Alfabetización climática en la formación inicial y continua de docentes

  1. Lopera Pérez, Marisol 1
  2. Villagrá Sobrino, Sara 2
  1. 1 Universidad de Antioquia
    info

    Universidad de Antioquia

    Medellín, Colombia

    ROR https://ror.org/03bp5hc83

  2. 2 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Zeitschrift:
Uni-pluriversidad

ISSN: 1657-4249

Datum der Publikation: 2020

Titel der Ausgabe: Educación en Ciencias Naturales: perspectivas de investigación para la formación docente; e2020100

Ausgabe: 20

Nummer: 1

Seiten: 81-99

Art: Artikel

DOI: 10.17533/UDEA.UNIPLURI.20.1.05 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: Uni-pluriversidad

Ziele für nachhaltige Entwicklung

Zusammenfassung

Climate change is an issue of a great relevance today, since in all contexts it is considered unavoidable to respond to the emerging tensions and associated problems. Therefore, this research is focused on the climate literacy of preservice and inservice teachers, through the design and iteration of a model that favors the development of training experiences (at the University of Valladolid and through the Center of Teacher Training and Educational Innovation –CFIE, Valladolid–). The process is understood as a design-based research, which had as a starting point a systematic review of the literature that allowed to design a new model and its iteration. Results are framed in two categories: environmental literacy and teacher professionalization. In relation to the first one, findings make visible the knowledge that the participants had about climate change and its restructuring based on the connection between different areas. Likewise, emotional, cognitive, and behavioral attitudes of the participants were described. Regarding teacher professionalization, results show an approach to different teaching and learning strategies that can be applied in teaching practice.

Bibliographische Referenzen

  • Astolfi, J. P. (1988). El aprendizaje de conceptos científicos: aspectos epistemológicos, cognitivos y lingüísticos. Enseñanza de las Ciencias, 6(2), 147-155.
  • Azevedo, J., & Marques, M. (2017). Climate literacy: a systematic review and model integration. International Journal of Global Warming, 12(3/4), 414-430.
  • Ballantyne, R. (1995). Environmental Teacher Education: Constraints, Approaches and Course Design. International Journal of Environmental Education and Information, 14(2), 115-128.
  • Bolívar, A. (2005). Conocimiento didáctico del contenido y didácticas específicas. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 9(2), 1-39.
  • Cañas, A. J., Novak, J. D., & Reiska, P. (2015). How good is my concept map? Am I a good Cmapper? Knowledge Management & E-Learning: An International Journal, 7(1), 6-19.
  • Gaudiano, E. J. G., & Cartea, P. Á. M. (2020). Educación para el cambio climático: ¿educar sobre el clima o para el cambio? Perfiles Educativos, 42(168), 157-174.
  • Gess-Newsome, J. (2015). A model of teacher professional knowledge and skill including PCK: Results of the thinking from the PCK Summit. In A. Berry, P. Friedrichsen y J. Loughran (Eds.), Re-examining Pedagogical Content Knowledge in Science Education (pp. 28-42). New York: Routledge.
  • Goldman, D., Yavetz, B., & Pe’er, S. (2006). Environmental literacy in teacher training in Israel: Environmental behavior of new students. The Journal of Environmental Education, 38(1), 3-22.
  • Köpen, W. (1948). Climatología. Buenos Aires, Argentina: Gráfica Panamericana.
  • Krippendorff, K. (2004). Content analysis: An introduction to its methodology. London, UK: Sage.
  • Landsberg, H.E. (1981): The urban climate. New York, USA: Academic Press.
  • Lopera-Pérez, M. (2019). Alfabetización ambiental y profesionalización docente: Diseño e iteración de un modelo de formación. Tesis doctoral. Universidad de Valladolid.
  • Nayan, N., Mahat, H., Hashim, M., Saleh, Y., & Norkhaidi, S. B. (2018). Verification of the Instrument of Climate Literacy Knowledge among Future Teachers: Confirmatory Factor Analysis (CFA). Development, 7(3).
  • Niepold, F., Herring, D., & McConville, D. (2007). The case for climate literacy in the 21st century. In 5th International Symposium on Digital Earth. from http://www. isde5. org.
  • Novak, J. D., y Cañas, A. J. (2006). La teoría subyacente a los mapas conceptuales ya cómo construirlos. Reporte Técnico IHMC CmapTools, 1, 1-37.
  • Plutzer, E., McCaffrey, M., Hannah, A. L., Rosenau, J., Berbeco, M., & Reid, A. H. (2016). Climate confusion among US teachers. Science, 351(6274), 664-665.
  • Páramo, P., y Gómez, F. (1997). Actitudes hacia el medio ambiente: su medición a partir de la teoría de facetas. Revista latinoamericana de Psicología, 29(2), 243-266.
  • Pedrajas, A. P., y Martínez, M. V. (2016). Mapas conceptuales aplicados al tratamiento de temas medioambientales en la formación del profesorado de física. Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado, 20(2), 452-472.
  • Reeves, T. C., Herrington, J., & Oliver, R. (2005). Design research: A socially responsible approach to instructional technology research in higher education. Journal of Computing in Higher Education, 16(2), 96-115.
  • Payne, P. G. (2006). Environmental education and curriculum theory. The Journal of Environmental Education, 37(2), 25-35.
  • Pérez-Rodríguez, U., Varela-Losada, M., Lorenzo-Rial, M. A., y Vega-Marcote, P. (2017). Tendencias actitudinales del profesorado en formación hacia una educación ambiental transformadora. Revista de Psicodidáctica, 22(1), 60-68.
  • Sauvé, L. (1996). Environmental education and sustainable development: A further appraisal. Canadian Journal of Environmental Education, 1, 7-34.
  • Sauvé, L. (2005a). Currents in Environmental Education: Mapping a Complex and Evolving Pedagogical Field. Canadian Journal of Environmental Education, 10(1), 11-37.
  • Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4–14.
  • Tejada-Fernández, J. (2009). Profesionalización docente en el escenario de la Europa de 2010. Una mirada desde la formación. Revista de educación, (349), 463-477.
  • UNESCO (1994) Informe Final de la Conferencia Mundial: Necesidades Educativas Especiales. Acceso y Calidad. Madrid, España: UNESCO, Ministerio de Educación y Cultura.
  • UNESCO (1997). Recomendación relativa a la condición del personal docente de la enseñanza superior. París, Francia: UNESCO.
  • Vezub, L. (2005). Tendencias internacionales de Desarrollo Profesional Docente. La experiencia de México, Colombia, Estados Unidos y España. Trabajo realizado a solicitud de las Direcciones Nacionales de Gestión Curricular y Formación Docente y de Investigación y Evaluación de la Calidad Educativa del Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología de la Argentina. Buenos Aires, septiembre de 2005.
  • Wang, F., & Hannafin, M. J. (2005). Design-based research and technology-enhanced learning environments. Educational technology research and development, 53(4), 5-23.