Estudio de las competencias lingüísticas en niños de educación infantil. Aplicación de un programa de entrenamiento en conciencia fonológica

  1. González Marugán, Emma M. 1
  2. Martín Antón, Luis Jorge 2
  3. García, Juan Carlos 2
  4. Marugán de Miguelsanz, Montserrat 2
  1. 1 Hospital de Barbastro Huesca (España)
  2. 2 Departamento de Psicología, Facultad de Educación y Trabajo Social Valladolid. (España)
Revista:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Any de publicació: 2020

Títol de l'exemplar: PSYCHOLOGY BEFORE FUTURE CHALLENGES. OPENING ROADS

Volum: 1

Número: 2

Pàgines: 197-210

Tipus: Article

DOI: 10.17060/IJODAEP.2020.N2.V1.1971 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Resum

We previouslyanalyzed the psychological requirements for the correct acquisition of languageskills,averyimportant matter in aliteratesociety, focusing on the training of phonological awareness as a good predictor of reading ability. At this end, the so-called LOLE program (Mayor and Zubiauz, 2011) has been selected since is based on providing aids to pupils according to the vygoskyana theory. Using LOLE as starting point, a pilot project has been carried out with the following main objectives: apply a training on phonological consciousness; work, by means of dynamic evaluation, with the aids provided by the program to get a better adaption to the zone of proximal development of each student; show the program to teachers. The project was applied to a sample of 25 pupils (five (16) and six (9) years old) belonging to third course of pre-school of the Inmaculada School (Valladolid). The general and specific aids (on rhyme, syllable and phoneme) needed by pupils and their evolution were carefully recorded. Methodology was based on techniques useful to improve attention, motivation and self-esteem. The work has allowed detect pupils with specific necessities, and to improve and evaluate their phonological improvements (only 28% of pupils could to solve the activities by their own). From the quantitative and qualitative analysis, it is concluded that an important number of students has not suitably assimilated the easiest activities concerned with phonological consciousness, and that it is needed to strength and optimize their learning through a systematic training.

