Violencia y cruce de propagandasLa metáfora de la víctima. Las fotografías de la Rebelión Cristera

  1. Romo Mellid, Marisol 1
  1. 1 Universidad de Valladolid en Segovia
Journal:
Zer: Revista de estudios de comunicación = Komunikazio ikasketen aldizkaria

ISSN: 1137-1102

Year of publication: 2019

Volume: 24

Issue: 47

Pages: 119-146

Type: Article

DOI: 10.1387/ZER.21003 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Zer: Revista de estudios de comunicación = Komunikazio ikasketen aldizkaria

Abstract

The photographs of the Cristera Rebellion in Mexico were one more part of the conflict because fighters of thewar used the same propaganda images. Thus, the Cristeros used the images to denounce the violence that was committed against them, and also to create the image of the Cristero martyr. The government, for its part, made and published photographs of the cristeros executions, to punish the rebels. The propaganda produced the victims disappear and the photographs only showed the metaphor of their own annihilation, at the same time that they expressed the perversity of the other.KEYWORDS: Cristero Rebellion; photography and propaganda; Mexico; photography and war; violence.

Bibliographic References

  • ALTHUSSER, Louis (1969) For Marx. Londres: Verso Books.
  • ALTHUSSER, Louis (1988) Ideología y aparatos ideológicos del Estado. Freud y Lacan. Buenos Aires: Nueva Visión.
  • BARTHES, Roland (1982) La cámara lúcida. Nota sobre la fotografía. Barcelona: Editorial Gustavo Gili.
  • BARTHES, Roland (1986) Lo obvio y lo obtuso. Imágenes, gestos, voces. Barcelona: Editorial Paidós.
  • BATCHEN, Geoffrey (2007) ¿Qué ha sido de la fotografía? Barcelona: Editorial Gustavo Gili.
  • BAZIN, André (1998) Ontología de la imagen fotográfica. Madrid: Editorial Rialp.
  • BENJAMÍN, Walter (2003) La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. México: Editorial Itaca.
  • BENJAMÍN, Walter (2004) Sobre la fotografía. Valencia: Edición Pre-Textos.
  • BRUCKNER, Pascal (1996) La tentación de la inocencia. Barcelona: Editorial Anagrama.
  • BURKE, Peter (2001) Visto y no visto (el uso de la imagen como documento histórico). Barcelona: Editorial Crítica.
  • CAMUS, Albert (1996) El hombre rebelde. Madrid: Alianza Editorial.
  • DIDI-HUBERMAN, Georges (2008) Cuando las imágenes toman posición: el ojo de la historia. Madrid: Machado libros.
  • Didi-Huberman, Georges (2004) Imágenes pese a todo. Memoria visual del holocausto. Barcelona: Paidós Ibérica.
  • DOMENACH, Jean-Marie (1968) La propaganda política. Buenos Aires: Editorial Universitaria.
  • DURAND, Régis (1990) Le regard pensif. Lieux et objets de la photographie. París: La Différence.
  • ELIADE, Mircea (1992) El mito del eterno retorno. Madrid: Alianza Editorial.
  • ESPINOSA DÍAZ, Luis Humberto (2006) Pro, imagen que pudo rasgar al tiempo. Centro de Estudios Cristeros. Anacleto González Flores. Disponible en: http://www.uag.mx.
  • FONTCUBERTA, Joan (1998) El beso de Judas. Barcelona: Gustavo Gili.
  • FOUCAULT, Michel (1974) El orden del discurso. Buenos Aires: Tusquets Editores.
  • GUBERN, Roman (1974) La imagen y la cultura de masas. Barcelona: Editorial Bruguera.
  • JULIUS, Anthony (2002) Transgresiones. El arte como provocación. Barcelona: Ediciones Destino.
  • KOVACSICS, Adan. (2007) Guerra y lenguaje. Barcelona: Editorial Acantilado.
  • LASSWELL, Harold D. (1927) The Theory ol Political Propaganda. The American Political Science Review, 21 (3), 627-631.
  • LYOTARD, Jean-Francois (1987) La postmodernidad explicada a los niños. Barcelona: Editorial Gedisa.
  • MARZABAL ALBAINA, Íñigo (2007) Cine, ética y medicina ante el final de la vida: el poder de las metáforas. Revista de Medicina y Cine, 3 (1) Disponible en: http://www.cervantesvirtual.com.
  • MEYER, Jean (1973) La Cristiada. México: Siglo XXI Editores. Tres volúmenes.
  • MEYER, Jean (2007) La Cristiada (en imágenes) México: Editorial Clio.
  • MONTERO LOZANO, Francisco X. (2006) Los mercenarios de la imagen: mercadotecnia versus democracia. México: Siglo XXI.
  • OLIVERA, Alicia (1966) Aspectos del conflicto religioso de 1926 a 1929. México: Instituto Nacional de Antropología e Historia.
  • OLIVERA, Alicia y RUIZ NAUFAL, Víctor Manuel (2005) Peoresnada, periódico cristero. México Distrito Federal: Instituto Nacional de Antropología e Historia.
  • ORTIZ ECHAGÜE, J. (2010) “Esto no es Guernica…”. Fotografía y propaganda de la destrucción de Gernika en la prensa durante la Guerra Civil Española. ZER Revista de Estudios de Comunicación, 15 (28), 151-168.
  • PALACIOS SUÁREZ, Guillermina (2002) Foto Cristera al servicio de la guerra. Cuartoscuro. Agencia de Fotografía y Editora, nº 52, Ene-Feb, 2002. Disponible en: http://cuartoscuro.com.
  • ROCA, Ezequiel (1928) ¿Hay persecución contra la Iglesia en México? Revista Ave María. Barcelona.
  • RUIZ SÁNCHEZ, José Leonardo (2002) Prensa y propaganda católica (1832-1965). Sevilla: Universidad de Sevilla.
  • SAFRANSKI, Rüdriger (2000) EL MAL o el drama de la libertad. Barcelona: Tusquets Editores.
  • SODI DE PALLARES, María Elena (1936) Los cristeros y José de León Toral. México: Editorial Cultura.
  • SONTAG, Susan (2003) Ante el dolor de los demás. Madrid: Santillana Ediciones.
  • STELZER, Otto (1981) Arte y fotografía: contactos, influencias y efectos. Barcelona: Gustavo Gili.
  • TAYLOR, John (2006) Body Horror. Photojournalism, catastrophe and war. Manchester: Manchester University Press.
  • ZIZEK, Slavoj (2009) Seis reflexiones marginales. Buenos Aires: Paidós.