La representación zoológico-simbólica de los sediciosos y agitadores en los symbola et emblemata de Joaquín Camerario

  1. Beatriz Antón Martínez 1
  1. 1 Departamento de Filología Clásica. Universidad de Valladolid
Revue:
Anuario de estudios filológicos

ISSN: 0210-8178

Année de publication: 2021

Volumen: 44

Pages: 21-51

Type: Article

DOI: 10.17398/2660-7301.44.21 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Anuario de estudios filológicos

Résumé

This paper studies for the first time the three emblems that Joachim Camerarius designed based on zoological motifs as different as the camel (Cent. II, emb. 15), the ee(Cent. IV, emb. 45), and the salamander (Cent. IV, emb. 70). All the three are linked by a common symbolic meaning: they represent rebels and social agitators. I offer an annotated translation of each emblem and the accompanying commentary, and I also identify their classic and humanist sources. Among the latter I focus on the authors who were Camerarius’ direct models of inspiration: Paolo Giovio, Andrea Alciato and Denis Lebey. In sum, the natural world represented in these emblems by a quadruped, a fish, and an amphibian is susceptible to an ethical and politica l interpretation, but since the author was openly a Lutheran, he also took the opportunity to censure polemical theologians (Cent. IV, emb. 70)

Information sur le financement

Este artículo se inserta en el Proyecto de Investigación del Plan Nacional de I+D PGC2018-094604-B-C31 (MCIU/AEI/FEDER, UE).

