Intellectual and thematic structure of Communication research in Scopus (1980–2020). A comparative perspective among Spain, Europe, and Latin America
- Segado-Boj, Francisco 1
- Gómez-García, Salvador 2
- Díaz-Campo, Jesús 3
-
1
Universidad Complutense de Madrid
info
-
2
Universidad de Valladolid
info
-
3
Universidad Internacional de La Rioja
info
ISSN: 1386-6710, 1699-2407
Año de publicación: 2022
Título del ejemplar: 50 años de estudios universitarios de Comunicación en España/ 50 years of university communication studies in Spain
Volumen: 31
Número: 1
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: El profesional de la información
Resumen
The late incorporation of Spain into the international circuit for the publication of results of scientific research in Communication has not proved to be an obstacle to reaching a level similar to international research in this discipline recently. However, this development is still subject to some obstacles. In this study, we carried out co-word and cocitation analyses of the intellectual and thematic structure of articles published by researchers affiliated with Spanish centers in journals indexed in the Communication category in Scopus and published between 1980 and 2020 (n = 7,422). This enables an analysis of the intellectual and thematic structure of Communication studies between 1980 and 2020 and its evolution. The aim is to contextualize this process, in a broad sense, thus establishing the similarities to and differences from European (n = 33,615) and Latin American (n = 5,160) Communication research during the same period. The results reveal a homogenization of the research interests between Spanish academics and their European counterparts during the last decade, with an emphasis on digital technologies and social networks. The first prominent studies in Spanish research have also appeared, albeit not yet becoming established as such on the international stage during the last decade. It is concluded that Spanish Communication research has developed around Journalism while the other classic disciplines (Audiovisual Communication, and Advertising and Public Relations) have not managed to consolidate a coherent and cohesive thematic and intellectual community to date, mainly due to their greater heterogeneity.
Información de financiación
Este artículo ha sido financiado por los proyectos: 1) “Comunicación y salud en redes sociales” (Comsadi) desarrollado por el grupo de investigación Comunicación y Sociedad Digital (Coysodi) en el marco de la Convocatoria Proyectos I+D Retos 2020-2021 de la Universidad Internacional de La Rioja (UNIR); 2) “Politainment ante la fragmentación mediática: desintermediación, engagement y polarización” (PID2020-114193RB-I00) financiado por el Ministerio de Ciencia e Innovación (2021-2024); y 3) “Cartografía de los discursos del odio en España desde la Comunicacion: ámbito deportivo, taurino y político” (PID2019-105613GB), Ministerio de Economía y Competitividad (España).Financiadores
-
Ministerio de Economía y Competitividad
Spain
- PID2019-105613GB
-
Ministerio de Ciencia e Innovación
Spain
- PID2020-114193RB-I00
-
Universidad Internacional de La Rioja
Spain
- PID2020-114193RB-I00
Referencias bibliográficas
- Acosta-Cruz, María (2014). Dream nation: Puerto Rican culture and the fictions of independence. Rutgers University Press. ISBN: 978 0 813565477
- Anderson, Benedict (1983). Imagined communities: reflections on the origin and spread of nationalism. London: Verso. ISBN: 978 0 860917595
- Aparicio, Gloria; Iturralde, Txomin; Maseda, Amaia (2019). “Conceptual structure and perspectives on entrepreneurship education research: A bibliometric review”. European research on management and business economics, v. 25, n. 3, pp. 105-113. https://doi.org/10.1016/j.iedeen.2019.04.003
