Objeto, pared y suelo en las instalaciones artísticasCategorías espaciales en algunas obras pioneras de mujeres españolas a finales del XX

  1. Fernando Zaparaín
  2. Pablo Llamazares
  3. Jorge Ramos
Journal:
Arte, individuo y sociedad

ISSN: 1131-5598

Year of publication: 2022

Volume: 34

Issue: 1

Pages: 65-84

Type: Article

DOI: 10.5209/ARIS.72517 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Arte, individuo y sociedad

Sustainable development goals

Abstract

This paper studies several spatial resources developed by some early Spanish art installations at the en of the 20th century. These works are a hybrid between architecture, sculpture and other artistic disciplines, where the object settles peculiar relationships with the wall or the floor of the room, and finally with the viewer, who is always looking for the temporality and the process. So, a relational space between subject and object, with a noticeable scenic character, is produced with spatial categories such as the creation of a new three-dimensionality around the pieces, the inclusion of the viewer or the configuration of the container, not only geometric, but also phenomenological with light and sound. The analysis is supported by graphic instruments such as axonometries and plants, essential to run the complex plans of architecture, installations, audiovisual media or fashion, which cannot be made directly by its author, and require a preliminary idea, then came to an agreement on a technical representation, called a project, for transmission to the production system

Bibliographic References

  • Aliaga, J. V. (2004). Arte y cuestiones de género. Una travesía del siglo XX. Editorial Nerea.
  • Arnheim, R. (1979). Arte y percepción visual. Alianza Editorial.
  • Asins, E. (2011). Estudios y reflexiones sobre pintura, 1979. En M. Borja-Villel (Ed.), Elena Asins. Fragmentos de la memoria (151-157). Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.
  • Benjamin, A. E. (Ed.). (1993). Installation Art. Academy Editions.
  • Bornay Campoamor, E. (2009). Arte se escribe con M de mujer. Sd·edicions.
  • Bosco, R. (7 de enero de 2004). Lara Almarcegui levanta y recoloca el suelo de la Sala Montcada en una “acción” invisible. El País. Recuperado de https://elpais.com/ diario/2004/01/07/cultura/1073430004_850215.html
  • Brüderlin, M. (2005). ArquiEscultura. En M. Brüderlin (Ed.), ArquiEscultura. Diálogos entre la arquitectura y la escultura desde el siglo XVIII hasta el presente (15-25). Fondation Beyeler.
  • Campo, S. (Productor). (4 de noviembre de 2012). Metrópolis [Episodio de programa de televisión]. Radiotelevisión Española, RTVE.
  • Enguita, N., Marí, B. y Valldosera, E. (2000). Conversación. En W. de With (Ed.), Eulàlia Valldosera. Obres, 1990-2000 (185-197). Fundació Antoni Tàpies.
  • Fried, M. (1995). Art and Objecthood, 1967. En G. Battcock (Ed.), Minimal Art: a Critical Anthology (116-147). University of California Press.
  • Judd, D. (2016a). Specific Objects, 1964. En F. Judd y C. Murray (Eds.), Donald Judd Writings (134-145). David Zwirner Books.
  • Judd, D. (2016b). Some Aspects of Color in General and Red and Black in Particular, 1993. En F. Judd y C. Murray (Eds.), Donald Judd Writings (832-858). David Zwirner Books.
  • Krauss, R. (1979). Sculpture in the Expanded Field. October, 8, 30-44.
  • Le Corbusier (1923). Vers une architecture. Editions G. Crès et Cie.
  • Le Corbusier (1946). L’espace indicible. L’Architecture d’Aujourd’hui, abril, 9-17.
  • Le Corbusier (1948). Unité. L’Architecture d’Aujourd’hui, abril, 9-57.
  • Larrañaga, J. (2001). Instalaciones. Editorial Nerea.
  • Lippard, L. R. (2004). Seis años: la desmaterialización del objeto artístico. De 1966 a 1972. Ediciones Akal.
  • Mayayo Bost, P. (2019). Historias de mujeres, historias del arte. Madrid: Ediciones Cátedra.
  • Maderuelo, J. (2008). La idea de espacio en la arquitectura y el arte contemporáneos, 1960-1989. Ediciones Akal.
  • Meyer, J. (Ed.). (2005). Arte Minimalista. Phaidon Press.
  • Moldoveanu, M. (2001). Composición, luz y color en el teatro de Robert Wilson. Lunwerg Editores.
  • Morris, R. (1995). Notes on Sculpture, 1968. En G. Battcock (Ed.), Minimal Art: a Critical Anthology (222-235). University of California Press.
  • Naegele, D. (1998). Object, Image, Aura. Le Corbusier and the Architecture of Photography. Harvard Design Magazine, 6, 37-41.
  • O’Doherty, B. (1986). Inside the White Cube. The Ideology of the Gallery Space. University of California Press.
  • Pérez, L. F. (1998). Estrategias del deseo. Lápiz. Revista Internacional de Arte, 145, 54-59.
  • Pérez, F. (2003). Arte minimal. Objeto y sentido. Antonio Machado Libros.
  • Pizarro, E. (1995). Materia para un espacio. Antecedentes y nuevas propuestas (tesis doctoral). Universidad Complutense de Madrid.
  • Rabazas, A. (2001). La forma como sistema. Eulàlia Valldosera: tres cuadernos, 1994-1996. BAU. Revista de Arquitectura, Arte y Diseño, 20, 12-23.
  • Rodríguez, A. e Iglesias, C. (7 de octubre de 2018). Entrespacios, la nueva propuesta de Cristina Iglesias. Ars Magazine, Revista de Arte y Coleccionismo. Recuperado de https:// arsmagazine.com/entr%C7%9Dspacios-la-nueva-propuesta-de-cristina-iglesias/
  • Sánchez Argilés, M. (2009). La instalación en España, 1970-2000. Alianza Editorial.
  • Suderburg, E. (2000). Space, Site, Intervention. Situating Installation Art. University of Minnesota Press.
  • Val Fiel, M. (2013). El ‘símbolo’ frente a la ‘forma’: la influencia del arte en la arquitectura tras el movimiento moderno. Dearq, 12, 118-124.
  • Van de Ven, C. (1981). El espacio en arquitectura. La evolución de una idea nueva en la teoría e historia de los movimientos modernos. Ediciones Cátedra.
  • White, J. (1994). Nacimiento y renacimiento del espacio pictórico. Alianza Forma.
  • With, W. de (Ed.). (2000). Eulàlia Valldosera. Obres, 1990-2000. Fundació Antoni Tàpies.
  • Zaparaín, F. (2018). Las Meninas: perspectiva, luz y tiempo. Goya. Revista de Arte, 362, 26-43.