Financeurs

Références bibliographiques

  • ADLER, A. (1935): Suidae Lexicon. Stuttgart: Teubner.
  • ALCIATO, A. (1546): Emblematum Libellus, nuper in lucem editus. Venetiis: apud Aldi filios.
  • ANTÓN, B. (2012): «Diarii omnes. La huella de Juan Luis Vives en los Symbola et Emblemata de Joaquín Camerario». Studia Philologica Valentina, 14, 157-170.
  • ANTÓN, B. (2014): «Los Emblemata (Frankfurt, 1596) de Dionysius Lebeus Batillius: Clasicismo, Neoestoicismo, Calvinismo». Janus. Estudios sobre el Siglo de Oro, 3, 115-176.
  • ANTÓN, B. (2019a): «La (vera) Amicitia en los Emblemata (1596) de Denis Lebey de Batilly». En Alfaro, V. et al. (eds.): Studia Classica et Emblematica caro magistro Francisco J. Talauera Esteso dicata. Zaragoza: Libros Pórtico, 107-157.
  • ANTÓN, B. (2019b): «La representación simbólica de la paz: la disputa por el patronazgo de Atenas en los Emblemata (Fráncfort, 1596; Heidelberg, 1600) de Denis Lebey Batilly». Euphrosyne, 47, 247-269.
  • ANTÓN, B. (2021): «La asociación simbólica entre la salamandra, Cleón y los pescadores de anguilas en los Emblemata (1596) de Denis Lebey». Veleia, 38, 251-268.
  • ANTÓN, B. y Espinosa, R. M. (2015): «Vulnere vulnera sano o el bálsamo de la mutua benevolencia». En López, S. y Maestre, J. M. (eds.): Studia Angelo Urbano dicata. Alcañiz-Madrid: Instituto de Estudios Humanísticos-FAEC, 17-35.
  • ARBIZZONI, G. (2007): «Imprese as Emblems. The European Reputation of an “Italian” Genre». En Mansueto, D. y Calogero, E. L. (eds.): The Italian Emblem: A Collection of Essays. Glasgow: University of Glasgow, 1-31.
  • ASHWORHT, W. Jr. (1990): «Natural History and the Emblematic World View». En Lindberg, D. C. y Wetsman, R. S. (eds.): Reappraisals of the Scientific Revolution. Cambridge-New York: CUP, 303-332
  • ASHWORHT, W. Jr. (1996): «Emblematic Natural History of the Renaissance». En Jardine, N. et al. (eds.): Cultures of Natural History. Cambridge-New York: CUP, 17-37.
  • BEEKES, R. (2010): Etymological Dictionary of Greek. Leiden-Boston: Brill.
  • BELON, P. (1553): Petri Bellonii Cenomani De aquatilibus, libri duo, cum εἰconibus [sic]. Parisiis: apud C. Stephanum.
  • BENEDETTO, G. (2005): «Le versioni latine dell’ Iliade». En Barbarisi, G. (ed.). Vincenzo Monti nella Cultura Italiana. Vol. I. Milano: Cisalpino, 961-1027.
  • BERGK, Th. (1882): Poetae Lyrici Graeci. Vol. III. Lipsiae: in aedibus B. G.Teubneri.
  • BIEDERBICK, M. C. (2017): «Tradition and Empirical Observation-Nature in Giovio’s and Symeoni’s Dialogo dell’Imprese from 1574». En Enenkel y Smith (2017: 271-320).
  • BOISACQ, É. (1916): Dictionnaire étymologique de la langue grecque, étudiée dans ses rapports avec les autres langues indo-européennes. Heidelberg-Paris: Carl Winter-Klincksieck.
  • BOSSUET, F. (1558): Francisci Boussueti [...] De natura aquatilium Carmen. Lugduni: apud Mathiam Bonhome.
  • CAMERARIO, J. (1590 [1593]): Symbolorum et Emblematum ex re herbaria desumtorum Centuria Vna collecta a Joachimo Camerario Medico Norimberg. [Colofón] Noribergae: Paulus Kaufmann.
  • CAMERARIO, J. (1595): Symbolorum et Emblematum ex quadrupedibus desumptorum Centuria Altera collecta a Joachimo Camerario Medi. Norimberg. [Colofón] Noribergae, Paulus Kaufmann.
  • CAMERARIO, J. (1596 [1597]): Symbolorum et Emblematum ex volatilibus et insectis desumtorum Centuria Tertia collecta a Joachimo Camerario Medi. Norimberg. [Colofón] Noribergae: Paulus Kaufmann.
  • CAMERARIO, J. (1604 [1605]): Symbolorum et Emblematum ex aquatilibus et reptilibus desumptorum Centuria Quarta a Joachimo Camerario Medi. Nor. coepta: absoluta post eius obitum Ludouico Camerario I. Cto. Ioch. Fil. [s. l.]: [s. n.].