- Baladrón-Pazos, Antonio J.; Manchado-Pérez, Benjamín; Correyero-Ruiz, Beatriz (2017). “Estudio bibliométrico sobre la investigación en publicidad en España: temáticas, investigadores, redes y centros de producción (1980-2015)”. Revista española de documentación científica, v. 40, n. 2, 170. https://doi.org/10.3989/redc.2017.2.1411
- Bardin, Laurence (1977). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições Persona. https://ia802902.us.archive.org/8/items/bardin-laurence-analise-de-conteudo/bardin-laurence-analise-de-conteudo.pdf
- Batagelj, Vladimir; Mrvar, Andrej (1998). “Pajek: Program for large network analysis”. Connections, v. 21, n. 2, pp. 47-57. http://vlado.fmf.uni-lj.si/pub/networks../doc/pajek.pdf
- Billig, Michael (1995). Banal nationalism. London: Sage Publications. ISBN: 978 1 446221648 https://doi.org/10.4135/9781446221648
- Caffarel-Serra, Carmen; Ortega-Mohedano, Félix; Gaitán-Moya, Juan-Antonio (2017). “Investigación en Comunicación en la universidad española en el período 2007-2014”. El profesional de la información, v. 26, n. 2, pp. 218-227. https://doi.org/10.3145/epi.2017.mar.08
- Campos-Domínguez, Eva (2017). “Twitter y la comunicación política”. El profesional de la información, v. 26, n. 5, pp. 785-794. https://doi.org/10.3145/epi.2017.sep.01
- Castells, Manuel (2009). Communication power. Oxford: Oxford University Press. ISBN: 978 0 199567041
- Castells, Manuel (2012). Networks of outrage and hope: social movements in the internet age. Cambridge: Polity Press. ISBN: 978 0 745695761
- Castillo-Esparcia, Antonio; Carretón-Ballester, Carmen (2010). “Research in communication. Bibliometric study in journals of communication in Spain”. Communication & society, v. 23, n. 2, pp. 289-327. https://revistas.unav.edu/index.php/communication-and-society/article/view/36234
- Castillo-Esparcia, Antonio; Carretón-Ballester, Carmen; Pineda-Martínez, Paula (2020). “Public relations research in Spain”. El profesional de la información, v. 29, n. 3. https://doi.org/10.3145/epi.2020.may.30
- Cheng, Mingming; Edwards, Deborah; Darcy, Simon; Redfern, Kylie (2018). “A tri-method approach to a review of adventure tourism literature: Bibliometric analysis, content analysis, and a quantitative systematic literature review”. Journal of hospitality & tourism research, v. 42, n. 6, pp. 997-1020. https://doi.org/10.1177/1096348016640588
- De-Filippo, Daniela (2013). “Spanish scientific output in communication sciences in WoS. The scientific journals in SSCI (2007-12). [La producción científica española en comunicación en WOS. Las revistas indexadas en SSCI (2007-12)]”. Comunicar, v. 21, n. 41, pp. 25-34. https://doi.org/10.3916/C41-2013-02
- Díaz-Campo, Jesús (2016). “Análisis bibliométrico de las tesis doctorales sobre internet en las universidades españolas (1996-2011)”. Transinformação, v. 28, n. 3, pp. 337-348. https://doi.org/10.1590/2318-08892016000300008
- Díaz-Campo, Jesús; Segado-Boj, Francisco (2017). “Análisis de la investigación sobre ética de la comunicación en España (1980-2015)”. Estudios sobre el mensaje periodístico, v. 23, n. 2, pp. 759-772. https://doi.org/10.5209/ESMP.58014
- Entman, Robert M. (1993). “Framing: Toward clarification of a fractured paradigm”. Journal of communication, v. 43, n. 4, pp. 51-58. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1993.tb01304.x
- Escribà-Sales, Eudald; Cortiñas, Sergi (2013). “Internationalization and coauthorship in major communication journals in Spain. [La internacionalización y las coautorías en las principales revistas científicas de Comunicación en España]”. Comunicar, v. 21, n. 41, pp. 35-44. https://doi.org/10.3916/C41-2013-03
- Fairclough, Norman (1995). Media discourse. London: Hodder Arnold. ISBN: 978 0 340588895
- Fatt, Choong-Kwai; Ujum, Ephrance-Abu; Ratnavelu, Kuru (2010). “The structure of collaboration in the Journal of finance”. Scientometrics, n. 85, pp. 849-860. https://doi.org/10.1007/s11192-010-0254-0
