Educación física, deporte e inmigraciónAnalizando críticamente algunas posibilidades para Chile

  1. Bastian Carter-Thuillier 1
  2. Víctor López-Pastor 2
  3. Francisco Gallardo-Fuentes 3
  4. Juan Carter-Beltrán 3
  1. 1 Universidad de Los Lagos y Universidad Católica de Temuco
  2. 2 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

  3. 3 Universidad de Los Lagos
    info

    Universidad de Los Lagos

    Osorno, Chile

    ROR https://ror.org/05jk8e518

Journal:
Ágora para la educación física y el deporte

ISSN: 1578-2174

Year of publication: 2021

Issue: 23

Pages: 52-72

Type: Article

DOI: 10.24197/AEFD.0.2021.52-72 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Ágora para la educación física y el deporte

Abstract

The aim of this article is to critically analyse the possibilities of Physical Education (PE) and sport to facilitate social inclusion processes in school contexts with a migrant presence. For this purpose, different theoretical and empirical backgrounds are reviewed, in addition to examine the application of some principles and proposals in the Chilean context. Likewise, the important potential of PE and physical-sports activities to favour the construction of positive social relations between students of different cultures and nationalities is presented. However, it also describes the risks of using this type of practice without an educational purpose, which can lead to conflicts of different kinds and deepen discrimination. Therefore, we propose the need to move towards the consolidation of intercultural educational environments that enable the coexistence of all identities based on mutual respect, equity and recognition of human dignity.

Funding information

El presente artículo es parte del proyecto perteneciente al Programa FONDECYT iniciación 2020 N° 11201036, de la Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo (ANID) de Chile. Titulado: «Formación de profesores para contextos de inmigración: una propuesta de investigación-acción participativa para el desarrollo de la competencia intercultural en estudiantes de Educación Física».

