Teatro de calle y mascarada de invierno. La tenazadauna recreación del mito de los cachoros

  1. Panero García, Mª Pilar 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Journal:
Sociología Histórica: Revista de investigación acerca de la dimensión histórica de los fenómenos sociales

ISSN: 2255-3851

Year of publication: 2021

Issue Title: Fiesta y ritual: las continuas metamorfosis de lo invariable

Volume: 11

Issue: 1

Pages: 97-141

Type: Article

DOI: 10.6018/SH.488531 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

More publications in: Sociología Histórica: Revista de investigación acerca de la dimensión histórica de los fenómenos sociales

Abstract

On January 1 of each year is celebrated the masquerade Los Carochos in Riofrío de Aliste. This, with a complex ritual action and eleven characters representing the mojiganga, is one of the most complete of those preserved in the province of Zamora. On January 30, 2007 the professional theater company Alkimia 130 directed by Mercedes Herrero Pérez (in collaboration with Fabularía Teatro) specializing in street theater represent La tenazada, a tribute to the character of the Carocho Grande after a residency of the company in the community to know the rite. The people participated in the performance and the result was a performance in which the border between the original rite and subjective show is clear, but with which a new rituality is generated. We start from Victor Turner’s principle that ritual and theater are performative practices of the man who plays roles continuously because he is a homo performans. We will see the elements of the living rite that were enhanced in the performance that the theatre company and the community made; and we will analyze how the theatrical performance in turn transcends the mere show by cohesing the participants and fixing the local memory.