- Fernández-Quijada, David; Masip, Pere (2013). “Three decades of Spanish communication research: Towards legal age. [Tres décadas de investigación española en comunicación: hacia la mayoría de edad]”. Comunicar, v. 21, n. 41, pp. 15-24. https://doi.org/10.3916/C41-2013-01
- Fernández-Quijada, David; Masip, Pere; Bergillos, Ignacio (2013). “El precio de la internacionalidad: La dualidad en los patrones de publicación de los investigadores españoles en comunicación”. Revista española de documentación científica, v. 36, n. 2. https://doi.org/10.3989/redc.2013.2.936
- Galtung, Johan; Ruge, Mari-Holmboe (1965). “The structure of foreign news: The presentation of the Congo, Cuba and Cyprus crises in four Norwegian newspapers”. Journal of peace research, v. 2, n. 1, pp. 64-90. https://doi.org/10.1177/002234336500200104
- García-Lillo, Francisco; Claver-Cortés, Enrique; Marco-Lajara, Bartolomé; Úbeda-García, Mercedes (2017). “Mapping the intellectual structure of research on ‘born global’ firms and INVs: A citation/co-citation analysis”. Management international review, v. 57, n. 4, pp. 631-652. https://doi.org/10.1007/s11575-016-0308-5
- Giménez-Toledo, Elea; Jiménez-Contreras, Evaristo (2013). “Black holes of communication scientific communication and meta-research. [Los agujeros negros de la comunicación: Comunicación científica y metainvestigación]”. Comunicar, v. 21, n. 41, pp. 10-13. https://doi.org/10.3916/C41-2013-a2
- Gómez-Calderón, Bernardo; Roses, Sergio (2015). “Autores españoles altamente productivos en comunicación (2009-2013): perfil, impacto e internacionalización”. Opción, v. 31, n. Especial 4, pp. 499-516. https://www.produccioncientificaluz.org/index.php/opcion/article/view/20566
- Gómez-Escalonilla, Gloria (2020). “La investigación en comunicación en las universidades españolas”. Comunicación y métodos, v. 2, n. 2, pp. 65-79. https://doi.org/10.35951/v2i2.83
- González-Samé, Héctor; Romero-Rodríguez, Luis-Miguel; Aguaded, Ignacio (2017). “La investigación en comunicación en Latinoamérica: Una aproximación histórica (1950-2016)”. Historia y comunicación social, v. 22, n. 2, pp. 427-445. https://doi.org/10.5209/HICS.57853
- Goyanes, Manuel; Rodríguez-Gómez, Eduardo-Francisco; Rosique-Cedillo, Gloria (2018). “Investigación en comunicación en revistas científicas en España (2005-2015): de disquisiciones teóricas a investigación basada en evidencias”. Profesional de la información, v. 27, n. 5, pp. 1281-1291. https://doi.org/10.3145/epi.2018.nov.11
- Giddens, Anthony (1990). The consequences of modernity. Cambridge: Polity Press. ISBN: 978 0 745609232
- Habermas, Jürgen (1989). The structural transformation of the public sphere. An inquiry into a category of Bourgeois Society. Cambridge: MIT Press. ISBN: 978 0 262081801
- Hallin, Daniel C.; Mancini, Paolo (2004). Comparing media systems: Three models of media and politics. Cambridge University Press. ISBN: 978 0 511790867
- Harcup, Tony; O’Neill, Deirdre (2001). “What is news? Galtung and Ruge revisited”. Journalism studies, v. 2, n. 2, pp. 261-280. https://doi.org/10.1080/14616700118449
- Hicks, Daniel J.; Coil, David A.; Stahmer, Carl G.; Eisen, Jonathan A. (2019). “Network analysis to evaluate the impact of research funding on research community consolidation”. PLoS one, v. 14, n. 6, e0218273. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0218273
- Jenkins, Henry (2006). Convergence culture: where old and new media collide. New York: New York University Press. ISBN: 978 0 814742952
- Jones, Daniel E. (1998). “Investigación sobre comunicación en España: evolución y perspectivas”. Zer, v. 3, n. 5, pp. 13-51. https://ojs.ehu.eus/index.php/Zer/article/view/17359
- Lozano-Ascencio, Carlos; Gaitán-Moya, Juan-Antonio; Caffarel-Serra, Carmen; Piñuel-Raigada, José-Luis (2020). “Una década de investigación universitaria sobre Comunicación en España, 2007-2018”. Profesional de la información, v. 29, n. 4. https://doi.org/10.3145/epi.2020.jul.12
