Performance architecturaleuna aproximación al concepto de dérive en la arquitectura de Rem Koolhaas

  1. javier arias madero
Journal:
[i2] : Investigación e Innovación en Arquitectura y Territorio

ISSN: 2341-0515

Year of publication: 2022

Volume: 10

Issue: 1

Pages: 35-52

Type: Article

DOI: 10.14198/I2.19430 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openRUA editor

More publications in: [i2] : Investigación e Innovación en Arquitectura y Territorio

Abstract

Movement is a major theme in contemporary creative research. It began with the avant-garde movements of the first decades of the twentieth century: Futurists, Dadaists, and later the Surrealists, all made movement in its context one of their main subjects of experimentation. Decades later, lettrists and situationists recycled previous research and reinforced the radical connotation of wandering as an act of liberation from routine and the established order. They paved the way towards new creative forms in a broad spectrum of disciplines such as action art, performance, theatre, dance, cinema, but also notably in urban design and architecture. One of the architects who best exploits all this research and past experience with movement and who manages to transfer these delectable gems to the urban and architectural domain is Rem Koolhaas. Decidedly influenced at the beginning of his career by all these plastic currents, Koolhaas's work would be characterised by constant innovations in the field of an individual’s moving, transforming it into an artistic action outside the building itself. A true Performance Architecturale. Koolhaas vindicates the Baudelerian dérive and instrumentalises erratic city wandering in many of his projects. His contexts are not only territorial. Koolhaas also experiments with urban wandering within buildings, in coherence once again, with his proposal of Metropolitan Architecture.

Bibliographic References

  • ARIAS, Javier. "Erotomanía: La actividad paranoico-crítica ejercida por Rem Koolhaas sobre Le Corbusier y Mies van der Rohe" RITA. Revista Indexada de Textos académicos. nº 14. Madrid: Red Fundamentos. 2020a. pp. 124-131. https://doi.org/10.24192/2386-7027(2020)(v14)(08)
  • ARIAS, Javier. "Fuera de Contexto. Rem Koolhaas y el objet trouvé" en Revista de Arquitectura. nº 25-38. Santiago de Chile: Universidad de chile. 2020b. pp. 45-52. https://dearquitectura.uchile.cl/index.php/RA/article/view/56983
  • ARIAS, Javier. La construcción del sueño. Poética surrealista en la arquitectura de Rem Koolhaas. Tesis doctoral. Universidad de Valladolid. 2016 https://doi.org/10.35376/10324/33071
  • BAUDELAIRE, Charles. Poemas en prosa. Rosario: El Cid Editor, 2003.
  • BASAR, Shumon. The world of Madelon Vriesendorp, Londres: AA publications, 2008.
  • BENJAMIN, Walter, “El surrealismo, la última instantánea de la inteligencia europea, 1929”, en Imaginación y Sociedad. Iluminaciones I. Madrid: Editorial Taurus, 1980. pp. 41.
  • BRETON, André. Manifiestos del surrealismo. Madrid: Guadarrama, 1969.
  • CARERI, Francesco. Walkscapes. El andar como práctica estética. Barcelona: Gustavo Gili, 2015.
  • CONSTANT. La Nueva Babilonia. Barcelona: Gustavo Gili, 2011.
  • CORTÉS, Juan Antonio. “Delirio y Más”, en El Croquis, n.º 131/132, 2006. pp. 4-28.
  • DEBORD, Guy. “Teoría de la Deriva (1958)” en el # 2 de Internationale Situationniste. Traducción extraída de Internacional Situacionista, vol. I: La realización del arte, Madrid: Literatura Gris, 1999.
  • del VALLE, Raul. La herencia de Le Corbusier en la arquitectura de Rem Koolhaas. Tesis doctoral. Universidad Politécnica de Madrid. 2006. https://doi.org/10.20868/UPM.thesis.44464
  • DELEUZE, Gilles. El Pliegue. Leibniz y el Barroco. Barcelona: Paidós Ibérica, 1989.
  • DUCATEZ, Vicent. “El jardín del placer de OMA” en Revista Bitácora Urbano Territorial 9, nº 1. Colombia: Revistas Unal, 2005. pp. 8-16. https://revistas.unal.edu.co/index.php/bitacora/article/view/18731
  • GARCÍA, Carlos. Atlas de Exodus. Tesis doctoral. Universidad Politécnica de Madrid. 2014. https://oa.upm.es/30888/
  • GARGIANI, Roberto. Rem Koolhaas/OMA. The construction of Merveilles. Lausana: EPFL Press. 2008.
  • KOOLHAAS, Rem. Delirious New York. Oxford: Oxford University Press, 1978.
  • KOOLHAAS, Rem, “Dos Bibliotecas en Jussieu”, en El Croquis nº 79. 1996. pp.124-141.
  • KOOLHAAS, Rem and Mau, Bruce. S, M, L, XL. Nueva York. Monacelli Press. 1997.
  • KOOLHAAS, Rem, ed. Content. AMOMA/ REM KOOLHAAS/ &&& Simon Brown & Jon Link. Köln: Taschen, 2004.
  • MOSQUERA, Joaquín. Conectividad urbana en Rem Koolhaas. Megaestructura, calle elevada e infraestructura de comunicación. Tesis doctoral. Universidad politécnica de Madrid. 2016. https://doi.org/10.20868/UPM.thesis.44464
  • OMA, 2021. Página web de OMA. Accesible en http://www.oma.eu.
  • QUETGLÁS, Josep. Promenade architecturale. En: Web Architecture Magazine. 05. Artículo en línea. Disponible en: http://www.arranz.net/web.arch-mag.com/5/homeless/05s.html
  • WILEY Danielle. “A Walk About Rome: Tactics for Mapping the Urban Periphery” En Architectural Theory Review, nº15:1, 2010. pp. 9-29. https://doi.org/10.1080/13264821003629220
  • YARIMBAŞ. Duygu. “Experiencing city by walking: Communication elements” en A|Z ITU Journal of Faculty of Architecture. Vol 15, nº 2. July 2018. pp. 19-30. https://doi.org/10.5505/itujfa.2018.87360
  • ZAERA, Alejandro. “Conceptual Evolution of the work of Rem Koolhaas” en Rem Koolhaas: Projectes Urbans (1985- 1990). Barcelona: Colegio de Arquitectos de Cataluña, 1990.