  • CAMERARIO, F. (1591): Operae horarum succisivarum, sive meditationes historicae. Althorphii: Typis Christophori Lochneri et Iohannis Hofmanni.
  • CAMILLI, S. (2013): «Orsini D’Aragona, Gentil Virginio». En Dizionario Biografico degli Italiani, vol. 79 (en línea: , consulta: 6 de noviembre de 2020).
  • CAPACCIO, G. C. (1592): Delle imprese trattato […] In tre Libri diviso. Napoli: ex officina Horatij Saluiani.
  • CHAMBRY, E. (1927): Esope. Fables. Paris: Les Belles Lettres.
  • CHANTRAINE, P. (1970): Dictionnaire étymologique de la langue grecque. Historire des mots, Vol. II: E-K. Paris: Klincksieck.
  • COUSTAU, P. (1555): Petri Costalii Pegma cum narrationibus philosophicis. Lugduni: apud Matthiam Bonhomme.
  • DUVE, Th. (2003 [1889]): «Rittershausen, Konrad». En Neue Deutsche Biographie, 21, 670-671 (en línea: , consulta: 6 de noviembre de 2020).
  • ELIANO, C. (1565): Aeliani De historia animalium libri XVII, quos ex integro ac veteri exemplari Graeco, Petrus Gillius vertit. Lugduni: apud Guliel. Rouillium.
  • ENENKEL, K. A. E. (2018): «Early Modern Zoology as a Mirror of Princes: Joachim Camerarius‘ Quadrupedes (1595)». En The Invention of the Emblem Book and the Transmission of Knowledge, ca. 1510-1610. Leiden: Brill, 313-364 (=Enenkel y Smith, 2017, 91-148).
  • ENENKEL, K. A. E. y SMITH, P. J. (eds.) (2017): Emblems and the Natural World. Leiden: Brill.
  • FABBRI, R. (1997): «Sulle traduzioni latine umanistiche da Omero». En Pittaluga, S. y Montanari, F. (ed.): Posthomerica. Genova: Università di Genova, 99-124.
  • FLONTA, T. (2012): A Dictionary of English and Romance Languages Equivalent Proverbs. Tasmania: DeProverbio.com.
  • GARCÍA ARRANZ, J. J. (1990): «La salamandra: distintas interpretaciones gráficas de un mito literario tradicional». Norba: Revista de Arte, 10, 53-68.
  • GAZA, Th. (1524): Aristotelis De historia animalium libri IX. [...] Theodoro Gaza interprete. Parisiis: Ex officina Simonis Colinaei.
  • GESNER, C. (1551): Conradi Gesneri medici Tigurini Historiae Animalium Liber I. de Quadrupedibus uiuiparis. Tiguri: apud Christophum Froschouerum.
  • GESNER, C. (1554): Historiae animalium Liber II, De quadrupedibus oviparis. Tiguri: apud Christophum Froschouerum.
  • GESNER, C. (1558): Conradi Gesneri medici Tigurini Historiae animalium liber IIII, qui est de piscium et aquatilium animantium natura. Tiguri: apud Christophum Froschouerum.
  • GESNER, C. (1560): Icones animalium quadrupedum viviparorum et oviparorum, quae in historiae animalium Conradi Gesneri libro I et II describuntur [...]. Editio Secunda, nouis eiconibus non paucis [...]. Tiguri: Excudebat C. Froschouerus.
  • GIOVIO, P. (1555): Dialogo dell’imprese militari e amorose. Roma: Antonio Barre.
  • GIOVIO, P. (1559): Dialogo dell’imprese militari e amorose. Lione: Guglielmo Roviglio . GUENTHER, I. (2003): «Joachim Camerarius». En Bietenholz, P. G. y Deutscher, Th. B. (eds.): Contemporaries of Erasmus: A Biographical Register of the Renaissance and Reformation. Vol. I: A-E. Toronto: University of Toronto Press, 247-248.
  • HARMS, W. y KUECHEN, U. B. (1986-1988) (eds.): Joachim Camerarius, Symbola et emblemata. 1: Centuria I-III; 2: Centuria IV (Nürnberg 1590 bis 1604]. Graz: Akademische Druck- u. Verlagsanstalt.
  • HARMS, E. W. y HESS, G. (2009) (eds.): Joachim Camerarius d. J., Symbola et Emblemata tam moralia quam sacra. Die hand-schriflichen Embleme von 1587. Tübingen: W. de Gruyter.
  • HENKEL, A. y SCHÖNE, A. (2013): Emblemata: Handbuch zur Sinnbildkunst des XVI. und XVII. Jahrhunderts. Stuttgart: Metzler.
  • HENDRIKX, S. (2017): «Ichthyology and Emblematics in Conrad Gesner's Historia piscium and Joachim Camerarius the Younger’s Symbola et emblemata». En Enenkel y Smith (2017: 184-226).
