Evaluar la creatividad y las funciones ejecutivaspropuesta para la escuela del futuro

  1. Sánchez-Macías, Inmaculada 1
  2. Rodríguez-Media, Jairo 1
  3. Aparicio-Herguedas, José Luis 1
  1. 1 Universidad de Valladolid, España
Revista:
Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado

ISSN: 1575-0965

Ano de publicación: 2021

Título do exemplar: Formación inicial y continua en tiempos de crisis

Volume: 24

Número: 2

Páxinas: 35-50

Tipo: Artigo

DOI: 10.6018/REIFOP.456041 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado

Resumo

A study is presented that aims to propose didactic intervention and evaluation strategies to develop and improve executive functioning and creativity in secondary school students. Said study starts from the analysis of the variables creativity and executive functions (working memory (updating), planning, inhibition (verbal and motor), flexibility and decision-making) measured through the Torrance Creative Thinking Test (creativity), Weschler Intelligence Scale (WISC-IV, working memory), Tower of Hanoi (planning), Stroop (verbal inhibition), Go / no Go (motor inhibition), Wisconsin Category Test (flexibility) and the Iowa Gambling Task (decision making). The possible relationships between the variables have been sought from a descriptive, correlational and cross-sectional design, in which the results show that flexibility and creativity are related (r =) and verbal inhibition and creativity are also related (r =). In light of these results, methodological strategies based on research and problem solving and formative evaluation are proposed that encourage, activating executive functions, critical, participatory self-evaluation, shared evaluation with peers.

