La desinformación en las redes de mensajería instantánea. Estudio de las fake news en los canales relacionados con la ultraderecha española en Telegram

  1. María Díez-Garrido
  2. Cristina Renedo Farpón
  3. Lorena Cano-Orón
Revista:
Miguel Hernández Communication Journal

ISSN: 1989-8681

Año de publicación: 2021

Número: 12

Páginas: 467-489

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Miguel Hernández Communication Journal

Resumen

One of the most uncontrolled and wides-pread sources of misinformation are the instant messaging platforms, mainly due to the privacy of the communication spaces created in them. The dissemination of false news on these networks makes it difficult to detect them and thus complicates the task of fact-checking. Both WhatsApp and Tele-gram were used and integrated in the elec-toral campaign of the previous elections in the United States (Journell, 2017; Allcott & Gentzkow, 2017), in the United Kingdom on the occasion of the Brexit (Kucharski 2016), in Brazil (Novomisky, 2018), and recently in the autonomous elections of Andalusia (Spain) (Viejo, 2018). This research takes as a case study the communication flow in Telegram during the campaign for the 2019 General Elections in Spain and aims to analyse the disin-formation distributed in Telegram by Vox

Referencias bibliográficas

  • Allcott, H. y Gentzkow, M. (2017). Social Media and Fake News in The 2016 Election. Journal of Economic Perspectives 31 (2): 211-236. doi:10.1257/jep.31.2.211.
  • Boczkowski, P. (2017). La Postverdad - Revista Anfibia. Revistaanfibia.com. Disponible en: https://bit.ly/2ILanIF
  • Bradshaw, S. y Howard, P. (2018). Challenging Truth and Trust: A Global Inventory of Organized Social Media Manipulation (Report). The Computational Propaganda Research Project. Oxford Internet Institute. https://bit.ly/2IKsZIM
  • Bradshaw, S. y Howard, P. N. (2019). The Global Disinformation Order 2019 Global Inventory of Organised Social Media Manipulation. The Computational Propaganda Research Project. Oxford Internet Institute. https://bit.ly/2KsgDW7
  • Coromina, Ó. y Padilla, A. (2018). Análisis De Las Desinformaciones Del Referéndum Del 1 De Octubre Detectadas Por Maldito Bulo. Quaderns Del CAC 44: 17-26.
  • Galaup, L. 2019, 18 abril. “Manual de comunicación de Vox: ‘Para quejarnos de un asfaltado, lo vinculamos con las ayudas a asociaciones feministas’”. Eldiario.es. https://bit.ly/2IX470d
  • Gil, A. (2019, 14 junio). “La UE pone a Vox como ejemplo de partido beneficiado por campañas de desinformación, 'fake news' y propagación de bulos en redes sociales”. Eldiario.es [online]. https://bit.ly/2UMjESR
  • Journell, W. (2017). Fake News, Alterna-Tive Facts, And Trump: Teaching Social Studies in A Post-Truth Era. Social Studies Journal 37 (1): 8-21.
  • Kucharski, A. 2016. Post-Truth: Study Epidemiology of Fake News. Nature 549: 525-525.
  • Kuklinski, J. H., Quirk, P. J., Jerit, J., Schwieder, D., & Rich, R. F. (2000). Misinformation and the currency of democratic citizenship. Journal of Politics, 62(3), 790-816.
  • Lazer, D. M., Baum, M. A., Benkler, Y., Berinsky, A. J., Greenhill, K. M., Menczer, F., & Schudson, M. (2018). The science of fake news. Science, 359(6380), 1094-1096.
  • Lotero-Echeverri, G., Romero-Rodríguez, L. M., & Pérez-Rodríguez, M. A. (2018). Fact-checking vs. Fake news: Periodismo de confirmación como componente de la competencia mediática contra la desinformación. Índex Comunicación, 8(2), 295-316.
  • Magallón-Rosa, R. (2018). Nuevos formatos de verificación. El caso de Maldito Bulo en Twitter. Sphera Publica 1 (18): 41-65.
  • Magallón, R. (2019). Verificado México 2018. Desinformación Y Fact-Checking en Campaña Electoral. Revista De Comunicación 18 (1): 234-258. doi:10.26441/rc18.1-2019-a12.
  • Margolin, D. B., Hannak, A., & Weber, I. (2018). Political fact-checking on Twitter: When do corrections have an effect?. Political Communication, 35(2), 196-219.
  • Mihaylova, T., Nakov, P., Marquez, L., Barron-Cedeno, A., Mohtarami, M., Karadzhov, G., & Glass, J. (2018). Fact checking in community forums. In Thirty-Second AAAI Conference on Artificial Intelligence.
  • Newman, N., Fletcher, R., Kalogeropoulos, A., Levy, D., & Nielsen, R. K. (2017). Reuters institute digital news report. Reuters Institute.
  • Novomisky, S. (2018). Digitalización de la cultura: un fenómeno que resignifica el campo de Comunicación/Educación. RevCom, (7), 30-39.
  • Público. (2018, 23 abril). “El bulo sobre Pablo Iglesias que han difundido varios medios (y el Partido Popular)”. Público [online]: https://bit.ly/2UGTEbA
  • Rodríguez, R. (2018). Fundamentos del concepto de desinformación como práctica manipuladora en la comunicación política y las relaciones internacionales. Historia y comunicación social, 23(1), 231-244.
  • Romero Rodríguez, L. M. (2014). Pragmática de la desinformación: estratagemas e incidencia de la calidad informativa de los medios. Tesis doctoral. Universidad de Huelva. https://bit.ly/38YN3BA
  • Vizoso, Á. y Vázquez-Herrero, J. (2019). Fact-checking platforms in Spanish. Features, organisation and method. Communication & Society 32 (1): 127-143.