  • HOMERO (1540): Homeri Ilias, Andrea Divo Iustinopolitano interprete, ad verbum translata. [...]. Odyssea, Andrea Divo Iustinopolitano interprete, ad verbum translata. [...]. Venetiis: apud D. Iacob a Burgofrancho Papiensem.
  • HOROZCO Y COVARRUBIAS, J. de (1589): Emblemas morales. Segovia: Juan de la Cuesta.
  • HÖSCHEL, D. (1595), Hieroglyphica Horapollinis a Davide Hoeschelio, Fide Codicis Augustani Ms correcta, suppleta, illustrata. Augustae Vindelicorum: [s. n.].
  • KOHLNDORFER-FRIES, R. (2009): Diplomatie und Gelehrtenrepublik: Die Kontakte des französischen Gesandten Jaques Bongars (1554-1612). Berlin: W. de Gruyter.
  • KUSUKAWA, S. (2010): «The Sources of Gessner’s Pictures for the Historia Animalium ». Annals of Science, 67.3, 303-328.
  • LA PERRIÈRE, G. de (1544): Le Theatre des Bons engins. Paris: Denis Janod.
  • LEBEY, D. (1596): Dionysii Lebei Batillii [...] Emblemata. Emblemata a Jano Jac. Boissardo Vesuntino delineata sunt, et a Theodoro de Bry sculpta, et nunc recens in lucem edita. Francofurti ad Moneum: De Bry.
  • LENK, L. (1972): «Höschel, David». En Neue Deutsche Biographie, 9, 368-369 (en línea: , consulta: 6 de noviembre de 2020).
  • LUTERO, M. (1525): De traditionibus humanis vitandis: Item de iniquo Mammone, Lucae XVI, contiones. Martino Luthero Authore. Basileae: Excudebat Thomas Volffius.
  • MARGOLIN, J. C. (ed.) (1975): Parabolae sive similia. En Opera Omnia Desiderii Erasmi Roterodami Recognita et Adnotatione Critica Instructa Notisque Illustrata, Ordinis Primi Tomus Quintus. Amsterdam-Oxford: North-Holland Publishing Company.
  • MATTIOLI, P. A. (1554): Petri Andreae Matthioli […] Commentarii, in libros sex Pedacii Dioscoridis Anazarbei, De medica materia. Venetiis: in officina Erasmiana, apud Vincentium Valgrisium.
  • PAPY, J. (2003): «Joachim Camerarius’s Symbolorum et Emblematum Centuriae Quatuor: From Natural Sciences to Moral». En Enenkel, K. A. E. y Visser, A. S. Q. (eds.): Mundus Emblematicus. Turnhout: Brepols, 201-234.
  • PETITMENGIN, P. y OLSEN, B. M. (1995): «Bibliographie de la réception de la littérature classique du IXe au XVe siècle». En Leonardi, C. y Olsen, B. M. (eds.): The Classical Tradition in the Middle Ages and the Renaissance. Spoleto: Centro italiano di Studi sull’Alto Medioevo, 199-274.
  • PITTONI, B. (1562): Imprese di diversi Prencipi, Duchi, signori e d’altri [...] stanze del Dolce che dichiarano i motti di esse imprese. Venetia: [s. n.].
  • SALADIN, J. C. (2011): Les Adages d’Érasme. Paris: Les Belles Lettres (5 vols.).
  • SCHUBERT, F. H. (1955): Ludwig Camerarius, 1573–1651. Eine Biographie. München: Kallmünz.
  • SINESIO DE CIRENE (1563): Synesii Episcopi Cyrenes Liber de regno bene administrando liber […] Stanislae Ilouio Polono interprete. Venetiis: apud Io. Baptistam Somascum.
  • SMITH, P. J. (2017): «Joachim Camerarius’s Emblem Book on Birds (1596), with an Excursus on America’s Great Seal». En Enenkel y Smith (2017: 149-183).
  • SPARREBOOM, M. (2014): Salamanders of the Old World. The Salamander of Europe, Asia and Northern Africa. Zeist: The Netherlands, KNNV Publishing.
  • SPRINGER, C. P. E. (2011): Luther’s Aesop. Kirksville (Missouri): Truman State U. P.
  • TOMASI, L. T. y WILLIS, T. (2009): An Oak Spring Herbaria: Herbs and Herbals from the Fourteenth to the Nineteenth Centuries: A Selection of the Rare Books, Manuscripts and Works of Art in the Collection of Rachel Lambert Mellon. New York: Yale U. P.
  • VELO-ANTÓN, G. y BUCKLEY, D. (2015): «Salamandra común – Salamandra salamandra». En Salvador, A. y Martínez, I. (eds.): Enciclopedia Virtual de los Vertebrados Españoles. Madrid (en línea: , consulta: 6 de noviembre de 2020).