abstract

The rise in the spread of fake news and its viralization have become one of the significant communication challenges of the 21st century in the face of the difficulty of establishing effective formulas to stop its spread. From this context, this research aims to analyze the critical-discursive capacity of newsgames that have addressed the phenomenon of disinformation and fake news: Bad News (DROG, 2017), Fake it to make it (Amanda Warner, 2017), iReporter (BBC, 2018) and Factitious (Augame Studio, 2017-20). To this end, a qualitative analysis methodology is used to explain its narrative structure, informative purpose and playful-interactive proposal. The results reflect a primary discursive strategy oriented to the role-playing of the players as creators, verifiers or disseminators of false news that responds to a wide range of topics (from political issues to those related to COVID-19). In this way, these games teach the dissemination strategies of this type of hoaxes and identify the motivation for their production.

Funding information

Este manuscrito se integra dentro de los trabajos desarrollados en [1] Proyecto de Investigación I+D+I "Politainment en el entorno de la posverdad: nuevas narrativas, clickbait y gamificación" (CSO2017-84472-R), subvencionado por el Ministerio de Economía, Industria y Competitividad del Gobierno de España; [2] Proyecto de Innovación Docente "Adquisición de competencias profesionales a través de Juegos Serios en el Grado de Periodismo", financiado por el Área de Innovación y Formación de la Universidad de Valladolid; [3] Proyeco "Las Fuerzas Armadas en la Sociedad Multipantalla. Oportunidades, riesgos y amenazas en los nuevos entornos digitales", financiado por el Ministerio de Defensa (número de expediente 130-227 43).

Funders

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