El dibujo como método creativoLa construcción de una idea espacial en la obra de Donald Judd

  1. Llamazares Blanco, Pablo
Zeitschrift:
Tsantsa: Revista de investigaciones artísticas

ISSN: 1390-8448

Datum der Publikation: 2020

Titel der Ausgabe: Número especial/Congreso Internacional IDEA'20/Facultad de Artes de la Universidad de Cuenca, Ecuador

Nummer: 9

Seiten: 63-77

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Tsantsa: Revista de investigaciones artísticas

Zusammenfassung

The artist Donald Judd defended, as part of his minimalism, that his specific objects were made with industrial elements and processes, without his direct intervention on the matter. For it, he had to use plans and details, similar to those required in a building project. When studying all these drawings, it is discovered that they are not only a way of transmitting he concepts to the productive system, but they also serve to analyze and establish certain spatial categories that are related to composition, scale and perception. Likewise, the use of a creative instrument such as the dihedral or axonometric drawing characteristic of architecture ensured a relationship with it, which the minimalist author proposed programmatically. From the analysis of all these documents, where the characteristics of his spatial creations are defined, it is intended to know the artist's personal investigations that compose his theoretical discourse on space.

Bibliographische Referenzen

  • Citas Díaz, D. (2011). Cuestión de tiempo: Michael Fried y el tiempo del arte moderno. Aisthesis, Revista Chilena de Investigaciones Estéticas, 49, pp. 29-52. Recuperado de http://dx.doi.org/10.4067/S0718-71812011000100002
  • Flückiger, U. P. (2007). Donald Judd: Architecture in Marfa, Texas. Basilea: Birkhäuser.
  • Judd, D. (1965). Specific Objects. Arts Yearbook, 8, pp. 74-82.
  • Judd, D. (1993). 21 February 93. En: Fuchs, R. (ed.). Donald Judd: Large Scale Works. Nueva York: Pace Gallery, pp. 9-13.
  • Krauss, R. (1979). Sculpture in the Expanded Field. October, 8, pp. 30-44.
  • Maderuelo, J. (2008). La idea de Espacio en la arquitectura y el arte contemporáneos, 1960-1989. Madrid: Ediciones Akal.
  • Marchán, S. (1994). La historia del cubo. Minimal Art y fenomenología. Bilbao: Rekalde.
  • Muñoz, M. T. (2016). Dialéctica material: Donald Judd y Philip Johnson. Cuadernos de Proyectos Arquitectónicos, 6, pp. 8-13. Recuperado de http://polired.upm.es/index.php/proyectos_arquitectonicos/article/view/3215
  • Nodelman, P. (1988). Words about Pictures. Athens: University of Georgia Press.
  • Noever, P. (2003). Donald Judd: Architecture, Architektur. Nueva York: Hatje Cantz.
  • Peñaranda, L. (2013). El espacio de la ilusión: el caso de Donald Judd. Barcelona: Erasmus Ediciones.
  • Rojo, L. y Tuñón, E. (1993). Untitled. Reflexiones en torno a la obra de Donald Judd. Circo, 2.
  • Stangos, N. (1987). Conceptos de arte moderno. Madrid: Alianza Editorial.
  • Tuchman, P. (1981). Minimal Art. Madrid: Fundación Juan March.
  • Zaparaín, F. (2015). Le Corbusier: fotografía y difusión. La gestión de la imagen como actitud de vanguardia. Revista Indexada de Textos Académicos, 4, pp. 136-143. Recuperado de http://ojs.redfundamentos.com/index.php/rita/article/view/80
  • Zumthor, P. (2004). Pensar la arquitectura. Barcelona: Editorial Gustavo Gili.