Referencias bibliográficas

  • Arán-Filippetti, V. (2013). Structure and invariance of executive functioning tasks across socioeconomic status: Evidence from spanish-speaking children. The Spanish Journal of Psychology, 16.
  • Alencar, E. (2002) O Estímulo à Criatividade em Programas de Pós-Graduação segundo seus Estudantes Psicologia. Reflexão e Crítica, 15 (1): 63-69.
  • Amabile, T. M. (1983). The social psychology of creativity: A componential conceptualization. Journal of personality and social psychology, 45(2), 357-376. Disponible en: https://doi.org/10.1037/0022-3514.45.2.357
  • Amaya, J. L. R., Calixto, C. G. R., Anormaliza, R. R., & Espinel, J. V. (2016). Aprendizaje Basado en la Investigación: Caso UNEMII. Revista Ciencia UNEMI, 9(21), 49-57.
  • Azzam, Z. (2019). Dubai’s Private K-12 Education Sector: In Search of Bilingual Education. Journal of Research in International Education, 18(3), 227-256.
  • Beaty, R. E., Benedek, M., Silvia, P. J., & Schacter, D. L. (2016). Creative cognition and brain network dynamics. Trends in cognitive sciences, 20(2), 87-95.
  • Benedek, M., Jauk, E., Sommer, M., Arendasy, M., & Neubauer, A. C. (2014). Intelligence creativity, and cognitive control: The common and differential involvement of executive functions in intelligence and creativity. Intelligence, 46, 73-83. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25278640/
  • Bergman, J., & Sams, A. (2012). Flip Your Classroom: Reach Every Student in Every Class Every Day (1th). Virginia: ISTE.
  • Bernal, J.L. & Teixido, J. (2012). Las competencias docentes en la formación del profesorado. Madrid: Síntesis.
  • Blasco, A. C., Lorenzo, J., & Sarsa, J. (2016). The flipped classroom and the use of educational software videos in initial teaching education. Qualitative study. @ tic revista d'innovació educativa, (17), 12-20.
  • Briones, C., Caballero, E., & Flores, J. (2014). El aprendizaje autodirigido y la flipped classroom. YACHANA Revista Científica, 3(1).
  • Céspedes, K. L. (2007). Cuban Tourism, Sex and Displacement. Praxis, 19(2).
  • Chretien, L., Macrory, G., & Ortega Martín, J. L. (2010). Efecto de las nuevas tecnologías en el aprendizaje del inglés en primaria: un currículo compartido por colegios de Francia, Inglaterra y España. II Congrés Internacional de Didactiques.
  • Csikszentmihalyi, M. (1988). The flow experience and its significance for human psychology. In M. Csikszentmihalyi & I. S. Csikszentmihalyi (Eds.), Optimal experience: Psychological studies of flow in consciousness (pp. 15-35). Cambridge University Press. New York, NY, US.
  • Csikszentmihalyi, M. (1998). Creatividad: El fluir y la psicología del descubrimiento y la invención. Paidós. Barcelona, España.
  • Csikszentmihalyi, M. (1999). 16 Implications of a Systems Perspective for the Study of Creativity. Handbook of creativity, 313-335.
  • Dawson, P., & Guare, R. (2010). Executive skills in children and adolescents. Guilford: New York.
  • De Dreu, C. K., Nijstad, B. A., Baas, M., Wolsink, I., & Roskes, M. (2012). Working memory benefits creative insight, musical improvisation, and original ideation through maintained task-focused attention. Personality and Social Psychology Bulletin, 38(5), 656-669.
  • Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Informe de la Comisión Internacional sobre la educación para el siglo XXI. Madrid: UNESCO-Santillana.
  • De Luca, C. R., Wood, S. J., Anderson, V., Buchanan, J. A., Proffitt, T. M., Mahony, K., & Pantelis, C. (2003). Normative data from the CANTAB. I: development of executive function over the lifespan. Journal of clinical and experimental neuropsychology, 25(2), 242-254.
  • Diamond, A., & Lee, K. (2011). Interventions shown to aid executive function development in children 4 to 12 years old. Science, 333(6045), 959-964.
  • Dinarte, G. A. (2011). La metodología indagatoria: Una mirada hacia el aprendizaje significativo desde" Charpack y Vygotsky". Intersedes: Revista de las sedes regionales, 12(23), 133-144.
  • Edl, S., Benedek, M., Papousek, I., Weiss, E. M., & Fink, A. (2014). Creativity and the Stroop interference effect. Personality and Individual Differences, 69, 38-42.
  • Gagné, P. P., & Longpré, L. P. (2004). Apprendre… avec Reflecto: Programme d’entraînement et de développement des compétences cognitives.[Learn… with Reflecto: training and cognitive skills development program]. Canada: La chenelière Education.
  • Groborz, M., & Necka, E. (2003). Creativity and cognitive control: Explorations of generation and evaluation skills. Creativity Research Journal, 15(2-3), 183-197.
  • Hargrove, R. (2013). Assessing the long-term impact of a metacognitive approach to creative skill development. International Journal of Technology & Design Education, 23 (3), 489-517. Doi: 10.1007/s10798-011-9200-6
  • Huizinga, M., Dolan, C. V., & Van der Molen, M. W. (2006). Age-related change in executive function: Developmental trends and a latent variable analysis. Neuropsychologia, 44(11), 2017-2036.
  • Isaksen, S. G., Dorval, K. B. & Treffinger, D. J. (2000). Creative approaches to problem solving: A framework for change. Kendall Hunt Publishing Company. New York: Orchard Park.
  • Judkins, R. (2016). The art of creative thinking: 89 ways to see things differently. New York, EEUU: Perigee Books.
  • Kettler, T., Lamb, K., Willerson, A., & Mullet, D. (2018). Teachers’ perceptions of creativity in the classroom. Creativity Research Journal, 30(2), 164-171. doi: https://doi.org/10.1080/10400419.2018.1446503
  • Korthagen, F. A. (2004). In search of the essence of a good teacher: Towards a more holistic approach in teacher education. Teaching and teacher education, 20(1), 77-97.
  • Korzeniowski, C.G. (2011). Desarrollo evolutivo del funcionamiento ejecutivo y su relación con el aprendizaje escolar. Pontificia Universidad Católica Argentina. Facultad de Psicología y Psicopedagogía. Revista de Psicología, 7(13), 52-64.
  • Krumm, Arán Filippetti, Lemos, Aranguren & Vargas Rubilar, 2013 Krumm, G., Filippetti, V. A., Lemos, V., Koval, J., & Balabanian, C. (2016). Construct validity and factorial invariance across sex of the Torrance Test of Creative Thinking–Figural Form A in Spanish-speaking children. Thinking Skills and Creativity, 22, 180-189. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2016.10.003