- Marcos-Recio, Juan-Carlos; Martínez-Pestaña, María-Jesús; Blasco-López, María-Francisca (2012). “Producción y dirección de tesis doctorales sobre publicidad en la universidad española (1971-2010)”. Revista española de documentación científica, v. 35, n. 3, pp. 433-452. https://doi.org/10.3989/redc.2012.3.890
- Martínez-Nicolás, Manuel (2020). “La investigación sobre Comunicación en España (1985-2015). Contexto institucional, comunidad académica y producción científica”. Revista latina de comunicación social, n. 75, pp. 383-414. https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1432
- Martínez-Nicolas, Manuel; Saperas-Lapiedra, Enric (2011). “La investigación sobre Comunicación en España (1998-2007). Análisis de los artículos publicados en revistas científicas”. Revista latina de comunicación social, n. 66, pp. 101-129. https://doi.org/10.4185/RLCS-66-2011-926-101-129
- Martínez-Nicolás, Manuel; Saperas-Lapiedra, Enric; Carrasco-Campos, Ángel (2019). “La investigación sobre Comunicación en España en los últimos 25 años (1990-2014). Objetos de estudio y métodos aplicados en los trabajos publicados en revistas españolas especializadas”. Empiria. Revista de metodología de ciencias sociales, n. 42, pp. 37-69. https://doi.org/10.5944/empiria.42.2019.23250
- Masip, Pere (2011). “Los efectos del efecto Aneca. Análisis de la producción española en comunicación en el Social Sciences Citation Index”. En: Actas del I Congreso nacional de metodología de la investigación en comunicación. ISBN: 978 84 694 2713 2 https://www.revistacomunicar.com/pdf/documentos/2011-04-Masip.pdf
- McCombs, Maxwell; Shaw, Donald L. (1972). “The agenda-setting function of mass media”. Public opinion quarterly, v. 36, n. 2, pp. 176-187. https://www.jstor.org/stable/2747787
- Míguez-González, María-Isabel; Baamonde-Silva, Xosé-Manuel; Corbacho-Valencia, Juan-Manuel (2014). “A bibliographic study of public relations in Spanish media and Communication journals, 2000-2012”. Public relations review, v. 40, n. 5, pp. 818-828. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2014.08.002
- Míguez-González, María-Isabel; Costa-Sánchez, Carmen (2019). “Tendencias de investigación sobre comunicación organizacional: la autoría española en revistas indexadas (2014-2018)”. El profesional de la información, v. 28, n. 5. https://doi.org/10.3145/epi.2019.sep.10
- Montero-Díaz, Julio; Cobo, Manuel-Jesús; Gutiérrez-Salcedo, María; Segado-Boj, Francisco; Herrera-Viedma, Enrique (2018). “A science mapping analysis of ‘Communication’ WoS subject category (1980-2013). [Mapeo científico de la Categoría ‘Comunicación’ en WoS (1980-2013)]”. Comunicar, v. 26, n. 55, pp. 81-91. https://doi.org/10.3916/C55-2018-08
- Moreno-Delgado, Alicia; Repiso, Rafael; Montero-Díaz, Julio (2020). “Análisis de redes sociales de la producción científica sobre programación televisiva”. Icono 14, v. 18, n. 1, pp. 123-154. https://doi.org/10.7195/ri14.v18i1.1484
- Olmeda-Gómez, Carlos; Perianes-Rodríguez, Antonio; Ovalle-Perandones, María-Antonia; De-Moya-Anegón, Félix (2008). “Comparative analysis of university-government-enterprise co-authorship networks in three scientific domains in the region of Madrid”. Information research, v. 13, n. 3. http://informationr.net/ir/13-3/paper352.html
- Piñeiro-Naval, Valeriano; Morais, Ricardo (2019). “Study of the academic production on communication in Spain and Latin America. [Estudio de la producción académica sobre comunicación en España e Hispanoamérica]”. Comunicar, n. 61, pp. 113-123. https://doi.org/10.3916/C61-2019-10
- Repiso-Caballero, Rafael; Torres-Salinas, Daniel; Delgado-López-Cózar, Emilio (2011). “Bibliometric and social network analysis applied to television dissertations presented in Spain (1976/2007). [Análisis bibliométrico y de redes sociales en tesis doctorales españolas sobre televisión (1976/2007)”. Comunicar, v. 19, n. 37, pp. 151-159. https://doi.org/10.3916/C37-2011-03-07
