Tendencias de cambio en el comportamiento juvenil ante los mediaMillennials vs Generación Z

  1. López Vidales, Nereida 1
  2. Gómez Rubio, Leire 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Aldizkaria:
Estudios sobre el mensaje periodístico

ISSN: 1988-2696

Argitalpen urtea: 2021

Zenbakien izenburua: Monográfico: Transformación, desafíos y tendencias en el Periodismo actual

Alea: 27

Orrialdeak: 543-552

Mota: Artikulua

DOI: 10.5209/ESMP.70170 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Estudios sobre el mensaje periodístico

Laburpena

The media consumption of those who are between 18 and 25 years old in 2020 marks the frontier between the old and the new in content production and access, but also points towards new patterns in future social and media  behaviour. Through face to face open-question surveys, 1908 young people from two different generations, millennials and generation Z, have shown how this change of communication paradigm is taking place. Susceptible, intelligent, precocious, individualistic and pragmatic, generation Z is a reflection of the globalization that the internet has supposed and the end of a media era where different media and languages coexisted dominated by the millennials. The analysis of their responses reveals that the turning point is in the new generation -under 21 years- that is consuming information and entertainment by Internet-connected devices at the same time, abandoning conventional media.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación (AIMC) (2019). Marco general de los medios en España 2019. https://bit.ly/3dWnBzp
  • Asociación para la Investigación del Medios de Comunicación (AIMC) (2019). AIMC Niñ@s, 2018. https://bit.ly/3q4y6mz
  • Algeo, J. (1991). Fifty years among the new words: A Dictionary of Neologisms. Cambridge University Press.
  • American Psychological Association (2018). Black male millennial: unemployment and mental health. https://bit.ly/3b4nPTh
  • American Psychological Association (2018). Stress in America: Generation Z. https://bit.ly/300BTXp
  • Barlovento Comunicación (2019). Análisis televisivo 2018. https://bit.ly/3b93uw9https://bit.ly/3dTylOZ
  • Beall, G. (2017). Las ocho principales diferencias entre los millennials y la generación Z. HuffPost US. https://bit.ly/3r6n3KZ
  • Berelson, B., & Lazarsfeld, P.F. (1948). The analysis of communication content. Universitetets studentkontor.
  • Burnett, J., & Bush, A. (1986). Profiling the Yuppies. Journal of Advertising Research, April/May 1986, 26 (2), 27-35. https://bit.ly/37ZRieX
  • Carbonell, X., & Oberst, U. (2015). Las redes sociales en línea no son adictivas. Revista de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport, Aloma, 33 (2), 13-19.
  • Collins English Dictionary (2016). Snowflake generation. https://bit.ly/3bPxuvV
  • Dimock, M. (2019). Defining generations: where Millennials end and Generation Z begins. Pew Research Center. PRC. https://pewrsr.ch/2ZXETno
  • Dos30 (2019). Media de edad de los espectadores de televisión. https://bit.ly/37WwYv9
  • Dupont, S. (2015). Move over millennials, here comes Generation Z: understanding the 'New Realists' who are building the future. Public Relations Tactics. Public Relations Society of America. New York. https://bit.ly/3dTIHyg
  • Fishmann, A. (2018). For Gen Z, America’s Youngest Generation, Keeping It 100 Means Accountability!. https://bit.ly/3kAtAeA
  • Flores, I., & Humanes, M.L. (2014). Hábitos y consumos televisivos de la generación digital desde la perspectiva de los usos y gratificaciones. Estudio de caso en la Universidad Rey Juan Carlos. Revista Mediterránea de Comunicación, 5 (1). http://10.14198/MEDCOM2014.5.1.06
  • Fox, C. (2016). Generation Snowflake: how we train our kids to be censorious cry-babies. The Spectator. https://bit.ly/3kztpAb
  • Fundeu (2018). Consulta “centenial”. Fundeu BBVA. https://bit.ly/3bNw5Gm
  • García, A., Tur, V., & Pastor, Y. (2018). Consumo mediático de adolescentes y jóvenes. Noticias, contenidos audiovisuales y medición de audiencias. Icono 14, 16 (1), 22-46. http://10.7195/ri14.v16i1.1101
  • Gangadharbatla, H., Bright, L.F., & Logan, K. (2014). Social Media and news gathering: tapping into the millennial mindset. The Journal of Social Media in Society, 3(1), 45-63. https://bit.ly/2ZXPTRK
  • Green, M. (2016). Year in a Word: Snowflake. Financial Times. https://on.ft.com/3kCde58
  • Grossmann, I., & Varnum, M.E.W. (2015). Social Structure, Infectious Diseases, Disas-ters, Secularism, and Cultural Change in America. Psychological Science, 26 (3), 311-324. SAGE. http://10.1177/0956797614563765.
  • Holman, J. (2019). Millennials tried to kill the american mall, but Gen Z might save it. Bloomberg.
  • Homan, A. (2015). Z is for Generation Z. The Tarrant Institute for Innovative Education. https://bit.ly/3uCa71D