Bibliographic References

  • AA.VV. (2021): Los Carochos, 9.
  • ABRAHAM, L. E. (2008): Escenas que sostienen mundos. Mímesis y modelos de ficción en el teatro, Madrid, Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
  • ALONSO PONGA, J. L. (2008), Las campanas, León, Edilesa.
  • AUGÉ, M. (2004): ¿Por qué vivimos?, Barcelona, Gedisa.
  • BARBA, E. y SAVARESE, N. (1988): Diccionario de antropología teatral, México, Grupo Editorial Gaceta.
  • BARBA, E. (2005): La canoa de papel: tratado de antropología teatral, Buenos Aires, Catálogos.
  • BLANCO GONZÁLEZ, J. F. (2004): Los Carochos. Rito y tradición en Aliste, Zamora, Semuret.
  • BLANCO GONZÁLEZ, J. F. (2009): “Tiempo de máscaras: Los Carochos de Riofrío de Aliste (Zamora)”, Argutorio, 12, nº. 22, pp. 59-65.
  • CALVO BRIOSO, B. (2012): Mascaradas de Castilla y León. Tiempo de fiesta. Junta de Castilla y León. Consejería de Cultura y Turismo. Disponible en: http://www.jcyl.es/jcyl/patrimoniocultural/mascaradas/fichas/mascaradas.pdf
  • CARO BAROJA, J. (1965) (2006): El Carnaval. Análisis histórico-cultural, Madrid, Alianza Editorial.
  • DELGADO PASCUAL, J. J. (2017): “Entrevista. Mercedes Herrero”, Revista informativa de CAS, 4, pp. 4-7. Disponible en: https://docplayer.es/89749602-Entre-todocas-mercedes-herrero-perez-soy-mujer-y-si-quiero-vivir-en-el-pueblo.html
  • DUEÑAS, A. (2019): Las mascaradas de Aliste, Valladolid, La Esgueva Films, 18´.
  • GARCÍA CANCLINI, N. (1990): Culturas híbridas. Estrategias para entrar en la modernidad, México, Grijalvo.
  • GENETTE, G. (1989): Palimpsestos: la literatura en segundo grado, Madrid, Taurus.
  • GRILLO TORRES, M.ª P. (2004): Compendio de teoría teatral, Madrid, Biblioteca Nueva.
  • HIDALGO BLANCO, L., CHIMENO GONZÁLEZ, B. Y J. M. CANAS MORÁN (2017): “Todos somos carochos”, Los Carochos, 5, pp. 4-6.
  • HERRERO PÉREZ, M (2013): “¿Hicimos teatro contemporáneo?”, Los Carochos, p. 3.
  • MÉNDEZ PLAZA, S. (1902): “Cooperación agrícola en tierra de Aliste”, en Derecho consuetudinario y Economía popular de España. Tomo 2º. Cap. III. Zamora, Barcelona, Manuel Soler Editor, pp. 23-34. Disponible en: http://bdh-rd.bne.es/viewer.vm?id=0000013252&page=1
  • MÉNDEZ PLAZA, S. (2002): Costumbres comunales de Aliste, introducción de J. I. Plaza Gutiérrez y L. A. Hortelano Mínguez, Zamora, Ayuntamiento de Riofrío de Aliste-Semuret.
  • PANERO GARCÍA, M.ª P. (2020): “«Que de hoy en un año». La oralidad en una mascarada: Los Carochos de Riofrío de Aliste”, Boletín de Literatura Oral. Antropología, cultura popular y oralidad en los medios digitales, vol. extraordinario 3, pp. 28-58. DOI: 10.17561/blo.vextra3.5252
  • PRIETO STAMBAUGH, A.; TORIZ PROENZA, M. (2015): “Performance: entre el teatro y la antropología”, Diario de Campo, 6-7, pp. 22-31.
  • PUERTO, J. L. (2009): Teatro popular, León, Edilesa.
  • RODRÍGUEZ PASCUAL, F. (2009). Mascaradas de invierno en la provincia de Zamora, Zamora, Semuret.
  • SANMARTÍN ARCE, R. (2007): “Realidad de los valores en la cultura”, en Introducción a la antropología social y cultural. Teoría, método y práctica, editado por C. Lisón Tolosana, Madrid, Akal, pp. 459-477.
  • SCHECHNER, R. (1988): “Restauración del comportamiento”, en Diccionario de antropología teatral, editado por E. Barba y N. Savarese, México, Grupo Editorial Gaceta, pp. 186-194.
  • SCHECHNER, R. (2011): “Restauración de la Conducta”, en Estudios avanzados de performance, editado por D. Taylor y M. Fuentes, México, Fondo de Cultura Económica, pp. 31-49.
  • TAYLOR, D. (2011): “Introducción. Performance, teoría y práctica”, en Estudios avanzados de performance, editado por D. Taylor y M. Fuentes, México, Fondo de Cultura Económica, pp. 7-30.
  • TIZA, A. A. PINELO, ALONSO PONGA, J. L., PANERO GARCÍA, M.ª P., SÁNCHEZ DOMÍNGUEZ, C. y HERRERO LUQUE, D. (2020): Mascaradas de inverno da Raia Ibérica no antigo território Zoela /Mascaradas de invierno de la Raya Ibérica en el antiguo territorio Zoela. Inventário do território ZASNET/ Inventario del Territorio ZASNET, Bragança, ZASNET. Asociación Europea de Cooperación (AECT).
  • TIZA, A. A. PINELO (2013): Mascaradas e Pauliteiros. Etnografía e educaçao, Lisboa, Eranos.
  • TURNER, V. W. (1982): Fron Ritual to Theatre: the human seriousness of play, New York, PAJ Publications.
  • CARAMANZANA, J. (director.), TIZA, A. A. PINELO, ALONSO PONGA, J. L., PANERO GARCÍA, M.ª P. (guionistas) (2019): Mascaradas de invierno de la Raya Ibérica en el antiguo territorio Zoela / Winter masquerades of Raya Ibérica in the ancient Zoela territory [Documental (Spanish and Portuguese. English subtitles) para la candidatura Intangible Cultural Heritage Section UNESCO], ZASNET, Asociación Europea de Cooperación (AECT)-Fotografía y Vídeo Carrera, S. L.
  • DÍAZ LORENZO, M.ª (coord.), TIZA, A. A. PINELO, ALONSO PONGA, J. L., PANERO GARCÍA, M.ª P., SÁNCHEZ DOMÍNGUEZ, C. y HERRERO LUQUE, D. (2020): Mascaradas de inverno da Raia Ibérica no antigo território Zoela /Mascaradas de invierno de la Raya Ibérica en el antiguo territorio Zoela. Inventário do território ZASNET/ Inventario del Territorio ZASNET [Informe científico-técnico], Bragança, ZASNET. Asociación Europea de Cooperación (AECT). Disponible en: http://www.zasnet-aect.eu/pt-pt/mascaradas-de-inverno-da-raia-iberica-no-antigo-territorio-zoela-0
  • DULZAR, B. (2019): “Educación, cultura y tradición”, Revista digit@l.l Portal de Educación de la Junta de Castilla y León, 15 de junio, sp. Disponible en: http://revistas.educa.jcyl.es/revista_digital/
  • MACHO BLANCO, I. (2018a): “Máscaras en acción: Los Carochos”, Revista digit@l.l Portal de Educación de la Junta de Castilla y León , 15 de octubre, sp. Disponible en: http://revistas.educa.jcyl.es/revista_digital/
  • MACHO BLANCO, I. (2018b): “Demonios en gris”, Revista digit@l.l Portal de Educación de la Junta de Castilla y León, 15 de diciembre, sp. Disponible en: http://revistas.educa.jcyl.es/revista_digital/