La formación universitaria en Historia del Periodismo españolUn estudio longitudinal desde las licenciaturas a los grados (2000-2020)

  1. Virginia Martin-Jimenez 1
  2. Pilar Sánchez García 1
  3. Dunia Etura Hernández 1
  1. 1 Universidad de Valladolid, España
Journal:
Doxa Comunicación: revista interdisciplinar de estudios de comunicación y ciencias sociales

ISSN: 1696-019X

Year of publication: 2021

Issue: 32

Pages: 23-40

Type: Article

DOI: 10.31921/DOXACOM.N32A1 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Doxa Comunicación: revista interdisciplinar de estudios de comunicación y ciencias sociales

Abstract

This study examines the evolution of teaching of the history of Spanish journalism in media studies and journalism university degrees in Spain. The main aim is to analyse the evolution of teaching of theoretical subjects in these degrees, focusing on the history of Spanish journalism, in order to be able to offer a quantitative longitudinal study on the weight that history of journalism has, and has had, in core non-elective subjects at Spanish universities teaching the evolution of journalism. Therefore, we have studied the syllabi of the 37 universities that offer this degree in Spain over the past two decades (from the former Licenciatura degrees to the current ones being offered in the 2020-2021 academic year). The evolution shows that less and less importance is given to teaching the history of Spanish journalism as a compulsory subject and leads us to reflect on the academic trend to give greater importance to practical-technological topics.

