La transparencia institucional y mediática del coronavirus. Un análisis de los portales de datos y de los medios de comunicación digitales en Iberoamérica

  1. Díez-Garrido, María 1
  2. Renedo Farpón, Cristina
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Journal:
Revista Latina de Comunicación Social

ISSN: 1138-5820

Year of publication: 2020

Issue: 78

Pages: 393-418

Type: Article

DOI: 10.4185/RLCS-2020-1482 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista Latina de Comunicación Social

Sustainable development goals

Abstract

Introduction. The health emergency caused by the COVID-19 has had various consequences on the institutional and media scene. Faced with a situation of this magnitude, governments have introduced transparency measures into their daily routines to provide citizens with up-to-date, quality information on the pandemic. This has also affected journalistic practices, as the volume of information dedicated to the coronavirus has been increasing in the media. Data journalism is presented as one of the most recurrent formulas of digital media, with the development of maps and graphs using official data. Methodology. This research aims to find out, on the one hand, the degree of information transparency of Ibero-American governments on the disease, as well as the development of open journalism, data journalism and other practices by the media to report on the coronavirus. To this end, an evaluation of the COVID-19 information portals in 12 Ibero-American countries and of the two most relevant digital media in each country has been made. Conclusions. Despite the enormous effort made by the institutions to inform the public about the health emergency, the transparency portals show various deficiencies. The media, on the other hand, have mainly developed data journalism, but they have not promoted media transparency or citizen participation in the elaboration of content.  