Bibliographic References

  • Allen, J., Drane, D., Byon, K., & Richard, M. (2010). Sport as a vehicle for socialization and maintenance of cultural identity: International students attending American universities. Sport Management Review, 13(4), 421-434. DOI: https://doi.org/10.1016/j.smr.2010.01.004
  • Bantulà. J., & Mora, J. (2007). Juegos multiculturales: 225 juegos tradicionales para un mundo global. Barcelona; Paidotribo.
  • Barker, D., Barker-Ruchti, N., Gerber, M., Gerlach, E., Sattler, S., Bergman, M., & Púhse U. (2013). Swiss youths, migration and integrative sport: A critical-constructive reading of popular discourse. Europe Journal for Sport and Society, 10(2), 143-160. DOI: https://doi.org/10.1080/16138171.2013.11687916
  • Barquín, A. (2019). El ciclo de las políticas públicas interculturales: paradojas político-antropológicas. Campos en Ciencias Sociales, 7(2), 147-174. DOI: https://doi.org/10.15332/25006681/5279
  • Berry, J., & Sa m, D. (2013). Accommodating cultural diversity and achieving equity. An introduction to psychological dimensions of multiculturalism. European Psychologist , 18, 151–157. DOI: https://doi.org/10.1027/1016-9040/a000167
  • Berry, J., & Sam, D. (2015) Accommodating cultural diversity and achieving equity. An introduction to psychological dim ensions of multiculturalism. European psychologist, 18(3), 151-157. DOI: 10.1027/1016-9040
  • Carter-Thuillier, B., López -Pastor, V., & Gallardo- Fuentes, F. (2017). Inmigración, deporte y escuela. Revisión del estado de la cuestión. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, deporte y recreación, 32, 19- 24. DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v0i32.51514
  • Contreras, O. (2002). Perspectiva intercultural de la Educación Física. En T. Lleixà (Ed.), Multiculturalismo y Educación Física (pp. 9-45). Barcelona, España: Paidotribo.
  • Cuevas, R., Fernández, J., & Pastor, J. (2009). Educación Física y Educación Intercultural: análisis y propuestas. Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 24, 15-23. Ver en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3282837
  • Díaz, A. (2009). El deporte una solución a la multiculturalidad. Revista Iberoamericana de Educación, 50(3), 1- 11. Obtenido en: https://rieoei.org/historico/deloslectores/2998Diaz.pdf
  • Essomba, M. (2014). Inmigración, sociedad y educación en la UE. Hacia una política educativa de plena inclusión. Cultura y Educación, 24(2), 137-148. DOI:10.1174/113564012804932074
  • Flecha, R., & Puigvert, L. (2002). Multiculturalismo y Educación. En T. Lleixà (Ed.), Multiculturalismo y Educación Física (pp. 9- 45). Barcelona: Paidotribo.
  • Flecha, R., & Puigvert, L. (2011). Contra el racismo. Acciones e investigaciones sociales, 11, 135-164.
  • Flores, G., Prat, M., & Soler, S. (2017). La visión del profesorado de Educación Física sobre la presencia del alumnado de origen extranjero en la escuela: ¿oportunidad o problema? Retos, 31, 64-68. DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v0i31.44307
  • Forde, S., Lee, D., Mills, C., & Frisby, W. (2015). Moving towards social inclusion: Manager and staff perspectives on an award winning community sport and recreation program for immig rants. Sport management review, 18(1), 126-138. DOI: https://doi.org/10.1016/j.smr.2014.02.002
  • Frisby, W. (2011). Promising physical activity inclusion practices for Chinese immigrant women in Vanc ouver, Canada. Quest , 63(1), 135- 147. DOI: https://doi.org/10.1080/00336297.2011.10483671
  • Fuente, A., & Herrero, J. (2012). Social Integration of Latin- American Immigrants in Spain: the Influe nce of the Community Context. The Spanish Journal of Psychology, 15(3), 1201-1209. DOI: https://doi.org/10.5209/rev_SJOP.2012.v15.n3.39407
  • Grimminger-Seidensticker, E., & Möhwald, A. (2017). Intercultural education in physical education: results of a quasi -experimental intervention study with secondary school students. Physical Education and Sport Pedagogy, 22(5), 445-458. DOI:10.1080/17408989.2016.1225030
  • Hatzigeorgiadis, A., Morela, E., Elbe, A., Kouli, O., & Sánchez, X. (2013). The integrative role of sport in multicultural societies. European Psychologist, 18(3), 191-202. DOI:10.1027/1016-9040/a000155
  • Ito, E., Nogawa, H., Kitamura, K., & Walker, G. (2011). The Role of Leisure in the Assimilation of Brazilian Immigrants into Japanese Society: Acculturation and Structural Assimilation through Judo Participation. International Journal of Sport and Health Science, 9, 8- 14. DOI: https://doi.org/10.5432/ijshs.20100019
  • Jensen, L., Arnett, J., & McKe nzie, J. (2011). Globalization and cultural identity. En S. Schwartz, K. Luyckx & V. Vingnoles (Eds.), Handbook of Indetity Theory and Research (285-301). Brigthon, Inglaterra: Springer Science.
  • Kenneth, C. (2006). Deporte e inmigración en España: el papel del deporte en la integración de los ciudadanos. Barcelona: CEO-UAB.
  • Li, K. Ch., Sotiriadou, P., & Auld, C. (2015). An examination of the role of sport and leisure on the acculturation of Chinese immigrants. World Leisure Journal, 57(3), 209-220. DOI: https://doi.org/10.1080/16078055.2015.1066603
