Estudio sobre piezas de modelado en arcilla realizadas por niños de tres a cinco años

  1. Inés Ortega-Cubero
  2. María López-Verde
Revista:
Arte, individuo y sociedad

ISSN: 1131-5598

Año de publicación: 2021

Volumen: 33

Número: 2

Páginas: 339-360

Tipo: Artículo

DOI: 10.5209/ARIS.67054 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Arte, individuo y sociedad

Resumen

This article discusses the study of clay figure modeling produced by children aged three to five. To this end, a theoretical framework that reviews the progress of the main authorities is created. In addition, a sample of some 170 modeling pieces and many other drawings depicting the same themes are collected, and the main characteristics of all creations are recorded. The data are analyzed both quantitatively and qualitatively. Quantitative analysis allows to test the strength of the starting hypotheses, aimed at correlating the variables volume (or absence of volume), age and theme. Then, qualitative analysis give us a closer look, deepening in emerging aspects and critical points of the theoretical framework. The study notes the heterogeneity of previous studies, discrepancies between authors and the relevance of understanding modeling as a specific and differentiated language. This leads to the need to create more precise methodological tools and to continue research with larger, varied samples covering other age ranges.

Referencias bibliográficas

  • Anderson, A. y Yates, G. (1999). Clay modelling and social modelling: effects of interactive teaching on young children´s creative artmaking. Educational Psychology 19 (4), 463-469. doi: https://doi.org/10.1080/0144341990190406
  • Brown, E. V. (1975). Developmental characteristics of clay figures made by children from age three through age eleven. Studies in Art Education 16 (3), 45-53. doi: http://dx.doi.org/10.2307/1320125
  • Brown, E. V. (1984). Developmental characteristics of clay figures made by children: 1970-1981. Studies in Art Education 26, n.1, 56-60. doi: http://dx.doi.org/10.2307/1320801
  • Brown, E. V. (1986). A critical need: children and clay. School Arts, December 1986, 12-13.
  • Eisner, E. W. (2004). El arte y la creación de la mente. Paidós.
  • Fosati, A. (2000). ¿Qué entendemos por volumen? Reflexiones sobre el volumen y el espacio en educación primaria. Aula de innovación educativa 88, 10-12.
  • Golomb, C. (1991). La escultura: el desarrollo de los conceptos figurativos en un medio tridimensional. En D. J. Hargreaves, Infancia y educación artística (pp. 133-147). Ediciones Morata.
  • Grossman, E. (1980). Effects of instructional experiences in clay modeling skills on modeled human figure representation in preschool children. Studies in Art Education 22, n.1, 51-59. doi: http://dx.doi.org/10.2307/1319489
  • Gutiérrez y Martínez (2002). Las artes plásticas y su función en la escuela. Aljibe.
  • Kellogg, R. (1987). Análisis de la expresión plástica del preescolar. Cincel.
  • Lowenfeld, V. (1970). Desarrollo de la capacidad creadora. Kapelusz.
  • Michael J. A. (1981). Viktor Lowenfeld: Pioneer in Art Education Therapy. Studies in Art Education 22, n.2, 7-19. doi: http://dx.doi.org/10.2307/1319830
  • Ricci, C. (2015). El arte de los niños. Fíbulas.
  • Rouma, G. (1947). El leguaje gráfico del niño. Ateneo
  • Segurado, B. y Valero, A. (2000). El volumen: un juego en educación infantil. Aula de innovación educativa 88, 8-9.
  • Stern, A. y Duquet (1964). La conquista de la tercera dimensión. Kapelusz.
  • Strauss, A. y Corbin, J. (1994). Grounded Theory Methodology: an overview. En N., Denzin y Lincoln, Y. (eds.). Handbook of qualitative research (pp. 273-285). Sage Publications.
  • Vélez, Ramos, Hernández, Carmena y Navarro (2006). Métodos Estadísticos en Ciencias Sociales. Ediciones Académicas.