Referències bibliogràfiques

  • Adams, M.J., Foorman, B.R., Lundberg, I. & Beeler, T. (1997). Phonemic Awareness in Young Children. A Classroom Curriculum. Baltimore: Paul H. Brookes Publishing.
  • Alegría, J (2006). Por un enfoque psicolingüístico del aprendizaje de la lectura y sus dificultades -20 años después-. Infancia y Aprendizaje, 29 (1), 93-111.
  • Aguilar, M., Navarro, J., Menacho, I., Alcale, C., Marchena, E. & Ramiro, P (2010). Velocidad de nombrar y conciencia fonológica en el aprendizaje inicial de la lectura. Psicothema, 22 (3), 436-442.
  • Bravo, L. (2004). La conciencia fonológica como una posible zona de desarrollo próximo para el aprendizaje de la lectura inicial. Revista Latinoamericana de Psicología, 36 (1), 21-32.
  • Bravo, L., Villalón, M. & Orellana, E (2006). Predictibilidad del rendimiento en la lectura: una investigación de seguimiento entre primer y tercer año. Revista Latinoamericana de Psicología, 38 (1), 10-20.
  • Byrne, B. & Fielding-Barnsley, R. (1995). Evaluation of a program to teach phonemic awareness to young children: a 2-and3- year follow-up and a new preschool trial. Journal of Educational Psychology, 87, 488-503.
  • Byrne, B., Fielding-Barnsley, R. & Ashley, L. (2000) Effects of preschool phoneme identy training after six year: outcome level distinguished from rate of response. Journal of Educational Psychology, 92 (4), 659 – 667.
  • Castles, A., & Coltheart M. (2004). Is there a causal link from phonological awareness to success in learning to read? Cognition, 91, 77-111.
  • Carrillo, M.S., Calvo, A.R & Alegría,J. (2001). El inicio del aprendizaje de la lectura en Educación Infantil. Madrid:
  • Santillana-Servicios Educativos.
  • Cuetos, F. (2013). Psicología de la lectura. Madrid: Wolters Kluver España.
  • Defior (1993). Las dificultades de lectura: papel que juegan las deficiencias de lenguaje. Comunicación, lenguaje y educación, 17, 3-13.
  • Defior, S. (2008). ¿Cómo facilitar el aprendizaje inicial de la lectoescritura? Papel de las habilidades fonológicas. Infancia y Aprendizaje, 31, 333-346.
  • Ehri, L.C., Nunes, S.R., Willows, D.M., Schuster, B.V., Yaghoug-Zadeh, Z. & Shananhan, T. (2001). Phonemic awareness instruction helps children learn to read: Evidence from the National Reading Panel’s meta-analysis. Reading Research Quarterly, 36 (3), 250-287.
  • Etchepareborda, M.C. (2003). La intervención en los trastornos disléxicos: entrenamiento de la conciencia fonológica. Revista de Neurología, 36 (supl. 1), 13-19
  • Favila-Figueroa, M. A., Jiménez-Licona, M. I., Valencia-Cruz, A., Juárez-Lugo, C. S. & Juárez-López, S. (2016). Efectos de una intervención en conciencia fonológica sobre la lectura y la escritura. Revista de Educación y Desarrollo, 36, 13-20.
  • Férnandez-Amado, M.L., Peralbo, M., Mayor, M.A., Zubiauz, B. & Tuñas, A. (2008). Efectos del Sistema de Reconocimiento de Voz en los inicios del aprendizaje de la lectura. En E. Itza (Ed), Estudios de desarrollo del lenguaje y educación (pp. 349-356). Monografías Aula Abierta, 32. Universidad de Oviedo. ICE. España.
  • Frith, U. (1989). Aspectos psicolingüísticos de la lectura y la ortografía. Evolución y trastornos. En varios, La lectura. V Simposio delas Escuelas de Logopediay Psicología del Lenguaje. Salamanca: Universidad Pontificia.
  • Hulme H., Snowling, M., Caravolas, M. & Carroll, J. (2005). Phonological skills are (probably) one cause of success in learning to read. Scientific Studies of Reading, 9, 351-365.
  • González , R. M., Cuetos, F., López, S. & Vilar, J. (2017). Efectos del entrenamiento en conciencia fonológica y velocidad de denominación sobre la lectura. Un estudio longitudinal. Estudios sobre Educación, 32, 155-177.
  • Jiménez, J. & Ortiz, M. R (1998). Conciencia fonológica y aprendizaje de la lectura: teoría, evaluación e intervención. Madrid: Síntesis.
  • Jiménez, J. & O’Shanahan, I (2008). Enseñanza de la lectura: de la teoría y la investigación a la práctica educativa. Revista Iberoamericana de Educación, 45(5), 1-22.
  • Leal , F., Suro, J., López-Escribano, C., Santiuste, V. & Zarabozo, D. (2011). Un nuevo programa para el aprendizaje inicial de la lectura. Revista de Psicología y Educación, 6, 95-106.
  • Lonigan, C., Burgess, S., Anthony, J. & Barker, T. (1998) Development of phonological sensitivity in 2 to 5 year old children. Joumal of Educational Psychology, 90, 294-311.
  • Lundbert, I.., Frost, J. & Petersen, O. (1988). Effects of an extensive program for stimulating phonological awareness in pre-school children. Reading Research Quarterly, 23, 236-284.
  • Mayor, Mª. A. & Zubiauz, B. (2011). LOLE. Del Lenguaje Oral al Lenguaje Escrito. Programa para el desarrollo de la conciencia fonológica y la preparación a la lectura. Madrid: TEA ediciones.
  • Moreno, A., Axpe, Á. & Acosta, V. (2012). Efectos de un programa de intervención en el lenguaje sobre el desarrollo del léxico y del procesamiento fonológico en escolares de Educación Infantil con Trastorno Específico del Lenguaje. Revista de Investigación Educativa, 30 (1), 71-86.
  • Plaza, M. (2003). The role of naming speed. Phonological processing and morphological/syntactic skill in the reading and spelling performance of second-grade children. Current Psychology Letters,10 (1), 1-7.
  • Rabazo, M. J., García, M. & Sánchez, S. (2016). Exploración de la conciencia fonológica y la velocidad de nombrado en alumnos de 3º educación infantil y 1º de educación primaria y su relación con el aprendizaje de la lectoescritura. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1 (1), 83-94.
  • Rosenshine, B. V. (1980). Skill hierarchies in reading comprenhension. En R. Spiro, B. Bruce y W. Brewer (Eds):
  • Theoretical issues in reading comprehension. Hillsdale, N.J.Erlbau.
  • Rueda, M. I. (1995). La lectura. Adquisición, dificultades e intervención. Salamanca. Amarú.
  • Sánchez, E., Rueda, M.I & Orrantía, J. (1989). Estrategias de intervención para la reeducación de niños con dificultades en el aprendizaje de la escritura y la lectura. Comunicación, Lenguaje y Educación ,3 (4), 101-111.
  • Schneider, W., Roth, E., & Ennemoser, M. (2000). Training phonological skills and letter knowledge in children at risk for dyslexia: A comparison of three kindergarten intervention programs. Journa1 of Educational Psychology, 92, 284-295.
  • Serrano, F (2005). Disléxicos en español: papel de la fonología y la ortografía. (Tesis doctoral). Universidad de Granada.
  • Tavernal, A. & Peralta, O (2009). Dificultades de aprendizaje. Evaluación dinámica como herramienta diagnóstica. Revista Latinoamericana de Psicología, 11 (2), 113-139
  • Tunmer, W., & Herriman, M (1984). The Development of metalinguistic abilities and beginning reading. Reading Research Quarterly, 23, 134-158
  • Vallés, A. (1998). PROMELEC, Programa para la Mejora de la Lectura y la Escritura: Educación Infantil y Educación Primaria. Valencia: Promolibro.
  • Vigotsky, L.S. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica-Grijalbo.
  • Wise, J., Pae, H., Wolfe, C., Sevcik, R., Morris, R., Lovett, M., & Wolf, M. (2008). Phonological awareness and rapid naming skills of children with reading disabilities and children with reading disabilities who are at risk for mathematics difficulties. Learning Disabilities Research y Practice, 23, 125-136.
  • Zubiauz, B. & Mayor, M. A (2005). El registro de ayudas como instrumento de evaluación: una experiencia en el ámbito de aprendizaje del lenguaje escrito. En M. A. Mayor, B. Zubiauz y E. Díez (Eds.), Estudios sobre Adquisición del Lenguaje (pp. 867-876). Salamanca. Alquilafuente. Universidad de Salamanca.
  • Zubiauz, B. & Mayor, M.A (2008). Mejorando el aprendizaje lector en los alumnos de Primaria. En E. Izta (Ed.), Estudios de desarrollo del lenguaje y educación (pp. 323-322). Monografías Aula Abierta 32. Universidad de Oviedo. ICE. Ilustración 2