  • Lleixà, T. (2004). Actividad física, deporte y ciudadanía cultural. In E. T. Lleixà, & S. Soler (Eds.), Actividad física y deporte en sociedades multiculturales: ¿Integración o Segregación? (pp. 13–26) Barcelona: Horsori.
  • Lleixà, T., & Soler, S. (2004). Experiencias y proyectos de actividad física y deportiva en entornos multiculturales. En T. Lleixà & S. Soler (Eds.), Actividad física y deporte en sociedades multiculturales: ¿Integración o Segregación? (pp.135-152). Barcelona: Horsori.
  • López, N. (2016). Inclusión educativa y diversidad cultural en América Latina. Revista Española de Educación Comparada, 27, 35- 52. DOI: 10.5944/reec.27.2016.15034
  • Makarova, E., & Herzog, W. (2014). Sport as a means of immigrant youth integration: an empirical study of sports, intercultural relations, and immigrant youth integration in Switzerland. Sportwissenschaft, 44(1), 1-9. DOI:10.1007/s12662-013-0321-9
  • Martínez, J., & Fernández, M. (2006). Inmigración y exclusión social. Razón y fe: Revista Hispanoamericana de cultura, 253(1292), 453- 470. Ver en: https://revistas.comillas.edu/index.php/razonyfe/article/view/14133
  • Mashreghi, S., Dankers, S., & Bunke, S. (2014). The role of motivational climate in multicultural sport classes. Swedish journal of sport research, 1(1), 78-110.
  • McGinnity, F., Quinn, E., Kingston, G., & O’ Connell, P. (2012). Annual Monitoring report on integration. Dublín: ESRI.
  • Medina, J. (2002). Deporte, inmigración e interculturalidad. Apunts. Educación Física y deportes , 68, 18- 23. Ver en: https://revista-apunts.com/deporte-inmigracion-e-interculturalidad/
  • Molina, F. (2010). Deporte, interculturalidad y calidad de vida: nuevos modelos de integración social. Aduli, 9, 165-173. Ver en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3397912
  • Müller, J., & García, A. (2013). El otro fútbol: prácticas y discursos acerca del fútbol como motor de integración social de los inmigrantes en España. Etnográfica, 17(1), 121- 143. DOI: https://doi.org/10.4000/etnografica.2594
  • Paredes, J., & Reina, R. (2006). La actividad física y el deporte como mediador intercultural. Revista de la Facultad de Ciencias Sociales y Jurídicas de Elche, 1(1), 216-235.
  • Pfister, G. (2004). Género y multiculturalidad: la apropiación del cuerpo y la práctica deportiva de las jóvenes inmigrantes. En T. Lleixá & S. Soler (Eds.) Actividad física y deporte en sociedades multiculturales: Integración o segregación (pp.57-80). Barcelona España: Horsori.
  • Pfister, G. (2004). Género y multiculturalidad: la apropiación del cuerpo y la práctica deportiva de las jóvenes inmigrantes. En T. Lleixá & S. Soler (Eds.) Actividad física y deporte en sociedades multiculturales: Integración o segregación (pp.57-80). Barcelona España: Horsori.
  • Rodríguez, A. (2008). El deporte en la construcción del espacio social. Madrid: Centro de investigaciones sociológicas.
  • Sánchez, R. (2010). Políticas ciudadanas, inmigración y cultura: el caso del deporte en la ciudad de Barcelona. Revista de dialectología y tradiciones populares, 65(2), 337– 358. DOI: https://doi.org/10.3989/rdtp.2010.11
  • Sapaaij, R. (2012). Beyond the pla ying field: experiences of sport, social capital, and integration among Somalis in Australia. Ethnic and Racial Studies, 35(9), 1519- 1538. DOI: https://doi.org/10.1080/01419870.2011.592205
  • Soler, S., Flores, G., & Prat, M. (2012). La Educación Física y el deporte como herramientas de inclusión de la población inmigrante en Cataluña: El papel de la escuela y la administración local. Revista pensar a práctica, 15 (1), 253-271. DOI: https://doi.org/10.5216/rpp.v15i1.16653
  • Stefoni, C., Stang, F., Riedemann, A., & Aguirre, T. (2019). Prácticas docentes en escuelas multiculturales: entre la continuidad y la superación del modelo monocultural. Revista Temas de Antropología y Mi gración, 11, 226- 250. (http://www.migrantropologia.com.ar/images/stories/PDF/Revista11/revista_migrantro11.pdf)
  • Terrén, E. (2007). Inmigración, diversidad cultural y globalización. En M. Alegre & Subirats, J. Educación e inmigración: nuevos retos ante una perspectiva comparada (pp. 261- 274). Madrid: Centro de investigaciones sociológicas.
  • Theeboom, M., Schaillée, H., & Nols, Z. (2012). Social capital development among ethnic minorities in mixed and separate sport clubs. International Journal of Sport Policy and Politics, 4( 1) 1-21. DOI: https://doi.org/10.1080/19406940.2011.627359
  • Tirone, S., Livingston, L., Miler, J., & Smith, E. (2010). Including immigrants in elite and recreational sports: the experiences of athletes, sport providers and immigrants. Leisure/Loisir, 34 (4), 403-420. DOI: https://doi.org/10.1080/14927713.2010.542887
  • Verhagen, S., & Boonstra, N. (2014). Bridging social capital through sports: an explorative study on (improving) inter-ethnic contact at two soccer clubs in the Netherlands. Journal of Social Intervention: Theory and Practice, 23(4), 23–38. DOI: https://doi.org/10.18352/jsi.423
  • Vianna, J., & Livoslo, H. (2009). Proyectos de inclusión social por medio del deporte: notas sobre la evaluación. Movimento, 15 (3), 145- 162. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.5190