La Formación Permanente del Profesorado en un Centro Integrado de Formación Profesional (CIFP)

  1. González, Eva Belén 1
  2. Rubia-Avi, Bartolomé 2
  1. 1 Izquierdo
  2. 2 Profesor Titular de Universidad de Valladolid
Journal:
RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

ISSN: 0213-8646 2530-3791

Year of publication: 2021

Volume: 35

Issue: 96

Pages: 83-102

Type: Article

DOI: 10.47553/RIFOP.V97I35.2.87600 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

More publications in: RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

Abstract

Within the channels of permanent teacher training in the educational college itself is indispensable. In rural environments such as the Integrated Vocational Training College (IVTC) Agrarian, where teachers have peculiarities of diversity and distance from updated models of integration of technological resources for their teaching, the incorporation of ICT is even more complex. To respond for at more up-to-date training models, where technologies are a fundamental and basis new way of education, we have carried out an Innovation Project that has focused, on the one hand, on the integration of Educational Technology through use of the "Virtual Classroom", space offered by the Junta de Castilla y León to educational schools. On the other hand, relation to the learning of this educational technology, the development of a training program in colleges, within the variety of seminars framed in permanent teacher training channels (PTT) offered by the Teacher Training and Innovation Colleges Educational of regional government. And in this case, we have carried out a research Case Study with a mixed approach. This paper shows us the results of that period supported by mixed data sources, as well as the technological structure that at the end of the process, this experience and study has been providing us. How teachers value the use of educational technology, as well as their own training for their teaching practice and the needs that may be found in this context of IVTC.

Bibliographic References

  • Bolívar, A. (2010) El Liderazgo Educativo y su Papel en la Mejora: Una Revisión Actual de sus Posibilidades y Limitaciones. Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad, Vol. 9, Nº 2, 9-33. On-line versión ISSN 0718-6924. Recuperado a partir de: http://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol9-Issue2- fulltext-112
  • Cebrián de la Serna, M. (Coor.) Sánchez Rodríguez, J., Ruiz Palmero J., Palomo López R. (2009) “El impacto de las TIC en los centros educativos, ejemplos de buenas prácticas”. Editorial Síntesis.
  • Creswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches (4th ed.).
  • De Mendizábal, Á. C., y Martínez, J. C. (2013). Determinantes del riesgo de fracaso escolar en España en PISA-2009 y propuestas de reforma Determinants of the risk of school failure in Spain in PISA-2009 and proposals for reform. Revista de Educación, 362, 562-593.
  • Greene, J. C. (2007). Mixed methods in social inquiry. John Wiley & Sons.
  • Lombillo Rivero, I., Nambalo Mulay-Dua, J., Torres Alonso, A., Pérez Hernández, B., (2018) “La innovación educativa en el uso de los medios de enseñanza: una propuesta de solución que incluye las TIC”. Rev. Cubana Edu. Superior vol.37 no.3 La Habana set.-dic. 2018 On-line ISSN 0257-4314
  • Merino, R. (2013). Las sucesivas reformas de la formación profesional en España o la paradoja entre integración y segregación escolar. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 21 (66). Recuperado a partir de: http://epaa.asu.edu/ojs/article/view/1222
  • Miralles Martínez, P., Maquilón Sánchez, J., Hernández Pina, F., García Correa, A. (2012). Dificultades de las prácticas docentes de innovación educativa y sugerencias para su desarrollo. REIFOP, 15 (1), 19-26. Recuperado a partir de: http//www.aufop.com
  • Monroy, F., Hernández Pina, F., Martínez Clares, P., (2014). Enfoques de enseñanza de estudiantes en formación pedagógica. Un estudio exploratorio Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 25(3),90- 105. ISSN: 1139-7853. Recuperado a partir de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=3382/338233061001
  • Pérez Gómez, Á.I. (2010) Nuevas exigencias y escenarios para la profesión docente en la era de la información y de la incertidumbre. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado. 2010;24(2):17-36. ISSN: 0213-8646. Recuperado a partir de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=274/27419198002
  • Ríos Ariza, J.M. y Ruiz Palmero J. (2011) “Competencias, TIC e innovación. Nuevos escenarios para nuevos retos”. Editorial MAD.
  • Rodríguez, G., Gil, J., García, E. (1999) “Metodología de la investigación cualitativa”. Aljibe.
  • Sánchez Llull D., March y Cerdà M.X., y Ballester Brage, L. (2014) “Malestar social y malestar docente: una investigación sobre el síndrome de desgaste profesional burnout y su incidencia socioeducativa” Aula n.º 21 enero; 245-257, ISSN 0214-3402
  • Stake, R. E. (1995). The art of case study research. SAGE Publications.
  • Stake, R. E. (2000). Case Studies. In N.K. Denzin & Y.S.Lincoln (eds), Handbook of qualitative research (2nd ed), Sage Publications, California.
  • Stake, R. E. (2010). Qualitative research: Studying how things work. Guilford Press.
  • Tashakkori, A. y Teddlie, C. (2003). Handbook of Mixed Methods in Social & Behavioral Research “Manual de métodos mixtos en investigación social y del comportamiento”. Thousand Oaks: Sage Publications. Recuperado a partir de https://books.google.co.cr/books?hl=es&id=F8BFOM8DCKoC&oi=fnd&p g=PR9&dq=Handbook+of+mixed+methods+in+social++%26+behavioral +research&ots=gSiQBBqzNk&q=#v=onepage&q=Handbook%20of%20m ixed%20methods%20in%20social%20%20%26%20behavioral%20rese arch&f=false
  • Thousand Oaks, CA: Sage.Greene, J. C. (2007). Mixed methods in social inquiry. John Wiley & Sons.
  • Turzo, J.M (2014) “Un nuevo enfoque de la formación profesional agraria” Revista de: Amasando la Realidad Febrero, nº 16. Recuperado a partir de: https://ddd.uab.cat/pub/sobali/sobali_a2014m2n16/sobali_a2014m2n 16p17.pdf
  • Verger A., Normand, R., (2015) Nueva gestión pública y educación: Elementos teóricos y conceptuales para el estudio de un modelo de reforma educativa global Educ. Soc. vol.36 no.132 Campinas July/Sept. 2015 ISSN 0101-7330 On-line version ISSN 1678-4626. Recuperado a partir de: https://doi.org/10.1590/ES0101-73302015152799