La ‘arquitectura luminosa’ en España. Una aproximación hacia la primera modernidad arquitectónica española (1925-1936)

  1. Almonacid, Rodrigo 1
  1. 1 Universidad de Valladolid, España
Revue:
Informes de la construcción

ISSN: 0020-0883

Année de publication: 2020

Volumen: 72

Número: 560

Type: Article

DOI: 10.3989/IC.73791 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Informes de la construcción

Objetivos de desarrollo sostenible

Résumé

Through this current research the genesis and evolution of the ‘Light Architecture’ is tackled, showing a phenomenon that is mainly deployed from Germany, involving innovative aspects related to lighting, modern photography and commercial demands arisen from the new society between 1925 and 1936. The research is focused on urban nightscape, the new ways of dissemination and how they may change the professional collaboration between architects, engineers, business owners, photographers and editors. The aim is to verify its development in Spain taking into account the knowledge of German late lighting advances by Spanish engineers, the direct contact of the Spanish architects with the first lighting architectural works abroad, and its dissemination through specialized books and journals. By showing an accurate selection of buildings and publications, it will be shown how they contributed to introduce modernism in Spain, taking artificial light and night photography as a clear avant-garde signal.

Références bibliographiques

  • (1) Meyer, H. (1926). Die neue Welt. Das Werk, 7, 205-224.
  • (2) Oechslin, W. (2002). Light Architecture: A New Term’s Genesis. En D. Neumann, Architecture of the Night. The Illuminated Building. Munich-Berlín-Londres-Nueva York: Prestel, 28-34.
  • (3) Neumann, D. (2002). Architecture of the Night. The Illuminated Building. Munich-Berlín-Londres-Nueva York: Prestel.
  • (4) Hommelen, R. (2016). Building with artificial light: architectural night photography in the inter-war period. The Journal of Architecture 21, 7, 1062-1099.
  • (5) Burghart, A., Müller, B., Hanseder, W. (2006). 100 years of OSRAM. Light has a name. Munich: OSRAM GmbH, Corporate Communications, 24-25.
  • (6) Barberá, A. (2013). Apuntes sobre la Asociación Española de Luminotecnia (1929-1948), antecedente del Comité Español de Iluminación. Luces CEI, 48, 14-21.
  • (7) Huergo Cardoso, H. (2013). Una breve historia del escaparate madrileño moderno. Arte y Ciudad. Revista de Investigación, 3, 227-258.
  • (8) Fernández Valbuena, G. (1925). José Yárnoz Larrosa. Ensayo. Arquitectura, 70, 29-39.
  • (9) Baldellou, M. A. (1995). Hacia una arquitectura racional española. En M.A. Baldellou, Arquitectura española del siglo XX. Madrid: Espasa-Calpe, 53-64.
  • (10) Bergamín, R. (1925). Impresiones de un turista. Arquitectura. 78, 236-239.
  • (11) Caralt, D. (2013). Les nits de l’Exposició Internacional de 1929. Quaderns d’Historia, 19, 261-283.
  • (12) García Estévez, C. (2014). High & Low: pabellones comerciales para la Exposición Internacional de las Industrias Eléctricas de Barcelona 1929. En Actas del Congreso Internacional Historia de la Arquitectura Moderna Española «Las exposiciones de arquitectura y la arquitectura de las exposiciones. La arquitectura española y las exposiciones internacionales (1929-1975)». Pamplona: T6 Ediciones, 275-284.
  • (13) Egaña Casariego, F. (2013). Joaquín Vaquero Palacios en Nueva York. Archivo Español de Arte, 343, 237-262.
  • (14) Ferris, H. (1929). The Metropolis of Tomorrow. Nueva York: Ives Washburn.
  • (15) Mendelsohn, E. (1926). Amerika: Bilderbuch eines Architekten. Berlín: Rudolph Mosse, Buchverlag.
  • (16) García Mercadal, F. (1928). La nueva arquitectura en el País Vasco: Aizpúrua Labayen Vallejo. Arquitectura, 115, 358-361.
  • (17) Sanz Esquide, J. A. (2004). La mirada moderna del arquitecto José Manuel Aizpúrua. Un recorrido visual a través de sus fotografías». En catálogo: José Manuel Aizpúrua, fotógrafo. Una mirada moderna. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía MNCARS, 15-23.
  • (18) Medina, J. A. (2011). José Manuel Aizpúrua y Joaquín Labayen. San Sebastián: COAVN – Delegación de Gipuzkoa, 30-31.
  • (19) Alonso, F., Peinador, R. (1932). Decoración moderna, Cortijos y rascacielos, 8, 8.
  • (20) Körn, A. (1929). Glas im Bau und als Begrauchsgegenstand. Berlín: Ernst Pollak.
  • (21) Almonacid, R. (2018). La fotografía nocturna de arquitectura, herramienta de divulgación icónica de las primeras obras modernas en la España de posguerra. Constelaciones, 6, 111-128.
  • (22) Giménez Ribera, M. (2018). El dibujo moderno en la arquitectura heterodoxa de Luis Albert. Expresión Gráfica Arquitectónica EGA, 32, 275-293.
  • (23) Carvajal, E. (1931). Manual de Luminotecnia. Madrid: Asociación Española de Luminotecnia.
  • (24) García Pérez, M., Cabrero Garrido, F. (eds.) (1999). Casto Fernández-Shaw. Arquitecto sin fronteras 1896-1978. (Catálogo de la exposición). Madrid: Ministerio de Fomento - Junta de Andalucía - Electa España, 106.
  • (25) Giralt Casadesús, R. (1932). Els carrers comercials. Arquitectura i Urbanisme, 2, s/p. (Traducción del extracto del catalán original al castellano por el autor).
  • (26) Reinhardt, E. (1929). Gestaltung der Lichtreklame. Die Form, 4, 73-84.
  • (27) Almonacid, R. (2020). La representación nocturna, signo de modernidad en la arquitectura de entreguerras. Revista EGA - Expresión Gráfica Arquitectónica, nº 38, pp. 148-159.