Pasado y presente de la orientación en Venezuelainfluencia española

  1. Boronat Mundina, Julia
  2. Molina Contreras, Denyz Luz
Revista:
Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

ISSN: 1139-7853 1989-7448

Ano de publicación: 2005

Volume: 16

Número: 2

Páxinas: 257-268

Tipo: Artigo

DOI: 10.5944/REOP.VOL.16.NUM.2.2005.11373 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumo

This paper deals with the origin, development, and present situation of guidance in a Latin-American country: Venezuela. It is possible to point out the deep Spanish influence in two moments of significant changes. One during the second decade of the XXth century, when prestigious Spanish professors showed their influence in the educational field, by incorporating vocational guidance. The other one, more recent, during the nineties, when the Venezuelan educational system takes our reform (LOGSE, 1990) as reference, having school guidance a real and progressive presence in the three levels of the Venezuelan curriculum, in the values education and in the transversal subjects.

Referencias bibliográficas

  • Benavent, J. A. (1996). La Orientación Psicopedagógica en España. Desde sus orígenes hasta 1939. Valencia: Promolibro.
  • Boronat, J. (1997). "Enfoque interdisciplinar en la formación del profesorado sobre los temas transversales". En Asociación Española de Orientación y Psicopedagógica (Comp.) La orientación educativa y la intervención psicopedagógica integrada al curriculo. Valencia: AEOP. pp. 292- 295.
  • Calonge, S. (1988). Tendencias de la Orientación en Venezuela. Caracas: Cooperativa Laboratorio Educativo.
  • Cárdenas, L. (1997). La Educación en Venezuela. Caracas: Ministerio de Educación.
  • Carrillo, R. (2001). Prospectiva de la Orientación en Venezuela en el Marco de la Reforma Curricular. Carabobo: UC.
  • Centro Educativo de Reflexión y Planificación. (1985). La Orientación. Caracas: CERPE.
  • Congreso Mundial de Orientación en Venezuela (2000). Manifiesto de los Orientadores (documento accesible en File://A:Manifiesto de los orientadores.htm).
  • Curcho, A. (1984). La Orientación Educativa. Caracas: UNA.
  • Faure, E. et al. (1972). Aprender a ser. Madrid: Alianza Universidad/ UNESCO.
  • García, J. et al. (1997). La Educación en Valores. Un reto compartido. Madrid: Anaya.
  • Graterol, S. (1994). Orientación Escolar en la Escuelas Básica. Barinas: Unellez.
  • Molina, D. (2000). La Orientación como Práctica Pedagógica. Material de apoyo al subproyecto. Barinas: Unellez.
  • Odreman, N. (1997). El Proyecto Educativo Nacional. Caracas: ME.
  • Peñaloza, W. (1995). Currículo Integral. Maracaibo: EDILUZ.
  • Prieto, A. (2000). Formación y capacitación del docente. Barquisimeto: UPEL.
  • Terán, I. (2002). Rol del profesor como orientador en la Escuela Básica. Barinas: Unellez.
  • Turiño, J.M. (2003). Estudio de la problemática del profesorado en la implantación de la Reforma Educativa en España (1990-2000). Tesis doctoral. Universidad de Valladolid.