Bibliographic References

  • Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación, Aneca (2005). Libro Blanco. Título de Grado en Comunicación [en línea]. Madrid: Aneca. https://bit.ly/2HqPmlw
  • Aguinaga, E. (1984). Epistemología del ejercicio periodístico. Los estudios de periodismo y su proyección profesional. Tesis inédita. Madrid: Universidad Complutense.
  • Altabella, J. (1979). Breves notas para una historia de la formación del periodista en España. En Asociación de Editores de Diarios Españoles. AEDE (2), pp. 34-39.
  • Balandrón, A. (2010). La docencia en Comunicación en el EEES ante los perfiles profesionales emergentes: el caso de los community managers. En F. Sierra, F. Cabezuelo (coord.) Competencias y perfiles profesionales en los estudios de Ciencias de la Comunicación. Madrid: Fragua, pp. 206- 219.
  • Benito, A. (1967). Evolución de los estudios de Periodismo en el mundo. Ciencia y enseñanza del Periodismo, Cuadernos de Trabajo, 11, pp.13-36. Pamplona, España: Universidad de Navarra.
  • Biondi, J.; Miró, S.; Zapata, E. (2010). Derribando muros. Periodismo 3.0: oferta y demanda de comunicación en el Perú de hoy. Lima: El Comercio.
  • Canavilhas, J. (2013). El periodismo en los tiempos de un nuevo ecosistema mediático: propuestas para la enseñanza superior. Historia y Comunicación Social, 18, pp. 511-521.
  • Coelho, P. (2015). Jornalismo e Mercado. Os novos desafíos colocados à formação. Covilhã, Portugal: Livros LabCom
  • Correia, F. & Baptista, C. (2005). O ensino e a valorização profissional do Jornalismo em Portugal (1940/1974). Cultura, 21, pp. 233-256.
  • Farias, P.; Gómez, M.; Paniagua, F.J. (2010). Panorama de los estudios de periodismo en España ante el Espacio Europeo de Educación Superior”. En: J. Sierra (coord.) Los estudios de Ciencias de la Comunicación en el EEES. Madrid: Fragua, pp.19-38.
  • Humanes, M. L. (1997). La formación de los periodistas en España. Tesis inédita. Universidad Complutense de Madrid.
  • Marta, C. (coord.). (2009). El proceso de reconversión de la Comunicación en el EEES. Presentación, Revista Científica Icono 14, Nª 14 (Monográfico), pp.1-7. https://bit.ly/3dR5hpk
  • Olmedo, S.; Álvarez, A.; Ruiz, I. (2010). Estudios de comunicación en el Espacio Europeo de Educación Superior (EEES). Nuevos contenidos, nuevos perfiles profesionales. En J. Sierra (coord.). Los estudios de Ciencias de la Comunicación en el EEES. Madrid: Fragua, pp.66-81.
  • Fröhlich, R. &/ Holtz-Bacha, C. (eds. (2004). Journalism Education in Europe and North America: An International Comparison. The Hampton Press: EEUU.
  • Infante, J. (2010). La reforma de los planes de estudio universitarios de la España democrática (1977-2000). Revista de Educación, 351, pág. 259-282.
  • Legorburu, J. M. & Alcalá, M. (2007). La escuela del diario El Debate, pionera de la enseñanza del periodismo en España (1926-1936). En Gómez, B. & Hernández, S. (eds.) Estudios de Periodística XIII. La Periodística como disciplina universitaria: balance y perspectivas. Pamplona: Diario de Navarra y Sociedad Española de Periodística, pp. 153-161.
  • López, Xosé (2012). La formación de los periodistas para los entornos digitales actuales. Revista de Comunicación, 11, pp.178-195. https://bit.ly/2HegDYD
  • López, X.; Gago, M; Toural, C.; Limia, M (2013). Nuevos perfiles y viejos cometidos de los profesionales de la información. En Diezhandino, P. (coord), Los nuevos desafíos del oficio del periodismo. Sociedad Española de Periodística, XVIII Congreso Internacional, España, pp. 55-63.
  • Montero Díaz, J. y Rueda Laffond, J. C. (2001). Introducción a la Historia de la Comunicación Social. Barcelona: Ariel.
  • Nowak, Eva (Hrsg.) (2019). Accreditation and Assessment of Journalism Education in Europe.Quality Evaluation and Stakeholder Influence. Nomos.
  • Paulussen, S (2016). Innovation in the Newsroom. En T. Witschge, C.W. Anderson, D. Domingo, y A. Hermida (Eds.): The Sage Handbook of Digital Journalism. London: Sage.
  • Real, E. (2005). Algunos interrogantes en torno a los estudios de Periodismo ante el nuevo Espacio Europeo de Educación Superior, Cuadernos de Información y Comunicación CIC, 10, pp.267-284.
  • Real, E. (2009). Los estudios de Periodismo en el Espacio Europeo de Educación Superior. ¿Avance o retroceso? En C. Marta (coord.). El proceso de reconversión de la Comunicación en el EEES. Revista Científica Icono 14, 14 (Monográfico), pp. 8-34. https://bit.ly/3kkMfd3
  • Rosique, G. (2013a). La adaptación del EEES en asignaturas audiovisuales del área de periodismo. Retos y oportunidades, Estudios sobre el Mensaje Periodístico, Vol. 19, Número especial de marzo, pp. 429-437. https://bit.ly/35q90pZ
  • Rosique, G. (2013b). Los estudios universitarios de periodismo en España. La adaptación al EEES y la formación de periodistas en competencias digitales, Revista Internacional de Estudios sobre Sistemas Educativos, Vol.1, Número 1-2. pp. 117-132. https://bit.ly/31twCbS
  • Salaverría, R. (2011). Online journalism meets the university. Ideas for teaching and research. Brazilian Journalism Research, Vol. 7, 11, pp.137-152. https://bit.ly/3mnTrpN
  • Sánchez-García, P. (2013). Desafíos en la formación de los periodistas españoles: convergencia europea, capacitación tecnológica y formación permanente, en Comunicación y Medios, 28 Universidad de Chile, pp. 40-60 https://cutt.ly/5gcu1BX
  • Sánchez-García, P. (2014). Un siglo de enseñanza periodística en España: de la primera Escuela de Periodismo a la adaptación de los estudios al Espacio Europeo de Educación Superior. Tesis Doctoral inédita. Universidad de Valladolid, España.
  • Sánchez-García, P. (2016). Los efectos de la primera fase del EEES en la enseñanza del periodismo en España: mayor especialización y formación práctica, Communication & Society 29(1), pp. 125-143.
  • Sánchez-García, P. (2017). Periodistas (in)formados. Un siglo de enseñanza periodística en España: historia y tendencias. Madrid: Universitas.
  • Sánchez-García, Pilar & Marinho, Sandra (2015). La enseñanza universitaria encaminada a la especialización y al recorte de Humanidades: estudio de caso de la titulación de Periodismo en España y Portugal, Riesed, Revista Internacional de Estudios sobre Sistemas Educativos, vol. 2, 5, pp. 17-36. Universidad del Desarrollo Empresarial y Pedagógico. Universidad. México.
  • Sierra, J. (Coord.) (2010). Los estudios de Ciencias de la Comunicación en el EEES. Madrid: Fragua.
  • Tejedor, S. (2006). La enseñanza del ciberperiodismo en las licenciaturas de periodismo en España. Tesis doctoral inédita [en línea]. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona.
  • Terzis, G. (Ed), (2009). European Journalism Education. Chicago, USA: Intellect/The Universitry of Chicago Press.
  • Wahl-Jorgensen, Karin y Hanitzsch, Thomas (2009). (ed.) The handbook of Journalism studies. Handbook Series.