Ajuar funerario, el cómicuna adaptación intramedial e intermedial entre difuntos, infantes y monstruos

  1. Belén Mateos Blanco 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Revista:
Microtextualidades: Revista internacional de microrrelato y minificción

ISSN: 2530-8297

Any de publicació: 2020

Títol de l'exemplar: Creaciones disruptivas de la microficción

Número: 7

Pàgines: 130-139

Tipus: Article

DOI: 10.31921/MICROTEXTUALIDADES.N7A9 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Microtextualidades: Revista internacional de microrrelato y minificción

Resum

Ajuar funerario, published in 2004 by the Peruvian Fernando Iwasaki, is one of the canonical works of contemporary minification. This collection of fantastic short stories inserted in the horror literature has rewrites of various kinds to which in 2018 its adaptation to the comic. The eighteen micronarratives that make up the volume, selected by Imanol Ortiz López and illustrated by Beñat Olea, are the result of an adaptation process in which formal transformations operate on two levels, intramedial and intermedial. The first, anchored to the hypotext, warns of intrinsic alterations (uses and modes of language) and extrinsic (configuration, format and extension). On the contrary, the second, centered on the microcomics that make up the Deceased, Infants and Monsters series, are the result of an intermedial metamorphosis. In this sense, the implementation of a new code will enrich the interaction between both axes thanks to the concept of increased narration.

Referències bibliogràfiques

  • Andres-Suarez, Irene, “Notas sobre el origen, trayectoria y significación del cuento brevísimo”. Lucanor: creaciones e investigación, 11, (1994): 69-82.
  • Brasca, Raúl, "Los mecanismos de la brevedad: constantes y tendencias en el microcuento". El cuento en Red. Revista electrónica de Teoría de la ficción breve, 1, (2000). 3-10. [citado 15 Oct 2019].
  • Castillo Vidal, Jesús. “Fundamentos teóricos del análisis de contenido en la narración secuencial mediante imágenes fijas: el cómic”. El profesional de la información, v. 13, n. 4, julio-agosto (2004): 248-271.
  • Colle, Raymond. "El contenido de los mensajes icónicos (y 5). Mensajes verbo-icónicos". Revista latina de comunicación social, octubre, n. 22. (1999). [citado 15 Oct 2019].
  • Dolezel, Lubomir, Heterocósmica: ficción y mundos posibles. Madrid: Arco Libros, 1999.
  • Eco, Umberto, Apocalípticos e integrados. Barcelona: Lumen, Tusquets Ediciones, 2001.
  • Gubern, Román, La mirada opulenta. Exploración de la iconosfera contemporánea. Barcelona: Gustavo Gili, 1992.
  • Gennete, Gérard, Palimpsestes. La littérature au second degré. Paris: Seuil, 1982. (Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Madrid: Taurus, 1989.)
  • Gil González, Antonio. (2012). “Intermediaciones novela, cine, comic y videojuego en el ámbito hispánico”. +Narrativa(s). Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
  • Gil-González, Antonio, “Narrativa aumentada”. 1616: Anuario de Literatura Comparada [Internet]. 1 Dic 2015, 5(0): 45-74. [citado 15 Oct 2019]
  • Iwasaki, Fernando, Ajuar funerario. Madrid: Páginas de Espuma, 2004.
  • Iwasaki, Fernando, Ajuar funerario. Difuntos, infantes y monstruos. Madrid: Páginas de Espuma, 2018.
  • Pardo, Pedro Javier. “De La Transescritura a La Transmedialidad. Poética De La Ficción Transmedial.” Adaptación 2.0. Estudios comparados sobre intermedialidad (2018): 41–92.