- Rodríguez-Gómez, Eduardo-Francisco; Goyanes, Manuel; Rosique-Cedillo, Gloria (2018). “Communication research in Spain: labor temporality, intensive production and competitiveness”. Communication & society, v. 31, n. 4, pp. 229-242. https://revistas.unav.edu/index.php/communication-and-society/article/view/35684
- Saperas-Lapiedra, Enric (2016). “Cuatro décadas de investigación comunicativa en España. Los procesos de institucionalización y de profesionalización de la investigación (1971-2015)”. Disertaciones. Anuario electrónico de estudios de comunicación social, v. 9, n. 2, pp. 27-45. https://doi.org/10.12804/disertaciones.09.02.2016.02
- Schoen, Martin W.; Moreland-Russell, Sarah; Prewitt, Kim; Carothers, Bobbi J. (2014). “Social network analysis of public health programs to measure partnership”. Social science and medicine, v. 123, pp. 90-95. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2014.10.057
- Scolari, Carlos A. (2013). Narrativas transmedia: cuando todos los medios cuentan. Barcelona: Deusto. ISBN: 978 84 23413362
- Segado-Boj, Francisco; Martín-Quevedo, Juan; Fernández-Gómez, Erika (2022). “Research on television series: a bibliometric analysis”. Serials Librarian. First online. https://doi.org/10.1080/0361526X.2021.2011820
- Segado-Boj, Francisco; Prieto-Gutiérrez, Juan-José; Díaz-Campo, Jesús (2020). “Redes de coautorías de la investigación española y latinoamericana en Comunicación (2000-2019): cohesión interna y aislamiento transcontinental”. Profesional de la información, v. 30, n. 3. https://doi.org/10.3145/epi.2021.may.05
- Small, Henry (1973). “Co-citation in the scientific literature: A new measure of the relationship between two documents”. Journal of the American Society for Information Science, v. 24, n. 4, pp. 265-269. https://doi.org/10.1002/asi.4630240406
- Sosa, Manuel E.; Eppinger, Steven D.; Rowles, Craig M. (2007). “A network approach to define modularity of components in complex products”. Journal of mechanical design, v. 129, n. 11, pp. 1118-1129. https://doi.org/10.1115/1.2771182
- Tang, Muh-Chyun; Teng, Weijen; Lin, Miaohua (2019). “Determining the critical thresholds for co-word network based on the theory of percolation transition: A case study in Buddhist studies”. Journal of documentation, v. 76, n. 2, pp. 462-483. https://doi.org/10.1108/JD-06-2019-0117
- Toury, Gideon (1995). Descriptive translation studies and beyond. Amsterdam-Philadelphia: John Benjamins Publishing. ISBN: 978 9027224491
- Trabadela-Robles, Javier; Nuño-Moral, María-Victoria; Guerrero-Bote, Vicente P.; De-Moya-Anegón, Félix (2020). “Análisis de dominios científicos nacionales en Comunicación (Scopus, 2003-2018)”. Profesional de la información, v. 29, n. 4. https://doi.org/10.3145/epi.2020.jul.18
- Tuchman, Gaye (1978). Making news: a study in the construction of reality. New York: Free Press.
- Túñez-López, José-Miguel (2013). “The ‘h-index’ in Communication research in Spain, Portugal and Latin America: Web of Knowledge (WoK), Scopus and Google Scholar Metrics”. Communication & society, v. 26, n. 4, pp. 53-75. https://revistas.unav.edu/index.php/communication-and-society/article/view/36060
- Van-Eck, Nees-Jan; Waltman, Ludo (2010). “Software survey: VOSviewer, a computer program for bibliometric mapping”. Scientometrics, v. 84, n. 2, pp. 523-538. https://doi.org/10.1007/s11192-009-0146-3
- Vizoso, Ángel; Pérez-Seijo, Sara; López-García, Xosé (2019). “Diez años de investigación en las principales revistas científicas de comunicación. Tendencias y temáticas en las publicaciones de mayor impacto en JCR y SJR”. adComunica, n. 18, pp. 245-270. https://doi.org/10.6035/2174-0992.2019.18.12
- Yan, Erjia; Ding, Ying; Zhu, Qinghua (2010). “Mapping library and information science in China: A coauthorship network analysis”. Scientometrics, v. 83, n. 1, pp. 115-131. https://doi.org/10.1007/s11192-009-0027-9
- Zhu, Wenjia; Guan, Jiancheng (2013). “A bibliometric study of service innovation research: based on complex network analysis”. Scientometrics, v. 94, n. 3, pp. 1195-1216. https://doi.org/10.1007/s11192-012-0888-1