  • Horovitz, B. (2012). After Gen X, Millennials, what should next generation be?. USA Today. https://bit.ly/3kAPGxa
  • Howe, N., & Strauss, W. (2007). The next 20 years: how customer and workforce attitudes will evolve. Harvard Business Review, 85 (7-8), 41-52. https://bit.ly/3dViC1R
  • IAB (2018). Estudio Anual de Redes Sociales, 2018. https://bit.ly/37WxrgT
  • Injuve (Observatorio de la Juventud en España) (2016). Juventud en cifras 2015 (informe actualizado a 2016). Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad. https://bit.ly/3r9FNJE
  • Lebart, L., Salem, A., & Bécue, M. (2000). Análisis estadístico de textos. Editorial Milenio.
  • López-Vidales, N., Gómez-Rubio, L., & Medina-de la Viña, E. (2019). Los formatos de televisión más consumidos por los jóvenes: telerrealidad y empoderamiento de la audiencia. Ámbitos 46, 10-27. http://10.12795/Ambitos.2019.i46.02.
  • López-Vidales, N. (2012). Preferencia juvenil en nuevos formatos de televisión. Tendencias de consumo en jóvenes de 14 a 25 años. Observatorio del Ocio y el Entretenimiento Digital (OCENDI). https://bit.ly/2NHOZ9G
  • López-Vidales, N., & Gómez-Rubio, L. (2014). Nuevos hábitos de los jóvenes españoles y tendencias de futuro en el consumo de radio y televisión. Historia y Comunicación Social, 19 (1), 327-340. http://10.5209/rev_HICS.2014.v19.45031
  • López-Vidales, N., González-Aldea, P., & Medina-de la Viña, E. (2011). Jóvenes y televisión en 2010. Un cambio de hábitos. Zer-Revista de estudios de comunicación, 16 (30), 97-113. https://www.ehu.eus/ojs/index.php/Zer/article/view/4793/4659
  • McDougall, J., Brites, M.J., Couto, M.J., & Lucas, C. (2019). Alfabetización digital, fake news y educación. En Cultura y Educación: Culture and Education, 31 (2), 208-212. Taylor and Francis Group.
  • Metro Madrid (2019). Metro celebra su Centenario con récord de viajeros en 2018, la mayor cifra de la década. Comunicación. https://bit.ly/2ZXFplk
  • Negroponte, N. (1995). Being digital. Alfred A. Knopf, Inc.
  • Oliva, M. (2012). Fama y éxito profesional en Operación Triunfo y Fama ¡a bailar!. Comunicar, 39 (vol. XX), 185-192. Grupo Comunicar. http://10.3916/C39-2012-03-09
  • Panoramaaudiovisual.com (2019). Más de la mitad de los jóvenes españoles ya no ve la televisión lineal. Panorama Audiovisual. https://bit.ly/3bKvipw
  • Pope, J. (2012). Investigación de mercados. Guía maestra para el profesional. Norma: Bogotá.
  • Prades, M., & Carbonell, X. (2016). Motivaciones sociales y psicológicas para usar Instagram. Communication Papers-Media Literacy and Gender Studies, 5 (9), 27-36.
  • Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. Part 1. On the Horizon. MCB University Press, 9 (5). https://bit.ly/3dYaopQ
  • Quintas-Froufe, N., & González-Neira, A. (2014). Audiencias activas: Participación de la audiencia social en la televisión. Comunicar, 43 (v. XXII) 83-90. http://0.3916/C43-2014-08
  • ReasonWhy (2017). ¿Qué diferencias existen entre los Millennials y los Centennials?. ReasonWhy. https://www.reasonwhy.es/actualidad/sociedad-y-consumo/diferencias-entre-millennials-centennials
  • Reinares-Lara, P. (2010). Jóvenes y televisión generalista en España: ¿Es Internet responsable de una audiencia perdida? Revista Estudios de Juventud, 88, 63-75. https://bit.ly/3dWhfzT
  • Rincón-Gómez, W.A. (2014). Preguntas abiertas en encuestas, ¿cómo realizar su análisis? Comunicaciones en Estadística. Diciembre 2014, 7 (2), 139–156. http://10.15332/s2027-3355.2014.0002.02
  • Rouy, E. (ONU) (2019). El pacto de los jóvenes para sobrevivir al cambio climático. https://news.un.org/es/story/2019/09/1462392
  • Tur-Viñes, V., Núñez-Gómez, P., & González-Río, M.J. (2018). Kid influencers on YouTube. A space for responsibility. Revista Latina de Comunicación Social, 73, 1211-1230. http://10.4185/RLCS-2018-1303
  • Turner, A. (2015). Generation Z: technology and social interest. Journal of Individual Psychology, 71 (2), 104-111. http://10.1353/jip.2015.0021
  • Ugalde, C., & González, C.R. (2016). Los jóvenes y su participación en los medios digitales. En I. Zacipa, V. Tur-Viñes, & J. Segarra-Saavedra (Coods.) Tendencias publicitarias en Iberoamérica: Diálogo de saberes y experiencias, (367-378).
  • Vicente-Torrico, D. (2020). El cortometraje, una herramienta para la educación medioambiental: los talleres de Climántica. En M. Miguel, & A.I. Cea (eds.) El cortometraje. Valoración y grandeza del formato (155-168). Tirant Humanidades.
  • Williams, A. (2015). Move over, millennials, here comes Generation Z. New York Times. https://nyti.ms/2PmVWNL
  • Wolf, C. (2016). Gen-Z matters more than millennials. Goldman Sachs. https://bit.ly/37YsxQq
  • Yuste, B. (2015). Las nuevas formas de consumir información de los jóvenes. Revista de Estudios de Juventud, 108 (Jóvenes y generación 2020), 179-191. https://bit.ly/38fo24f