Bibliographic References

  • Anderson, C. W., Bell, E., Shirky, C. (2013). Periodismo postindustrial. Adaptación al presente. eCícero.
  • Amazeen, M. A. (2017) Journalistic interventions: The structural factors affecting the global emergence of fact-checking, Journalism: Theory, Practice & Criticism. https://doi.org/10.1177/1464884917730217.
  • Bachmann, I., & Harlow, S. (2012). Interactividad y multimedialidad en periódicos latinoamericanos: avances en una transición incompleta. Cuadernos de información, (30), 41-52. https://doi.org/10.7764/cdi.30.421
  • Barón, A. (06/04/2020) Coronavirus: transparencia para una mejor gestión de la crisis. La Vanguardia. Recuperado de: https://www.lavanguardia.com/opinion/20200406/48327327461/coronavirus-transparencia-mejor-gestion-crisis.html.
  • Barredo-Ibáñez, D., & Díaz-Cerveró, E. (2017). La interactividad en el periodismo digital latinoamericano. Un análisis de los principales cibermedios de Colombia, México y Ecuador (2016). Revista Latina de Comunicación Social, (72), 273-294. https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1165
  • Boletín Oficial del Estado (2013) Ley 19/2013 de Transparencia, Acceso a la Información Pública y Buen Gobierno.
  • Cabezas-Mardones, C. (2014). Transparencia activa: Gestión de documentos electrónicos y datos en Chile. Serie Bibliotecología y Gestión de Información, (93).
  • Campos Domínguez, E., y Redondo García, M. (2015) Meta periodismo y transparencia informativa en el periodismo del siglo XXI. OBETS: Revista de Ciencias Sociales, 10(1), 185-209. https://doi.org/10.14198/OBETS2015.10.1.07
  • Caridad Sebastián, M. and Martínez Cardama, S. (2016) Gobierno y Parlamento abierto: la participación ciudadana en el tratamiento y visualización de la información pública, Revista Interamericana de Bibliotecología, 39(1), 57–68. https://doi.org/10.17533/udea.rib.v39n1a07.
  • Cerrillo-i-Martínez, A. (2012). The Reuse of Public Sector Information in Europe and Its Impact on Transparency, European Law Journal, 18(6), 770–792. https://doi.org/10.1111/eulj.12003.
  • CLAD (2008) Carta Iberoamericana de Calidad en la Gestión Pública. Recuperado de: https://clad.org/wp-content/uploads/2020/07/Carta-Iberoamericana-de-Calidad-en-la-Gestion-Publica-06-2008.pdf
  • Cotino Hueso, L. (2017) El avanzado reconocimiento y regulación del derecho de acceso a la información pública y la transparencia en Iberoamérica (y su brecha con la realidad), Cuadernos Manuel Giménez Abad, 14, 211–222.
  • Díaz-Noci, J. (2010). Medios de comunicación en internet: Algunas tendencias. El Profesional De La Información, 19 (6), 561. https://doi.org/10.3145/epi.2010.nov.01
  • EFE (05/04/2020). La Policía alerta de la creación de 1,5 millones de cuentas en redes sociales para "manipular" sobre el coronavirus. Eldiario.es. Recuperado de: https://www.eldiario.es/sociedad/millon-cuentas-difunden-noticias-COVID-19_0_1013498870.html.
  • Escudero, J. (25/03/2020). Más lío con las cifras oficiales: los datos de las CCAA no son homogéneos entre sí. El Confidencial. Recuperado de: https://www.elconfidencial.com/espana/2020-03-25/coronavirus-cifras-oficiales-comunidades-autonomas_2515836/.
  • Ford, E., Boyd, A., Bowles, J. K., Havard, A., Aldridge, R. W., Curcin, V., & Sperrin, M. (2019). Our data, our society, our health: A vision for inclusive and transparent health data science in the United Kingdom and beyond. Learning health systems, 3(3), e10191.
  • García-Altés, A. and Barba, G. (2013) Transparencia en los resultados de la sanidad pública: el ejemplo de la Central de Resultados del sistema sanitario catalán’, Auditoria Publica, 61(1), 45–52.https://asocex.es/transparencia-en-los-resultados-de-la-sanidad-publica-el-ejemplo-de-la-central-de-resultados-del-sistema-sanitario-catalan
  • Gray, J., Chambers, L., & Bounegru, L. (2012). The data journalism handbook: How journalists can use data to improve the news. O'Reilly Media, Inc.
  • Huijboom, N. and Broek, T. Van Den (2011) Open data : an international comparison of strategies, European Journal of ePractice, 12(March/ April 2011), 1–13. https://doi.org/1988-625X.
  • Kemp, S. (2019). Municipal transparency: moving beyond intrinsic value and the corruption antidote. La Criminología que viene. Resultados del I Encuentro de Jóvenes Investigadores en Criminología. REJIC.
  • Ley orgánica de transparencia y acceso a la información pública de Ecuador. Recuperado de: https://www.educacionsuperior.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2014/09/LOTAIP.pdf
  • Lewis, S. C., & Usher, N. (2013). Open source and journalism: Toward new frameworks for imagining news innovation. Media, culture & society, 35(5), 602-619. https://doi.org/10.1177/0163443713485494
  • López-García, X., Toural, C. and Rodríguez-Vázquez, A.-I. (2016) Software, estadística y gestión de bases de datos en el perfil del periodista de datos, El Profesional de la Información, 25(2), 286. doi: https://doi.org/10.3145/epi.2016.mar.16.
  • Lotero-Echeverri, G.; Romero-Rodríguez, L. M.; Pérez-Rodríguez, M. A. (2018). Fact-checking vs. Fake news: Periodismo de confirmación como recurso de la competencia mediática contra la desinformación. index.comunicación, 8(2), 295-316.
  • Lourenço, R. P. (2015) An analysis of open government portals: A perspective of transparency for accountability, Government Information Quarterly. Elsevier Inc., 32(3), 323–332.: https://doi.org/10.1016/j.giq.2015.05.006.
  • Maldita (02/04/2020). Los datos del brote de coronavirus que el Gobierno no publica. Maldita. Recuperado de: https://maldita.es/malditodato/2020/04/02/datos-coronavirus-gobierno-no-publica/.
  • Manfredi-Sánchez, J.-L. (2017). Horizontes de la información pública. El Profesional de La Información, 26(3), 353. https://doi.org/10.3145/epi.2017.may.01
  • Palomares Herrera, M. (2017). Estudio comparado sobre transparencia y derecho de acceso en el ámbito internacional y su influencia en España. Revista de Derecho, 6, 123–153.
  • Paniagua Vázquez, A., & Morales Zamorano, M. A. (2017). Transparencia, Accountability y Gobierno Abierto: Comparación de los municipios de Hermosillo, Sonora y Juárez, Chihuahua desde la acreditación ciudadana de la función contralora de los municipios en México. Revista Estudio & Debate, 24(2), 153–167. https://doi.org/10.22410/issn.1983-036X.v24i2a2017.1243
  • Paucar Carrión, K. and Coronel-Salas, G. (2019) Laboratorios : un recurso para la innovación periodística, Revista Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informaçao, 20, pp. 477–490.
  • Ruijer, E. et al. (2019). The Politics of Open Government Data: Understanding Organizational Responses to Pressure for More Transparency, American Review of Public Administration. doi: https://doi.org/10.1177/0275074019888065.
  • Ruiz-Rico Ruiz, C. (2019). Análisis comparativo de la legislación iberoamericana en materia de transparencia y derecho de acceso a la información. Boletín mexicano de derecho comparado, 52(154), 255-283. http://dx.doi.org/10.22201/iij.24484873e.2019.154.14144
  • Salaverría, R., Buslón, N., López-Pan, F., León, B., López-Goñi, I., & Erviti, M. C. (2020). Desinformación en tiempos de pandemia: tipología de los bulos sobre la Covid-19. El profesional de la información (EPI), 29(3).
  • Sampedro, V. (2015). El cuarto poder en red. Por un periodismo (de código) libre (Vol. 1). Ediciones Ciespal.
  • Toffler, A. (1980). The Third Wave. Nueva York (USA): Bantam Books.
  • Vivar, J. M. F. (2019). Inteligencia artificial y periodismo: diluyendo el impacto de la desinformación y las noticias falsas a través de los bots. Doxa Comunicación. Revista interdisciplinar de estudios de Comunicación y Ciencias Sociales, (29), 197-212. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7175495
  • Vegas, X. R., De los Ríos, M. M., & Anguiano, F. A. (2016). Transparencia informativa, autorregulación y participación del público: Mural. com, Rue89. com y TexasTribune. org. Comunicación y Sociedad, (25), 101-125. https://doi.org/10.32870/cys.v0i25.4423
  • World Health Organization (2020). Weekly Epidemiological Record, 17 April 2020, vol. 95, 16. Disponible en: http://extranet.who.int/iris/restricted/bitstream/handle/10665/331774/WER9516-eng-fre.pdf?ua=1