  • Lee, C. S., & Therriault, D. J. (2013). The cognitive underpinnings of creative thought: A latent variable analysis exploring the roles of intelligence and working memory in three creative thinking processes. Intelligence, 41(5), 306-320.
  • Lezak, M.D. (1982). The problem of assessing executive functions. International Journal of Psychologi, 17, 281-97.
  • López-Pastor, V. M. (2017). La evaluación formativa y compartida: Evaluar para aprender y la implicación del alumnado en los procesos de evaluación y aprendizaje. En V. López-Pastor y A. Pérez-Pueyo (Eds.), Buenas prácticas docentes. Evaluación formativa y compartida: Experiencias de éxito en todas las etapas educativas. León: Universidad de León.
  • López-Pastor, V. M. (Coord.) (2006). La Evaluación en Educación Física: Revisión de los modelos tradicionales y planteamiento de una alternativa: La evaluación formativa y compartida. Buenos Aires: Miño y Dávila.
  • López-Pastor, V. M. (coord.) (2009). Evaluación formativa y compartida en educación superior. Propuestas, técnicas, instrumentos y experiencias. Madrid: Narcea.
  • López-Pastor, V. M.; (2012) Evaluación Formativa y Compartida en la Universidad: clarificación de conceptos y propuestas de intervención desde la Red Interuniversitaria de Evaluación Formativa. Psychology, Society & Educatión, 4-1, 113-126.
  • Lussier, F. (2014). Programme d’intervention auprès des enfants qui souffrent de TDA/H. Psychologie Québec, 31(03).
  • Luria, A. R. (1964). Factors and forms of aphasia. Disorders of language, 143-161.
  • Marta, S., Leritz, L. E., & Mumford, M. D. (2005). Leadership skills and group performance: Situational demands, behavioral requirements, and planning. Leadership Quarterly, 16, 81–103. https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2004.04.004
  • Meneses Villagrá, J. A., & Caballero Sahelices, C. (2017). La metodología indagatoria en educación primaria. Una mirada desde la perspectiva del aprendizaje significativo. Enseñanza de las Ciencias, (Extra), 0981-988.
  • Mora, L. A. (2009). MANTENIMIENTO-Planeación, ejecución y control. Alfaomega Grupo Editor.
  • Muñoz-Céspedes, J. M. y Tirapu-Ustárroz, J. (2004). Rehabilitación de las funciones ejecutivas. Revista de neurología, 38(7), 656-663.
  • Osburn, H. K. & Mumford, M.D. (2006). Creativity and planning: Training interventions to develop creative problem-solving skills. Creativity Research Journal, 18(2), 173-190. https://doi.org/10.1207/s15326934crj1802_4
  • Oberauer, K., Süß, H.M., Wilhelm, O. & Wittmann, W. (2008). Which working memory functions predict intelligence? Intelligence, 36, 641-652. https://doi.org/10.1016/j.intell.2008.01.007
  • Orden Ministerial ECI/3858/2007, de 27 de diciembre, por la que se establecen los requisitos para la verificación de los títulos universitarios oficiales que habiliten para el ejercicio de las profesiones de Profesor de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanza de Idiomas (BOE no 312 de 29/12/2007, pp. 53751- 53753).
  • Parnes, S. J., Noller, R. B., y Biondi, A. M. (1977). Guide to Creative Action. New York: Scribners.
  • Penagos, J. C., & Aluni, R. (2000). Creatividad, una aproximación. Revista Psicológica, 1-8.
  • Prieto, M. D., López, O., Ferrándiz, C., y Bermejo, R. (2003). Adaptación de la prueba figurativa del test de Pensamiento Creativo de Torrance en una muestra de alumnos de los primeros niveles educativos. Revista de Investigación Educativa, 21(1), 201-213.
  • Rodríguez, E. M. R., & Bustillos, R. J. S. (2017). Aprendizaje basado en la investigación en el trabajo autónomo y en equipo. Negotium, 13(38), 5-16.
  • Robertson, I. H. y Murre, J. M. (1999). Rehabilitation of brain damage: Brain plasticity and principles of guided recovery. Psychological bulletin, 125(5), 544.
  • Robinson, K. (2009). El elemento. Barcelona, Random House Mondadori.
  • Robinson, K., & Aronica, L. (2016). Creative Schools: The grassroots revolution that's transforming education. London, United Kingdom: Penguin Books.
  • Segovia, Á. S., & Rubio, J. C. C. (2018). Gamificación y construcción del pensamiento histórico: desarrollo de competencias en actividades gamificadas. Clío: History and History Teaching, (44) 6.
  • Seron, X. (1984). Reeducation strategies in neuropsychology: cognitive and pragmatic approaches. Advances in Neurology, 42, 317-325.
  • Sub, H. M., Oberauer, K., Wittmann, W. W., Wilhelm, O., & Schulze, R. (2002). Working-memory capacity explains reasoning ability—and a little bit more. Intelligence, 30, 261–288. https://doi.org/10.1016/S0160-2896(01)00100-3
  • Tirapu-Ústárroz, J., Muñoz-Céspedes, JM. y Pelegrín-Valero, C. (2002). Funciones ejecutivas: Necesidad de una integración conceptual. Revista de Neurología, 34(7), 673-685.
  • Tirapu-Ustárroz, J., García-Molina, A., Luna-Lario, P., Roig-Rovira, T., y Pelegrín-Valero, C. (2008). Modelos de funciones y control ejecutivo (I). Revista de Neurología, 46(11), 684-692.
  • Torres, E. O. (2012). La interdisciplinariedad en las investigaciones educativas. Didasc@ lia: Didáctica y Educación, 3(1), 1-12.
  • Verdejo-García, A., y Bechara, A. (2010). Neuropsicología de las funciones ejecutivas. Psicothema, 22(2), 227-235.
  • Wallas, G. (1926). The art of thought. New York, Harcourt, Brace and Company. NY, US.
  • Wechsler, D. (2010). WISC IV, Escala de Inteligencia para niños de Wechsler – IV. Adaptación Argentina. Buenos Aires: Paidós
  • Yi, X., Plucker, J. A., & Guo, J. (2015). Modeling influences on divergent thinking and artistic creativity. Thinking Skills and Creativity, 16, 62-68.
  • Yoldi, A. (2015). The Executive Functions: Towards Educative Practices that Empower their Development. Páginas de educacion, 8(1), 93-109.
  • Zabelina, D.L. y Beeman, M. (2013) Short-term attentional perseveration associated with real-life creative achievement. Frontiers in psychology, 4, 191.
  • Zabelina, D.L. y Robinson, M.D. (2010). Creativity as flexible cognitive control. Psychology of Aesthetic, Creativity and the Arts. 4 (3), 136.